LarsM Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Modellen nevnt i emnefeltet er en av ASUS' multimediamodeller og er utstyrt med omtrent samme utstyr som Asus W3V. Fra ASUS.com: "Digital Entertainment Gateway ASUS M6V is a fusion of flexibility, style and performance. Customized for both business and entertainment, the M6V's convertible modular design provides users more enhanced functionality and portability. It is an excellent solution for today's corporate users who demand mobility and after-work professionals relaxing at a coffee shop." Ved hjelp av understående spesifikasjoner skal sitatet over oppfylles. Prosessor: Intel Pentium M 730/740/750/760/770 (klokkefrekvens, FSB, cache og annet finnes her.) Brikkesett: Mobile Intel 915PM Express Chipset Minne: DDR2 400/533 MHz. Støtter opptil 2 GB. Skjerm: 15,0" XGA/SXGA+ og 15,4" WXGA/WSXGA (Zero Bright Dot, Color Shine, Crystal Shine LCD) Skjermkort: ATI Mobility Radeon X600 128 MB HyperMemory Optisk drev: DVD/Combo; CD-R/RW:24X/24X, CD-ROM:24X, DVD-ROM:8X DVD-Dual Double Layer Module; DVD-R/RW: 4X/2X or 8X/4X DVD+R/RW: 4X/2.4X eller 8X/4X, CD-R/RW: 16X/10X eller 24X/10X, DVD-ROM:8X, CD-ROM: 24X Harddisk: 2,5" IDE 40/60/80 GB Lydkort: Intel High Definition Audio Chipset der brikken er levert av Realtek LAN: 10/100/1000 Base T on board WLAN: Intel PRO/Wireless 2200BG Vekt: 2,6 kg uten optisk drev Fullstendig liste ligger hos ASUS. Ellers er maskinen utstyrt med blåtann, hurtigtaster for av/på WLAN og blåtann, av/på touchpad, skifte av profil i Power4Gear, start av nettleser. Disse sitter på oversiden av tastaturet og er ikke tilgjengelige hvis lokket er igjen. I tillegg er det et knippe multimediaknapper plassert nederst på venstresiden. Aktivitetslys for harddiskaktivitet og statuslys for forskjellige tastaturlåser er plassert oppe til høyre, mens lysene for WLAN, blåtann og batteri sitter nederst til venstre og kan sees dersom lokket skulle være lukket. Subjektiv mening: Jeg har sittet med maskinen i 4-5 dager, og er i all hovedsak meget fornøyd. Min modell er spesifikt M6S00V som er utstyrt med P-M 760, 512 MB minne, 80 GB harddisk på 5400 RPM, 8x DVD Dual layer. Jeg kjøpte i tillegg en ekstra minnebrikke fra Crucial på 512 MB. Byggekvaliteten er som vanlig fra ASUS meget god, men den mangler aluminiumsdelene man finner hos W3V. Skjermen gir ikke etter for trykk, verken bak eller på sidene, og maskinen fremstår som meget stiv med gode klare farger. Designet er anonymt med mørkegrå nyanser der pekeenheten er nedsenket med knapper i samme høyde som resten av maskinen. Disse ser ut til å ligne lett børstet aluminium, og nettopp det at de ikke er verken senket eller hevet gir et mer stilfullt utseende. Et rullefelt ligger på høyreside av pekeenheten. Jeg har ikke fått testet denne svært, siden jeg hater slikt og heller bruker ekstern mus. Dessuten later det til av pekeenheten deaktiveres dersom andre mus gjenkjennes tilkoblet til maskinen. Jeg har ikke merket noe særlig til støy fra maskinen, i hovedsak fordi den foreløpig stort sett har stått ved siden av mitt stasjonære uvær, men ved turer i roligere omgivelser høres det ut som viften i det hele har to nivåer. Det nederste er så godt som ikke hørbart, mens det høyeste fremstår som litt høyfrekvent vining. Personlig har det ikke vært irriterende siden jeg er vant til støy fra en stasjonær, men for sarte ører kan lyden fremstå som noe irriterende i lengden. Dersom noen lurer mer på nettopp støy, skal jeg se om jeg får kjørt den litt mer i rolige strøk før jeg flytter i morgen. Hittil har jeg ikke merket noe særlig til varme fra modellen, det eneste er litt ekstra på venstresiden, men det kommer antakeligvis av harddiskens plassering som er rett under. Tastaturet er godt, og bråker ikke mer enn andre jeg har vært borti. Det er ikke opplyst i mørket, så vidt jeg har merket, men lyset fra skjermen burde være godt nok for normal bruk. Plasseringen av Home-, End-, osv-tastene er noe uvant foreløpig, men det ligger nok mer i vanen fra større tastatur. Disse befinner seg i en loddrett rekke nedover på høyresiden. Bredden man oppnår med en maskin som bruker bredformat godt utnyttet. Ikke mer enn drøye 2 cm er i rest på hver side etter at tastaturet har tatt sin del. Etter å ha brukt et ergonomisk tastatur fra Microsoft, Natural Keyboard Pro forøvrig, virker maskinen noe høy. Av vane legger jeg hendene på nederste del av maskinen noe som gjør at kanten treffer rundt pulsåren. Ikke det mest behagelige jeg har kjent, men fortsatt holdbart. Dessverre har maskinen stått ganske rolig disse dagene, så noe godt tall på batteritid har jeg ikke, men sett i forhold til W3V og de skarve erfaringene jeg har så langt, kan en kanskje estimere rundt 3 timer ved normalt bruk. Jeg brukte den kun til musikk den ene gangen jeg hadde den av laderen, og kjørte profilen "Max Battery" i Centrino Hardware Control. Jeg har ikke kjørt noe særlig med tester enda, siden jeg ikke har hatt behov, men litt skuffet over ytelsen i Quake2 (ved bruk av R1Q2 og R1GL ()), bestemte jeg meg for å kjøre gjennom alle de tre 3DMark-versjonen i tillegg til PCMark (som feilet av grunner jeg ennå ikke vet). Er det flere dere ønsker, så si ifra og jeg skal se om jeg rekker. (Testene er kjørt med standardinnstillinger i gratisversjonene, med siste Omega-drivere og "Max Performance" som profil i Power4Gear og CHC.) 3DMark05: 1 278 3DMarks http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1103988 3DMark03: 3 324 3DMarks http://service.futuremark.com/compare?2k3=4172694 3DMark2001 SE (utdatert, men dog): 11 762 3DMarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8677368 Jevnt over er poengsummene litt høyere enn de Hardware.no oppnådde med W3V. Andre tester: Noen tester av ASUS Z70V som så vidt jeg vet er en barebone-modell av M6V. http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2458 http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2415 Som sagt er jeg meget fornøyd med maskinen jeg har fått levert til prisen jeg betalte. Den lå forøvrig på ~14 700 kr, med minnebrikken inkludert, fra Articom. Spør om noen lurer på mer utover det jeg har skrevet. Edit: Jeg har kjørt noen benchmarks i ScienceMark og her er resultatene: Mol Dyn: 119,2 s. Primordia: 480,6 s Membench: - Memory latency: - - 4 byte: 2,01 ns - - 16 byte: 7,52 ns - - 64 byte: 28,58 ns - - 256 byte: 97,28 ns - - 512 byte: 100,29 ns - Memory bandwidth: - - L2: 10 098,78 MB/s - - Memory: 2 615,44 MB/s Alle er testene er gjort uten editering av innstillinger innad i programmet. Tallene peker i retning en ytelse på linje med andre maskiner der spesifikasjonene er lignende. - Jeg flytter som sagt nordover til Trondheim i morgen tidlig, så spørsmål senere i uken må dessverre svares av andre da jeg foreløpig ikke har skaffet meg fast tilkobling mot Internett i leiligheten. Endret 9. august 2005 av LarsM Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hvilken skjerm har du? Lurer på å kjøpe meg en A6V, med 15,4" WXGA-skjerm.. Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Hvilken skjerm har du? Lurer på å kjøpe meg en A6V, med 15,4" WXGA-skjerm.. Min modell er av de med 15,4" og WSXGA. Lenke til kommentar
lavoll Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Bra du er fornøgd med maskina! Eg er ivertfall veldigfornøgd med min. Skjermen er heilt nydelig, både i oppløysing og lysstyrke. Det er kanskje den beste skjermen eg har sett på ein bærbar, det einaste eg har å utsette er den horisontale synsvinkelen. Den er ikkje dårlig på nokon måte, men eg tar meg sjølv i å nett rette på skjermen, viss eg skifta sitteposisjon. Ytelsesmessig har eg ingenting å klage på. Eg brukar maskina hovudsakelig til Photoshop og illustrator, og den står ikkje tilbake for den 2x2,8 ghz maskina eg har på jobb. Ang spel var eg litt skeptisk på at det kun er 64 mb skjermkort, og eg veit ikkje om dei ekstra 64 mb HyperMemory alltid er aktivert, eller korleis det fungera. Dårlige mobilbilder av min Asus M6V Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Ang spel var eg litt skeptisk på at det kun er 64 mb skjermkort, og eg veit ikkje om dei ekstra 64 mb HyperMemory alltid er aktivert, eller korleis det fungera. Kanskje her den noe labre ytelsen i Quake2 ligger? Lenke til kommentar
lavoll Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Høyres merkelig ut at quake2 går dårlig egentlig, det er vel ikkje verdens mest krevande? Eg har spelt HL2 og Battlefield demoane, med fin og flytande grafikk. Live for speed spela eg på 1440x1050 med alt på max, og frameraten ligg over 60. Dette er heller ikkje verdens mest krevande spel men.. Maskina blir ikkje særlig varm, som ein kan kjenne på sjølve chassiset. Litt varme under venstre hand. For alle asuseigarar kan eg anbefale dette Asus forumet på Notebookforums.com M6V=z70v... Fant bla. anna HControl, som lar det styre alle mediaspelarar med sideknappane Ang. museflata kan den brukast samtidig som musa, det er berre eit alternativ. Den innebygde scrollfunksjonen funka fint når ein skal ned, men viss ein skal på midten av ei side blir ein sprettande litt opp og ned. Bluetoothen på maskina er av type v2.0 og overfører med nærmare 100 kb / sek. Fungerar smertefritt. Endret 9. august 2005 av lavoll Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Høyres merkelig ut at quake2 går dårlig egentlig, det er vel ikkje verdens mest krevande? Misforstå meg rett, spillet går ikke dårlig, men ytelsen ligger under det jeg ville anta en slik maskin skal klare. F.eks. ligger antallet FPS dobbelt så lavt som hos min stasjonære; 2,4A Northwood, 512 MB PC400 DDR og GF4 Ti4600 128 MB DDR. Det er helt spillbart, og ikke noe som plager meg nevneverdig, men det fremstår heller som litt finurlig og merkelig. Endret 9. august 2005 av LarsM Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Dette virker da som en meget bra pc! Har lenge prøvd å se etter en avløser til min Inspiron 8200, har vært inne på tanken på Inspiron 6000, men den har ikke IR og blir fort varm (etter det jeg har lest) Inspiron 6000 gir jo MYE pc for pengene, hvordan er prisen på denne? 1.Kan du få oppløsning på 1680x1050, eller er det 1600x1024 som er maks? Sitter nå på 1600x1200 og synes dette er perfekt, skal hvertfall ikke ha noe mindre enn 1400x1050. 2.Hvordan er høytalerene på denne pc'en? Er det bra lyd når du spiller musikk? Tror kanskje jeg har funnet en avløser jeg 3.Er bluetooth standard, eller ekstra utstyr? (Er ikke så nøye når IR er tilstedet) 4.DVD-brenneren klarer 8GB plater? Kan jo være greit å ha i og med jeg sikkert skal ha pc'en i 2-3år. 5.Hvor lenge varer batteriet? Hadde vært digg med en pc som varte lengre enn 3 timer, så det hadde funka å sett en lang film uten å måtte lade.. 6.Er det innebygget mikrofon? Er jo kjekt å ha hvis man skal bruke skype. Endret 9. august 2005 av ken8 Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 1.Kan du få oppløsning på 1680x1050, eller er det 1600x1024 som er maks? Sitter nå på 1600x1200 og synes dette er perfekt, skal hvertfall ikke ha noe mindre enn 1400x1050. Modellen jeg sitter med kjører WSXGA; 1680x1050. 2.Hvordan er høytalerene på denne pc'en? Er det bra lyd når du spiller musikk?Tror kanskje jeg har funnet en avløser jeg Maskinen er utstyrt med HD Audio noe som skal sikre kvalitet i større systemer. Det er også plassert fire høytalere på maskinen, to under og to under skjermen i lokket. Dette er min første bærbare, så jeg har ikke svært til sammenligningsgrunnlag, men lyden er helt grei. Ingenting å hoppe i taket for, dog brukbart. 3.Er bluetooth standard, eller ekstra utstyr? (Er ikke så nøye når IR er tilstedet) Blåtann er standard, sammen med en liten bæreveske og mus fra Logitech. 4.DVD-brenneren klarer 8GB plater? Kan jo være greit å ha i og med jeg sikkert skal ha pc'en i 2-3år. I min maskin støtter brenneren Dual-Layer. Hvor store plater dette medfører støtte for er jeg ikke sikker på. 5.Hvor lenge varer batteriet? Hadde vært digg med en pc som varte lengre enn 3 timer, så det hadde funka å sett en lang film uten å måtte lade.. Dessverre har jeg ikke personlig fått gjennomgått noen grundig test av batteritiden, men kanskje lavoll, eller noen andre, kan svare på dette. I testene jeg har nevnt i første posten ligger forøvrig batteritiden på rundt 3 timer. 6.Er det innebygget mikrofon? Er jo kjekt å ha hvis man skal bruke skype. Det er sitter en mikrofon til venstre under tastaturet. Hvordan denne fungerer i praksis har jeg ikke fått testet da slikt ikke har veldig høy prioritet hos meg. Lenke til kommentar
T.Vercetti Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 jeg har sett på komplett at maskinen er like bred uansett om man velger en 15" kontra en 15.4" er dette fakta eller er det bare komplett som har brukt samme mal på begge. Vanligvis ligger jo 15" skjermer på ca. 33-33,5 cm i bredden Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 jeg har sett på komplett at maskinen er like bred uansett om man velger en 15" kontra en 15.4" er dette fakta eller er det bare komplett som har brukt samme mal på begge. Vanligvis ligger jo 15" skjermer på ca. 33-33,5 cm i bredden Ved å raskt slenge linjalen over PC-en () og kontrollere med ASUS' sine oppgitte spesifikasjoner, ligger bredden på 15,4"-modellen på ~35 cm. Komplett har trolig hentet sine tall fra ASUS' hjemmeside, som oppgir lik bredde på alle modeller, uansett skjermstørrelse. Lenke til kommentar
lavoll Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Det kan nok stemme at dei er like breie, for min 15" har ein liten svart kant rundt skjermen.. Her er det nok plass til meir skjerm! Så breidden er nok den samme på 15" og 15,4". Eg hadde nok kjøpt den siste, viss eg ikkje hadde fått tak i 15" for 12.990,- som demobrukt (erstatning fra levrandør / uavhenta pakke). Maskina var ivertfall ikkje brukt =) Fullpris er då 14490,- ny hjå komplett. Eg liker det at går an å skifte ut dvdbrenneren med ein plastikkdummy. Blir ok vekt da. Ellers kan ein sette inn ekstra harddisk / batteri / ??.. Har ikkje sett ein skikkeleg oversikt over alt utstyret enda. Har prøvd microfonen over msn. Det var litt lavt volum, men det kan hende det hjelp litt å bruke høyretelefonar, eg brukte kun dei innebygde høgtalarane. Som forresten er betre enn dei i 1557, men dårligare enn det eg har høyrt bla. på HP`s bærbare med JBL-høgtalarar. Endret 10. august 2005 av lavoll Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå