olefiver Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Når oss GNU/Linux og *BSD folk skal dele filer mellom *NIX og Win på samme pc, eller formatere en ekstern disk som også skal kunne leses av win, velger de fleste av oss å formatere partisjonen som FAT. Det finnes tydeligvis andre løsninger også. En dude ved navn Stephan Schreiber brukt en MS SDK for å skrive en Ext2 driver for WinNT/2K/XP. Ext2 Installable File System For Windows Noen som har hørt om denne før? Og kanskje har brukt den? Hvis så, er den noe å satse på? Endret 9. august 2005 av olefiver Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Nå flytter jeg ikke data mellom forskjellige OS, men tror nok at FAT er det beste alternativ (da man ikke trenger ekstra programvare). Lenke til kommentar
bluet Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det kan jo være greit å ha den på et lite FAT-filsystem. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 FAT er greit nok, men jeg liker endog Ext2/Ext3 bedre. Kanskje jeg skal teste litt på den gamle kranken av en win98 pc som står i kjeller'n te far og laster ned linux distroer når jeg skal leke Install_a_new_OS leken ?? Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Bruker selv http://ext2fsd.sourceforge.net/ i windows som kan skrive og lese ext2/3-partisjoner (dog, så kan ikke skrive på ext3-partsjoner). Synes det er ganske greit siden jeg bruker linux mest og fortsatt kan ha tilgang til film/mp3-diskene mine fra windows. Bare synd at jeg ikke kan bruke reiser-fs på de diskene da. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Synes det er ganske greit siden jeg bruker linux mest og fortsatt kan ha tilgang til film/mp3-diskene mine fra windows. Bare synd at jeg ikke kan bruke reiser-fs på de diskene da. Da finnes det noe annet som heter reiserfstool. Men her må du bruke et program som indirekte aksesserer diskene. Man får altså ikke direkte tilgang til filene, de må kopieres over på en windows-partisjon for å kunne leses. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Bruker selv http://ext2fsd.sourceforge.net/ i windows som kan skrive og lese ext2/3-partisjoner (dog, så kan ikke skrive på ext3-partsjoner). Kan du ikke mount ext3 som ext2 da? "3'ærn" er jo baklengskompatibel... Du må selvfølgelig være forsiktig så du ikke føkker opp journalen Endret 10. august 2005 av olefiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå