Gå til innhold

Hva bør man gjøre med pixler og oppløsning ifm fremkalling a

Anbefalte innlegg

Jeg har et Powershot S40 og tar mine bilder i 2272x1704 pixler, komprimeringsgrad er "fine".

I Photoshop 6.0 er mine bilder da 80,15 cm "width" og 60,11 cm "height", resolution (oppløsning) er på 72 dpi.

Så, når jeg skal endre oppløsning til 300 dpi for å sende de inn så øker pixelstørrelsen til 9467x7100 og fila blir forbanna stor. Har det da skjedd en interpolering som reduserer bildekvaliteten? I en bok om Adobe Photoshop 6.0 skrev forfatteren om hvordan å endre oppløsning på bildet uten å endre på pixels, og den eneste løsningen da var å endre på den fysiske størrelsen på bildet. Dvs etter at jeg har endret oppløsningen fra 72 dpi til 300 dpi så må jeg da endre fysisk størrelse til 19,24cm (height) og 14,43 cm (width). Er ikke bildet blitt interpolert da? Og hva om jeg skal sende de inn til fremkalling? Hva bør jeg gjøre med bildene da? Lagre de i den oppløsning og fysiske størrelse som jeg ønsker eller bare sende de inn slik de lagres på kameraet (da i 72 dpi)?

Hilsen en som blir helt forvirra av dpi, oppløsning, pixels og fysisk størrelse......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du endrer fra 72dpi til 300dpi vil progammet da tegne hver pixel 300/72 ganger (eller interpolere). Fila blir da ca. 16 ganger større. 4 i hver retning (300/72).

Det er liten vits i å endre dpi i et tegneprogram. Hvis du skal skrive ut hjemme så gjør utskriftprogrammet det selv, det samme gjør fotosjappa.

Hvis du skal skrive ut på 10x15 med 300dpi blir da regnestykket :

10x15 cm = 4x6 tommer.

med 300 dpi trenger du da 4x300 X 6x300 pixels bilde = 1200x1800. Hvis fila er mindre enn dette må da utskriftsprogrammet interpolere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...