Gå til innhold

Lydkort for analog HD-Recording

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe meg et lydkort som egner seg bra til å tilkobles gitar/mic/keyboard mm. via analog inngang (ikke digital/MIDI).

Noen som har noen tips?

Har tenkt litt på "Creative Audigy Platinum EX", ettersom den har en ekstern boks med tilkoblinger. De fleste kjenner jo til hvordan PC-støy dras med i opptaket ved bruk av vanlige lydkort.

Ser at Hardware.no anbefaler "M-Audio Audiophile 2496", til hobbymusikere. Men dette kortet har kun tilkoblinger direkte til PCI-kortet. Drar ikke dette med seg støy?

+ Fordel om kortet har Jack-inngang (3,5" eller "vanlig") ettersom det er dette utstyret bruker. (Audiophile 2496 bruker f.eks. RCA-inngang)

På forhånd takk for hjelpen!

mvh

L03VIk

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audiophile har nok ikke verdens beste støygulv, men jeg vil likevel tro at det er bedre enn SB Audigy. Mener det sto et sted at Audigy jobber internt på 48khz, og at det blir omforming ved 44.1khz (det gamle SB Live var i alle fall låst på 48). M Audio-konverterne er i tillegg kjent for å låte relativt bra.

Du kunne kanskje sjekke ut de andre kortene i M Audio Delta-serien, det dyreste i serien har eksterne konvertere. For gitar og den slags har de en egen liten frontend med preamp osv (Omni et eller annet).

Lenke til kommentar

Hvis du er beymret for støy bør du kanskje heller se på Midiman Delta 44, en drøy tusenlapp dyrere enn audiophile, men så godt som helt 'stille', støygulv på -103dB og i motsetning til Creative stemmer spesifikasjonen også (Creative oppgir 100+dB, tomshardware målte den til rundt 95, uten at du skal legge så mye vekt på det). Har så vidt fått jobbet med et på en Soundcraft mixer en gang... det er ihvertfall fra en helt annen verden enn mitt SB Live.

Lenke til kommentar

Delta44 har faktisk et støygulv på ca -99dbA (målt selv) på vei inn, så vidt jeg husker var det opptak det var snakk om her. Fordelen med Delta44 dog, er at det kan brukes med Omni I/O fra samme produsent, som burde passe bra for gitar/vokal (preamp osv).

Lenke til kommentar

Lydkort kan fort bli dyrt ja. Men det jeg tror du er ute etter er et kort med ekstern DA/AD-converter.

Ved å holde signalene digitale inne i PCen vil man få mye mindre støy og mindre problemer med at andre deler i PCen lager støy.

Ellers er de SB-kortene med ekstern boks eller drivebay mye bedre enn vanlige SB-kort. Det har med hvordan kortet behandler inngangene forskjellig.

Og med KX-project driverne (www.kxproject.com) blir lyden faktisk veldig bra på SB kort tatt i betraktning prisen.

Ellers er det nok ikke noe fasitsvar på dette. Du må bare kjøpe det som passer til lommeboka.

Et lite tips: Bestem deg for pris først, ellers kan det fort bli mye dyrere enn planlagt.

Lenke til kommentar

Hvis meningen er å spare penger er det nok ikke mye poeng i å kjøpe eksterne konvertere :0

Ellers går det jo an å kjøpe Audiophile eller Delta44 med en preamp av et annet merke, hvis du skal ta opp gitar/vokal vil du uansett trenge dette?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-10 00:18, miknira skrev:

Jeg vil anbefale Audiophile 2496. Kan ikke akkurat si det er noe problem med støy og det låter bra også. Rimeligt også. Har dette kortet selv i tilleg til RME Hammerfall og jeg er fornøyd.

Hammerfall er bra greier ja. Bruker du eksterne konvertere med det, eller bruker du kun Audiophile for analog i/o?

Lenke til kommentar

Hva er fullstendig benevnelse på Hammerfallen? Mange produkter som heter RME Hammerfall "etellerannet"..

Tror jeg kommer å gå for Audiophile 2496. Virker som om det er her jeg får mest for pengene.

Procom.no selger kortet for 2295, og sier at for å få et bedre kort må jeg opp i nesten 4000 kr, noe jeg ikke er interessert i...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-10 19:17, L03VIk skrev:

Hva er fullstendig benevnelse på Hammerfallen? Mange produkter som heter RME Hammerfall "etellerannet"..

Tror jeg kommer å gå for Audiophile 2496. Virker som om det er her jeg får mest for pengene.

Procom.no selger kortet for 2295, og sier at for å få et bedre kort må jeg opp i nesten 4000 kr, noe jeg ikke er interessert i...

Det klassiske Hammerfalls fulle betegnelse er DIGI 9636 (Hammerfall Light) og DIGI 9652. Senere har det kommet en forbedret versjon kalt Hammerfall DSP (HDSP). Håper det hjalp :_)

Audiophile er nok ikke noe dårlig valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...