kinag Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hei, I det siste har jeg fått en sånn rar pipe lyd fra skjermen min, den kommer sånn plutselig mens jeg er i detskop. Den dukker også opp når jeg starter maskina, og helt til den kommer til detskop, da blir den borte. Noen som vet hva det kan være? PS: Nei, det er ikke noe overheating opplegg Lenke til kommentar
kinag Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Ingen som vet noe? Lenke til kommentar
Data-aid Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 I og med at det kommer pipelyd fra skjermen så går jeg utifra at det er høytallere integrert i skjermen? Kan du si noe mer om hva slags utstyr du har og beskrive pipingen litt mer? lange/korte toner? Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Har akkurat fått samme probelemet nå! Piper høfrekvendt på min 17" Crt Har du også en Crt skjerm? Endret 9. august 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
kinag Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Har akkurat fått samme probelemet nå!Piper høfrekvendt på min 17" Crt Har du også en Crt skjerm? Ja, jeg har en CRT skjerm.. og det er vel laaange toner helst, for det går en god stund, så stopper det.. og nei, ikke integrerte høytallere, er 5.1 surround. Men det kommer fra skjermen selv, ikke fra noe høytallere :-/ Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 I og med at det kommer pipelyd fra skjermen så går jeg utifra at det er høytallere integrert i skjermen? Kan du si noe mer om hva slags utstyr du har og beskrive pipingen litt mer? lange/korte toner? Har absolutt ingenting med integrerte høytalere eller høytalere i det hele tatt! Er enkelt og greit bilderørene som gir fra seg en høyfrekvent lyd som kan vere tegn på ett litt slitent bilderør? Har en CRT Skjerm fra 97 ståendes som ofte piper på den måten. Må nesten bare regne med sånne lyder fra en CRT etter en stund.. kjøp LCD Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Slik piping har ingenting med bilderøret å gjøre. Det er som regel bare resonans i en spole, og er egentlig helt uten betydning bortsett fra ubehaget med å høre på. Det kan lett fikses med litt lim på spolen, hvis man vet hvor det er. Men pga høyspenning anbefales det ikke å mekke selv. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Slik piping har ingenting med bilderøret å gjøre. Det er som regel bare resonans i en spole, og er egentlig helt uten betydning bortsett fra ubehaget med å høre på.Det kan lett fikses med litt lim på spolen, hvis man vet hvor det er. Men pga høyspenning anbefales det ikke å mekke selv. Det kan altså ha noe f.eks. med transformatoren i skjermen? (jeg mener at jeg leste det for en stund siden) Jeg opplever dette stadig på en TV-skjerm. Ganske irritérende i lengden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Forsåvidt, men ikke nettrafo hvis det er det du tenker på. Det kan være linjetrafoen, eller bare en enkel spole i linjetrinnet. Linjefrekvensen i en TV er 15625 Hz, og dermed lett å høre. Lenke til kommentar
meeg Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hadde tilsvarende pipelyd på min gamle CRT. Lyden forsvant når jeg justerte oppdateringsfrekvens opp eller ned. Pep mest på 85 Hz husker jeg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det stemmer godt med symptomet for en resonans. Når man justerer vertikal frekvens så forandrer man implisitt også horisontal frekvens. På en PC er denne langt utenfor hørbart område, så det må ha noe med harmoniske å gjøre. Lenke til kommentar
kinag Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Så det er iallefall ikke noe å bry seg om? Jeg over lever lyden, så da bryr jeg meg ikke lenger. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ikke noe farlig, kjøpte ny crt skjerm til dama sin pc og der piper det også iblant, sjekket produsenten sin side der det er opplyst om at det ikke er noe galt med skjermen selv om den piper.. Monitoren piper med litt forskjellige frekvenser under oppstart her og en sjelden gang mens man arbeider på den.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå