Gå til innhold

helt ny på linux, hva bør jeg huske på?

Anbefalte innlegg

har nå får første gang installert linux på en maskin jeg hadde liggende. en celron 2,4ghz. med 40gig hd, radeon 9200se skjermkort. og 512 mb ram. er det noe jeg bør huske på nå som jeg har installert å sitter å skriver på pc'en med linux nå? har dere noen fete tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Sette et godt root-passordet evt. passfrase

*Lær deg å drepe prosesser, barn/foreldre-forholdet mellom prosesser, prosessprioritering og minneovervåking slik at du kan finne flaskehalsen hvis alt begynner å gå som sirup.

*Gå gjennom rc<kjørenivå>.d og fjern alle symbolske lenker til servere/tjenester du ikke bruker. inetd er f.eks helt unødvendig hvis du velger å kjøre ssh evt. ftp som daemons. Mailserveren kan også kjøres som daemon og denne bør begrenses til å kun lytte til de nødvendige addressene. I de fleste tilfeller holder det med 127.0.0.1 .

Hvordan dette gjøres varierer, og det beste er om du finner det ut på egen hånd: Les gjennom oppstartsskriptet og manualen!

*GNU/Linux er ikke windows. Unngå omstart hvis det er mulig! Det er som oftest unødvendig å starte om maskinen hvis du skal installere drivere og annen programvare. Det er *kun* nødvendig å starte maskinen på nytt hvis du skal skifte kjerne eller hvis du skulle få "kernel panic" evt. "kernel oops" hvis du vil være på den sikre siden.

*Les om fhs ved å skrive man hier i skallet eller ved å laste ned manualen fra f.eks www.tldp.org . Dette er kanskje kjedelig lesing, men du vil i fremtiden kunne vite hvor installerte filer vil/skal havne. Da vil du forstå hvorfor dette filsystemet/hierarkiet er mer logisk enn filsystemet i Windows samt hex-djevelen, også kjent som "Registeret".

*Se litt rundt i katalogene, les gjennom konfigurasjonsfilene i /etc, les litt i loggene i /var/log og du har mange timers underholdning foran deg. Dette er også en fin anledning til å lære seg de forskjellige loggnivåene

*Ta en kikk i katalogen /etc/pam.d . Her styres forskjellige daemons (inkludert getty og login) sitt forhold til autentisering av brukeren. Klarer du å rote det til risikerer du å stenge deg selv ute, så husk på å teste endringene ved å logge inn en bruker på en annen terminal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...