Gå til innhold

Vannblokk i Plexi

Anbefalte innlegg

Å lage vannblokker er ikke lett når man ikke har det rete verktøyet, det har jeg selv fått erfare. Hva med og bruke en tynn kobberplate (1-2mm, bør vel ikke være altfor tynn) og lage banen i tykk plexi (20mm eller no)?

Vil dette fungere? Bare en tanke som slo meg i går når jeg jobbet med kabinettet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det noe ala maze 3-1 du tenker på eller??

har denne vannblokka selv og den fungerer jo utmerket (0.5 - 2.5 c over romtemperatur)

hvis du bare tenkte å ha en tynn plate nederst og resten i plexi tror jeg det ville lønt seg å behandle overflaten iallefall slik at en kan få litt mere overflate (det er jo en grunn til at vannblokker har "vegger" i metall da)

hadde vert morro å teste iallefall :grin:

Lenke til kommentar

Hei Bøgge.

Riktignok leder plexi varme dårlig, men jeg er enig med deg at det kan fungere. neppe like bra som ei vanlig blokk men bedre enn luftkjøling. og stillere.

Hvordan har du tenkt kanalen(e) skal være?

lurer på om noe alla inline-radiator type design ville vært bedre enn vanlige 1 kanal fra a --> b for de du kunne utnytte overflata til bunnen bedre.

(brede lave kanaler)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 14:30, Arachnid skrev:

men har du mer kobber ledes varmen bedre ut i vannet enn med plexi.. right?

Sant, men trenger man virkelig så mye kobber er noe annet. Kan hende at kobberbunnen holder i massevis. Jeg reiner mde at resultatet blir dårligere, men jeg trur ikke det blir så mange gradene.

Lenke til kommentar

Interessant løsning! Ikke minst fordi det er vesentlig enklere å bearbeide plexi.

Men som allerede nevnt, vil nok effekten bli endel dårligere enn en blokk i rent kobber, da kontaktflaten mellom vann og kobber blir vesentlig redusert. Og de varmeledende egenskapene i plexi kan man nærmest se helt bort fra.

Kan hende at jeg for moro skyld prøver meg på noe tilsvarende? Jeg har jo blokker i flere forskjellige utførelser, men dette blir i så fall et nytt tilskudd!

En tanke: Om man lodder fast noen "kjølefinner" på kobberplata, midt i sporene i plexi´n, kan jo det gi en viss effekt?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 15:17, Skrue skrev:

En tanke: Om man lodder fast noen "kjølefinner" på kobberplata, midt i sporene i plexi´n, kan jo det gi en viss effekt?

Da er du tiulbake at du trenger bra utstyr. Det er ikke alle som har tilgang til en metallfres til 40000 kr (Heter vel ikke metallfress). Som du sa er plexi mye enklere og jobbe med trenger bare en drill. De fleste har en drill eller kan låne en. Opplegget blir jo nesten som koolanve:

cpublokk-2.jpg

Testen på ok.no gjør den der relatift bra. Blokka kunne sikkert vert bedre om man hadde bruk 1/2 og stårre areal (gjort blokka større i bredden) kunne sikkert ha hjulpet.

Lenke til kommentar

Han sa lodde fast, så du trenger en loddebolt ellerno. ikke "metallfres"! Men jeg trur det blir vanskelig å få god kontakt hvis en lodder fast noe, hvis ikke loddetinn leder varme godt??

Men hvor god effekt det vil ha veit ikke jeg, men å lodde fast noen kjølefinner vil gi en god del større areal

PumpAction

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-08-05 17:19 ]

Lenke til kommentar

Nettopp, _lodde_ fast! En riktig utført lodding vil gi bortimot "hel ved", og vil være marginalt dårligere enn hel kobber.

En god lodding krever _godt_ rengjorte flater, bruk av loddepasta eller loddevann er absolutt en fordel!

En loddebolt blir nok alt for dårlig for oppvarming, nesten uansett hvor kraftig den er!

Som alternative varmekilder foreslår jeg en kraftig (1500w) varmepistol, en skibrenner eller i verste fall en av platene på mor´s komfyr.

Du må også sørge for å støtte opp ribbene under lodding, dette kan løses vha blikk som det klippes passende spor i, som tres nedover ribbene før lodding.

Forslag til deg Bøgge: Om du fikser den (unnskyld) h**** routeren min, så lager jeg vannblokk til deg, alldeles gratis!

Les: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...=42862&forum=61

Sender deg en mail m. bilde av min "sisteutgave", av vannblokker, slik at du får se.

Men betingelsen er jo at du bor i Oslo eller i nærheten. :smile: (Henter og bringer!)

Tilbudet gjelder selvsagt andre også. Først til mølla....

Send gjerne en mail, eller privat melding.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-08-05 17:59 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-08-05 18:05 ]

Lenke til kommentar

Dæven Skrue er tilbake- HEI.

så til deg Bøgge- bruk sølvloddetinn. det leder varme som bare f..., bare spør fingrene mine :smile:

og lodding er ikke så farlig for varmeoverføringen i blokka, varmen går rett i vannet. blokka som skrue har til testing er bare 0,6 mm tykk i bunnen, og bunnplata er loddet til resten av kjøleren, men de foreløpige test resultatene viste at det ikke er noe problem for kjøleren å få bort varmen.

Lenke til kommentar

Hakke noe særlig peil på det området skrue. Tilbake til emnet.

Iden var for os som ikke har redskaper til 40000 kr. 1mm tykk kobber foes kjøpt på glas olshon og plexiglass for du ha ljudia (Som er tykt nok) eller hos glassmersteren. De aller fleste har en drill eller kan skaffe seg en.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 18:29, null.sexy skrev:

Hvor mye tar du får en blokk. Har litt lyst til og designe min egen lille beby :smile:

Vel, har ikke tenkt å starte noen produksjon akkurat! :grin:

Men du må nok regne med minimum 350,- for samme utgave av blokka jeg nå har laget til meg sjøl.

*Sender deg mail+bilde*

Det er tross alt noen timer´s jobb, og kobber er dyyrt!

Btw; Er det virkelig ingen som har lyst på en gratis vannblokk da? (Les mitt tidligere innlegg)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-05 21:24, Bøgge Bakken skrev:

Trur jeg har en brebåndsruter vis du er interessert. Aner ikke om den virker. Kjøte den på aksjon og lå i samma kassa. Kan få den billig, har ikke peiling på slikt og bredbånd kommer ikke til denne sia av byen før om 10 år.

Hm, hvilken by, og hvilken side?

*Passe oss for ikke å spore av*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...