Cengwen Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Hva står egentlig RAID for? jeg har lurt på dette en stund, nå og det ser ut som at det er sorskjellige meninger om dette. I min lærebok på VK1 IKT -driftsfag sto det at RAID betydde (Redundant Array Of Independent Disk) Jeg slo opp på en del dataleksikon her og der (bla pc-world) og jeg fikk opp at det betydde (Redundant Array Of Inexpensive Disk) Tom's hardware guide mener det står for (Redundant Array Of Independent Disk Drives) Hva er rett? Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Jeg var ganske brennsikker på at det var "Redundant Array of Independent Disks". Etter å ha undersøkt diverse websider, står det på noen av de : "Short for Redundant Array of Independent (or Inexpensive) Disks, a category of disk drives that employ two or more drives in combination for fault tolerance and performance. RAID disk drives are used frequently on servers but aren't generally necessary for personal computers." Så jeg antar at man kan bruke begge terminologiene. [ Denne Melding var redigert av: PlacidDragon på 2002-08-05 13:06 ] Lenke til kommentar
arcade Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Hei! Tidligere var det faktisk "Inexpensive" I'en stod for. På den tiden kostet store og raske disker enormt mye, og RAID åpnet for muligheten til å koble sammen flere mindre (og dermed billigere) disker sammen med en markant ytelsesøkning. I dag står I'en for "Independent", da prisene på pr.Mb idag er noen øre, hvor dette tidligere kostet oppimot 1000,-. Arcade Lenke til kommentar
smegpot Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Det pleide å hete "...Inexpensive ...", men heter nå "...Independent ...". Smeg out... Lenke til kommentar
Cengwen Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Tusen takk for at dere har oppklart dette. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 det er det samme som med IDE...det hele har noe med hvilken produsent det kommer fra...IDE står for to forskjellige ting...husker ikke hva nå, men jeg vet det gjør det...samme med AGP Accellerated Graphics Port og Advanced G. P.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå