Bøgge Bakken Skrevet 5. august 2002 Forfatter Del Skrevet 5. august 2002 Quote: Den 2002-08-05 21:37, Skrue skrev: Quote: Den 2002-08-05 21:24, Bøgge Bakken skrev: Trur jeg har en brebåndsruter vis du er interessert. Aner ikke om den virker. Kjøte den på aksjon og lå i samma kassa. Kan få den billig, har ikke peiling på slikt og bredbånd kommer ikke til denne sia av byen før om 10 år. Hm, hvilken by, og hvilken side? *Passe oss for ikke å spore av* Notodden, bor på feil side av elva. Tar nok en god sund før de på andre sia for da, men de kommer før oss. Bare 1 del av notodden som har ADSL. Interessert i Routeren? Den ligger og råtner her. Sporet av har vi gjort for lenge siden. Kan vel prøve og komme tilbake til emnet. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Quote: Den 2002-08-05 22:18, Bøgge Bakken skrev:Sporet av har vi gjort for lenge siden. Kan vel prøve og komme tilbake til emnet. Jah, og det er vel helst min feil? Er allerede i gang med et plexi-prosjekt med maze-design. Skal ikke ta så altfor lang tid å få det ferdig tror jeg. .... I et fattig forsøk på å ta tak i emnet igjen! Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Hei hei Bøgge, Jeg har også tenkt på vannblokk medplexi-topp på metallplate. Jeg tror dog 1-2 mm blir litt tynt. Prosessoren blir neppe svidd uansett :razz: men 3-4 mm tror jeg vil gjøre seg mye bedre. Dette gjelder cpu. Når det gjelder gpu og chipset, tror jeg 1-2 mmm går helt fint, også fordi disse brikkene avgir varme over et større område. Forøvrig; turbulens, turbulens, turbulens. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Quote: Den 2002-08-05 22:36, Skrue skrev: Quote: Den 2002-08-05 22:18, Bøgge Bakken skrev: Sporet av har vi gjort for lenge siden. Kan vel prøve og komme tilbake til emnet. Jah, og det er vel helst min feil? Er allerede i gang med et plexi-prosjekt med maze-design. Skal ikke ta så altfor lang tid å få det ferdig tror jeg. .... I et fattig forsøk på å ta tak i emnet igjen! Prøver du konseptet. Kobberbunn, med plexibane. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Just my 10 cents, som det heter: Vil man ikke få den beste kjølinga hvis man (teoretisk sett) ikke hadde noen bunn i det hele tatt, dvs at vannet var i direkte kontakt med CPUen? Da ville det jo ikke spille noen rolle om sider og lokk var varmeledende eller ikke. Men i praksis må man jo ha en bunn, og da kunne man jo tenke seg en veldig tynn en, og sider og lokk var fremdeles uten betydning. Problemet blir at en tynn bunn blir vanskelig å få helt plan, og det betyr dårlig termisk kontakt. Så man trenger en viss tykkelse på bunnen, dermed blir det metallet som opptar varmen. Derfor vil det faktisk spille en viss rolle om sidene (og i mindre grad lokket) også leder varme. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 turbulensen tror jeg ikke hjelper så veldig mye, spesiellt når den angriper veggene. man bør gjerne også passe på å ikke starte pc'en før pumpa, for hvis det er veldig kaldt i pc-rommet (plexi'en kald) og varmen kommer plutselig tærer det vel endel. prøv med alu-folie limt med epoxy rundt plexikanalene. folien vil få kontakt med kobberet under plexien som er festa til kobberen, og kontakt med vannet på sidene. festes øverst for at det ikke skal rives av. ser også stiligere ut hvis man plasserer LEDs inni blokka :wink: når man har plexiblokker som dette må man jo også begynne å tenke på hvordan man kan få disse til å se bedre ut. hvordan kan man "farge" vannet og se at det beveger på seg, uten å etterlate merkelige stoffer i hele systemet? ei lita "snor" kanskje som viser turbulensen? Lenke til kommentar
null.sexy Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Leste en artikkel om en fyr som hadde lagd en kjøler av plexi og en sølv mynt :smile: Blokka ble meget stillig men om den kjølte like bra det sa han ikke noe om. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Quote: Den 2002-08-06 22:39, null.sexy skrev:Leste en artikkel om en fyr som hadde lagd en kjøler av plexi og en sølv mynt :smile: Blokka ble meget stillig men om den kjølte like bra det sa han ikke noe om. logisk å tro. jeg vil tippe mynten var en "silver dollar", med påtrykt verdi på 1$? kunne jo hørt hos de metallfolka til skrue (hvis side ikke fungerer i opera, hvis det skal være link på teksten oppe til høyre) hvor mye de skal ha for 4*4*0,3cm sølv, og det samme hos en sølvsmed. også spørre om andre mål, som 3,5*3,5*0,2cm og 3*3*0,2cm. polert sølv ser _flott_ ut! krom og alt annet kan bare vugge! men uansett, on topic: sølvet ville vel korrodere? Quote: WASP - Hellion:"The Gods to worship are steel!" Lenke til kommentar
xthal Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Quote: men uansett, on topic: sølvet ville vel korrodere? ja sølv korroderer, men heldigvis reagerer det ikke så godt med vann (med mindre du har meget svovelholdig vann). Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Quote: Den 2002-08-06 22:31, hårek skrev:Just my 10 cents, som det heter:<snip hele innlegget> Du glemmer en ting, nemlig at kobber leder varme ekstremt mye bedre enn vann. Dette fører til at om du ikke har bunn i blokka (ja noen har prøvd) så vil det bli lite kontaktareal hvor varmen kan tas opp i vannet for så å bli frakta bort Når det gjelder tykkelsen på bunnen bør den derimot være veldig tynn(0.3mm er bra). Om jeg skal si hva som er viktig med enn vannblokk så blir det(utifra det jeg har lest og egne erfaringer: 1. Størst mulig kontaktflate mellom vann og kobber(klart viktigst) 2. Tynn bunn 3. At vannet kommer inn rett over coren 4. turbulens Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Oi! 0,3mm? Da må den i så fall stives skikkelig opp i området over core! Tre tiendels millimeter, med ca 7 kg´s trykk pr. kvadrat-cm kan jo bli i meste laget? Ellers må jeg si meg enig i teoriene dine, Anders. En annen sak er kobberet´s masse i et slikt tilfelle, den blir jo svært liten? Men ok, med nok vann og stor nok flate for varmeveksling kan det jo duge allikevel? Og som jeg tidligere har nevnt; Den ultimate blokka har nok ennå ikke sett dagens lys... Nesten så jeg ønsker at jeg hadde ferie hele året, bare for å eksperimentere med slikt. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-08-07 00:24, Skrue skrev:Oi! 0,3mm? Da må den i så fall stives skikkelig opp i området over core! Min første vannblokk var 0.3mm i bunnen og den hadde et spiraldesign med delt kanal. Den ligner på denne bare at kanalene går i en spiral fra innerst til ytterst for å få vannet inn rett over coren. Kan ikke huske hvor tykke veggene var, men de var ikke noe spesielt tynne. Uansett den har altså bare 0.3mm tykk bunn og den fungerer bra. Forøvrig bruker jeg shims på CPUen :smile: Grunnen til at jeg valgte så tynn bunn var en artikkel jeg leste hvor en hadde prøvd seg fra. Testa først blokka, lagde bunnen litt tynnere, testa igjen, lagde bunnen tynnere osv helt til han var nede i 0.3mm. Quote: Og som jeg tidligere har nevnt; Den ultimate blokka har nok ennå ikke sett dagens lys... Den har vel neppe det mtp at vannkjøling er noe ingen har drevet med lenge på hobbybasis. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 0,3mm må jo være som en "tykk" kobberfolie?! er det ikke vanskelig å feste den til plexien da, og vil den ikke gjøre som den vil under trykk? hvis du har fått den til å bli 0,3 så får du den sikkert til å bli 0,2 og skrue: du har da helger og sykemeldinger, har du ikke? "utbrendt"? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-08-07 11:13, sjanten skrev:0,3mm må jo være som en "tykk" kobberfolie?! er det ikke vanskelig å feste den til plexien da, og vil den ikke gjøre som den vil under trykk? Det var ikke snakk om plexi her. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-08-05 12:41, Bøgge Bakken skrev:Å lage vannblokker er ikke lett når man ikke har det rete verktøyet, det har jeg selv fått erfare. Hva med og bruke en tynn kobberplate (1-2mm, bør vel ikke være altfor tynn) og lage banen i tykk plexi (20mm eller no)? Jeg kan ikke helt se hvorfor du skal lage kanaler i plexi. Plexi leder varme så dårlig at vi kan se helt bort ifra varmen som vil gå fra plexi'n til vannet. Så om du lager kanaler i i plexi vil du ikke øke arealet mellom kobber og vann. Det er hele poenget med maze design, nemlig å øke kontaktflaten mellom de stoffene som skal ta opp/gi fra seg varme. Du vil derimot _redusere_ arealet samtidig som du vil lage kanalene trangere noe som heller ikke er positivt. Skal du lage en blokk med kobberbunn og plexitopp slik som Koolance blokkene så bør du kjøpe litt tykt kobber. Deretter er det bare å sage slik at den ser ut som dette Å lage slike spor krever ikke annet utstyr enn en vanelig sag. så bruker du enten plexi eller tynne kobberplater til å lage topp. Alternativt kan det være en løsning å bruke en vanlig kjøleribbe for luft og så tette sidene og toppen med plexi. Pass bare på at finnene på ribba ikke er for høye og at det ikke er for tett med finner. [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-08-07 12:44 ] Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 7. august 2002 Forfatter Del Skrevet 7. august 2002 Vertøy er et problem. Bruker man tykkere kobberblokk kan man glemme og borre med drill. Det har jeg prøv og komm ikke så veldig langt og det vil ta forferdig lang tid. Dette var vare noe jeg tenke på og kan være en billig måte og lage vannblokket på. Det re svært få av oss som har utstyr som Skrue har. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 7. august 2002 Forfatter Del Skrevet 7. august 2002 Aaa, der kom bildene. Men vis man bruker en kjøleribbe er det nesten like greit og kjøpe en ferdig vannblokk. vanlig sag? Baufil er vel bedre, men det tar fryklig lang tid. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Den 2002-08-07 00:00, Anders Leipsland skrev: Quote: Du glemmer en ting, nemlig at kobber leder varme ekstremt mye bedre enn vann. Du har helt rett, jeg hadde glemt litt fysikk. Sjekket det opp, kobber er 714 ganger bedre! [ Denne Melding var redigert av: hårek på 2002-08-07 13:50 ] Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Vann og kobber kan vel ikke akuratt sammenlinges da. Kobber er metal og vann er veske. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 sånt sett kan det jo regnes som en utfordring; den optimale væskekjølinga, basert på kvikksølv. aldri mer algevekst :wink: ser stilig ut og, når lyset skinner på. største problemet her må være tyngde, lekkasje og ikke minst: pumpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå