Gå til innhold

Vannblokk i Plexi

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-08-08 15:52, sjanten skrev:

sånt sett kan det jo regnes som en utfordring; den optimale væskekjølinga, basert på
kvikksølv
. aldri mer algevekst :wink:

ser stilig ut og, når lyset skinner på.

største problemet her må være tyngde, lekkasje og ikke minst:
pumpa

Kvikksølv utvider seg oså da etter temperatur. er vel ikke gunstig det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Du glemmer en ting, nemlig at kobber leder varme
ekstremt
mye bedre enn vann.

(...)

Når det gjelder tykkelsen på bunnen bør den derimot være veldig tynn(0.3mm er bra).

Dette er et paradoks. Bunnen bør være tjukk fordi, som du sier, kopper leder varme mye bedre enn vann. Dersom tynnere bunn er bedre, ville det beste være ingen bunn og direktekontakt. Slik er det ikke. Det beste er mest mulig termisk kontakt mellom vannet og cpu. Med å ha en kopperbunn som er i stand til å frakte varmen over på ei stor overflate med kontakt til mot blir det bedre varmetransport fra cpu til vann. Og da må man jo ha noe kopper der, og ikke gjøre det tynnest mulig.

Om jeg skal si hva som er viktig med enn vannblokk så blir det(utifra det jeg har lest og egne erfaringer:

Quote:

1. Størst mulig kontaktflate mellom vann og kobber(klart viktigst)

2. Tynn bunn

3. At vannet kommer inn rett over coren

4. turbulens

Punkt 1 og 4 er jeg enig i.

Hvor vannet kommer inn spiller liten rolle vil jeg tro siden omløpshastigheten er svært stor i forhold til varmekapasiteten på vann i de fleste systemer. Temperaturforskjell inn/ut er liten. Hmm uansett er trolig temperaturforskjellene internt i kopperblokka så liten at vannretninga ikke har noen praktisk betydning.

Har du sett sammenlignende tester der vannet er kjørt begge veier på maze-blokker?

mvh

Are-Harald

[ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-08-09 00:49 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 12:54, Bøgge Bakken skrev:

Vertøy er et problem. Bruker man tykkere kobberblokk kan man glemme og borre med drill. Det har jeg prøv og komm ikke så veldig langt og det vil ta forferdig lang tid.

...

Det re svært få av oss som har utstyr som Skrue har.

Aluminium er mye lettere å bearbeide enn kopper og kan derfor være et bra alternativ hvis man mangler cnr-maskin :razz:

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-09 00:43, arehb skrev:

Dette er et paradoks. Bunnen bør være tjukk fordi, som du sier, kopper leder varme mye bedre enn vann. Dersom tynnere bunn er bedre, ville det beste være ingen bunn og direktekontakt. Slik er det ikke. Det beste er mest mulig termisk kontakt mellom vannet og cpu. Med å ha en kopperbunn som er i stand til å frakte varmen over på ei stor overflate med kontakt til mot blir det bedre varmetransport fra cpu til vann. Og da må man jo ha noe kopper der, og ikke gjøre det tynnest mulig.

Vi er vel begge enige om at direct-die kjøling gjør at varmen fortest mulig blir tatt opp i vannet ettersom varmen da slipper å gå gjennom kobberet.

Derimot så er kobber(og aluminium) et så lite hinder at det er bedre å la kobberet spre varmen slik at arealet mangedobles.

Min teori er at en tynn bunn kan lede varmen bra nok til de andre delene av blokka mao at en tykkere bunn ikke vil lede noe bedre. Dermed får man fordelen med å ha stor kontaktflate mellom vann og kobber samtidig som det er kort vei fra core til vann.

På Ocshoot skriver NilsG:

Quote:

Jeg begynte med 3mm tykkelse og "freste meg ned" til 0.3 mm -- lenger ned tør jeg ikke gå.

Temperaturen sank hele tiden (testet i en peltier testbenk), og forskjellen fra 3mm og ned til 0,3 mm var hele 4'C (jeg gidder ikke poste om hele denne prosessen).

Det er denne uttalelsen som fikk meg til å velge 0.3mm i mi blokk :smile: Nå skriver han riktignok videre:

Quote:

Det beste ville være direkte vannkjøling på coren - kobber øker ikke kjøle-evnen : den er derimot en barriere mellom coren og vannet.

og her er jeg altså uenig med NilsG.

Quote:

Har du sett sammenlignende tester der vannet er kjørt begge veier på maze-blokker?

Nei, men en eller annen på forumet kan kanskje prøve? Om ingen andre prøver så har jeg ei Magnum390 blokk (fant ut jeg trengte en "referanse blokk" :smile:) så jeg får kanskje testa selv i løpet av 2 uker(må finne en radiator...). Vil tro vi ser 1-3 graders forskjell jeg :smile:

Lenke til kommentar

det kunne funke greit (ikke så bra som en av bare kobber, siden det er mer flate for vannet å lede varme fra og det er mer kobber som kan lede vekk varme fra cpu med) men det ville sett stilig ut og det hadde sikkert funka. jeg har en ide på hvordan å få dette til å fungere: bruk ettellerannet som funker som lim og putt det på kanten av plexiet og putt det ned på kobberet. fra førav skal du ha lagd hull med gjenger (er ikke helt sikker på om det skrives slik) og skru sammen platene. pass på at skruene kommer på utsida av cpuen.

Lenke til kommentar

Artig med fysikkdebatt!

Quote:

Det er denne uttalelsen som fikk meg til å velge 0.3mm i mi blokk :smile: Nå skriver han riktignok videre:

Quote:

Det beste ville være direkte vannkjøling på coren - kobber øker ikke kjøle-evnen : den er derimot en barriere mellom coren og vannet.

og her er jeg altså uenig med NilsG.

0.3 mm er _veldig_ tynt. Hvis du har rett vil det være et balansepunkt der minska avstand mellom cpu og vann blir oppveid av at kopperet ikke greier å transportere vekk varmen. Uendelig tynt kopper er dårligere enn veldig tynt kopper - hvis du har rett.

Da må det være et toppunkt et sted, og skal vi tro på oc-shootmannen ligger dette mellom 0,3 og 0,0 mm kopper.

Jeg tror så tynt kopper neppe er i stand til å transportere nevneverdige mengder energi ut til resten av vannblokka. Dersom kansje 1cm 0,3 mm tynt kopper klarer å transportere varme fra kjernen ut til resten av blokka, kan da noen skarve mm i tykkelse rett over kjernen ikke ha mye å si for den totale termiske motstand.

Ergo, et nytt paradoks!

Har kopper veldig god varmetransportkapasitet?

Ja -> tjukkelsen på godset rett over cpu har lite å si. Veldig tynt kopper kan kansje klare å frakte litt varme.

Nei -> Tjukkelsen på godset rett over cpu har noe å si. Veldig tynt kopper klarer ikke å frakte nevneverdige mengder energi.

:grin:

Quote:

Quote:

Nei,

(...)

Vil tro vi ser 1-3 graders forskjell jeg :smile:

Hvis det blir forskjell tror jeg den vil komme av forskjell i turbulensen mot kopper med forskjellig temperatur - metallet rett over cpuen vil ha høyere temperatur enn resten av blokka, og å kjøre vannet rett på der vil da maksimere produktet av koppertemperatur og turbulens - hvis du følger meg :razz:

Jeg som sagt stor tro på turbulens. En annen vannblokkdesignform jeg har tenkt på er å ha en kopperbit på fx. 2*1,5*3 cm , og sette denne på høykant oppå cpu-en. Kopperbiten bores full av hull i forskjellige små diametre på kryss og tvers, slik at turbulensen i vannet maksimeres. Denne kopperbiten gjøres til det trangeste punktet i kretsen. Kopperbiten settes inn i en plexiboks med inn/ut-kammer på hver side av blokka og slangenipler.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-09 16:10, arehb skrev:

Da må det være et toppunkt et sted, og skal vi tro på oc-shootmannen ligger dette mellom 0,3 og 0,0 mm kopper.

"oc-shootmannen" mener jo at direktekjøling av coren er det beste så hans oppfattning er at 0.0mm er det beste. Min teori derimot er at mellom 0.5 og 0.0 så har man et toppunkt ja.

Quote:

Jeg tror så tynt kopper neppe er i stand til å transportere nevneverdige mengder energi ut til resten av vannblokka. Dersom kansje 1cm 0,3 mm tynt kopper klarer å transportere varme fra kjernen ut til resten av blokka, kan da noen skarve mm i tykkelse rett over kjernen ikke ha mye å si for den totale termiske motstand.

Nå har man også vegger i blokka da :smile: men du har et poeng som jeg har problemer med å gi svar på ja. Jeg stoler likevel nok på "oc-shootmannen" at jeg føler meg trygg på at tynn bunn er bedre enn tykk :smile:I tillegg så blir jo vekta mindre.

Quote:

AMD Pro kittet "knuse DagerDEn i testen¨på ok.no AMD Pro waterkit kommer vannet inn fra den ene siden.

at cu-blokka knuste dangerden kan det være veldig mange grunner til.

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-08-09 17:22 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...