x-ray-cat Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Hei. Jeg har lest et sted at diskene man bruker i raid bør være like store, ellers tror jeg det var slik at man ikke fikk utnyttet plassen på hardiskene i samme grad den ville blitt utnyttet av like store disker. Stemmer det? Og har det forrsten noe å si om noen av diskene i raidet kjører på 10000 rpm og noen andre 15000 k rpm? Noen som kan forklare meg hvordan og hvorfor det er slik? Finner ikke den artikkelen det sto i. Har to stk 18.2 scsi-disker @ 15000 kr. Og fire ledige bays. Lurer på hvilken type raid jeg bør gå for og størrelse på diskene jeg skal satse på å fylle opp de ledige bay'ene med bør være. Vil nok satse på å prøve å skaffe brukte dhotswap-disker som passer i serveren. Når det gjelder lagringsplassen til vanlige filer og backup tenker jeg å kjøpte en 5.25 holder for 3 stk satadisker. Endret 8. august 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) diskene som er koblet i RAID vil bruke den plassen som er tilgjengelig på den minste disken. det er fordi RAID kan speile disken, eller lagre på begge på en gang (de vanligste). på den måten kan den jo ikke gå forbi lagringsplassen på den minste disken. den kan ikke speile 100 GB hvis disken den skal speile til kun har 80GB total plass. dette gjelder oså hastigheten. systemet blir stående og vente på den treigeste disken, ihvertfall ved speiling... ang. disker du bør kjøpe så er det ikke noe vits i å gå for noen som er raskere enn den treigeste som skal være i RAID-systemet. hvis du har en som er mye treigere eller mindre enn de andre så kan du jo ev.t kaste ut den og sette i en ny... PS: jeg har KUN teoretisk RAID-kunnskap, jeg har altså ALDRI satt opp et slikt system selv. jeg er heller ikke speielt godt orientert om hva som er forskjeller og ulikheter på RAID 0-5. det er altså godt mulig jeg tar feil på et punkt, men jeg har lang erfaring med data, og har plukka opp litt diverse RAID-stuff gjennom tidene, hehe... Endret 8. august 2005 av hardrock_ram Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Syns svaret var bra. Tror det var det jeg leste. Og det er jo logisk. Blir raidet bedre om en har flere disker en minimum mon tro? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Syns svaret var bra. Tror det var det jeg leste. Og det er jo logisk. Blir raidet bedre om en har flere disker en minimum mon tro? Da kommer det jo til å bli raskere (raid 0) når du får dele det over flere disker, og sikrere (raid 1) når det ligger på flere disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå