Snillingen Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hvorfor kan sauen bite så hardt når den bare går rundt og spiser gress. Hvorfor trenger han å kunne bite så hardt? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 hvor hardt kan en sau bite da? Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Så hardt at den kan kutte et gressstrå Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 (endret) En sau kan bite hånda av deg. viss du er uheldi og du forer han feil så skal de ikke mye til før fingra er vekk. Den brekker lett noen bein for å si det sånn. Flere jeg kjenner har blitt bitt sånn at de har knukket armen Endret 8. august 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 ok, men svaret er enkelt: fordi! Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Adult sheep eat between 1 to 4 kg of food per day, depending on the moisture content of the food. Gå ut, riv opp en neve med gredd med ca. samme størrelse som det en sau tar i et jafs, vei det og finn ut hvor mange slike neveer en trenger for å få 2,5 killo (1+4/2=2,5) og deretter tygger du for å finne ut hvor mange ganger du må bite i det for at det skal bli klart til å svelge! Gang resultatet fra det markert blått med det markert rødt og du vil få et svimlende høyt tall! Nå skjønner du kanskje hvorfor de har så sterke kjever..? Edit: Litt leif i matematikken Endret 8. august 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Adult sheep eat between 1 to 4 kg of food per day, depending on the moisture content of the food. Gå ut, riv opp en neve med gredd med ca. samme størrelse som det en sau tar i et jafs, vei det og finn ut hvor mange slike neveer en trenger for å få 2,5 killo (1+4/2=2,5) og deretter tygger du for å finne ut hvor mange ganger du må bite i det for at det skal bli klart til å svelge! Gang resultatet fra det markert blått med det markert rødt og du vil få et svimlende høyt tall! Nå skjønner du kanskje hvorfor de har så sterke kjever..? Edit: Litt leif i matematikken Det forklarer ingen ting jeg vil ha et ordentelig svar. PS et voksent menneske spiser opp til 2 KG føde per dag og man trenger ike sterke kjevemuskler for å tygge gress eller å kutte det. Endret 8. august 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 visste du at kuer spiser også kjøtt noen ganger? Sikker på at sauer ikke gjør det samme en gang iblant Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 visste du at kuer spiser også kjøtt noen ganger? Sikker på at sauer ikke gjør det samme en gang iblant Kuen spiser vel ikke kjøtt. Det finnes kraftfor som inneholder kjøttproteiner, men jeg tror ikke kuen spiser kjøtt naturlig Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 joda, er et kjent bilde (som jeg ikke fant på Google) av en ku som tygger på en dau kanin. Skal ikke se bort ifra at sauer muligens spiser kjøtt av og til.. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jo, det gjør de faktisk. Var en ganske lang artikkel om det i Illustrert Vitenskap for lenge siden. Var blant annet svært mange kuer som hadde spist døde kaniner de fant rundt omkring på jordene. Lenke til kommentar
fox Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 :!: nu ler jeg, veit ikke åffer.. genialt bilde.. Hvorfor biter sau hardt? Fordi... Naturen sier det? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Ok kuer spiser kaniner, men hvorfor kan Sauen tygge så hardt er fortsatt mitt spørsmål Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Ok kuer spiser kaniner, men hvorfor kan Sauen tygge så hardt er fortsatt mitt spørsmål Vel kanskje den er så dum at den ikke skjønner at den ikke behøver å bite så hardt? Hvis du vil ha kilden jeg vet at sauer er domme dyr fra (wow det var en merkelig setning): Trykk her! Lenke til kommentar
skinner Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Har du jaget sau noen gang? De løper ikke særlig fort og løper i alle retninger. Det er alltid en eller annen rebelsk sau som bryter ut av saueflokken og kommer mot deg. Tror du denne vil kose meg deg? Noen ganger men ikke alltid. Spesielt hvis det er lam i nærheten.... Derfor biter sauen hardt.... Eller du kan velge å tro at sauen er en avart av steinbukken, som i gamle dager spiste småstein på de høye fjelltopper.... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det forklarer ingen ting jeg vil ha et ordentelig svar. Har du prøvd å tygge gress? Det har ikke grøt-konsistens for å si det sånn. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 En sau kan bite hånda av deg. viss du er uheldi og du forer han feil så skal de ikke mye til før fingra er vekk. Den brekker lett noen bein for å si det sånn. Flere jeg kjenner har blitt bitt sånn at de har knukket armen det er faktisk ikke speielt hard, selv mennesker kan lett bite av fingre osv. og de du syns har hard, er ikke det, det er bare at mennesker har så ektremt svakt bitt at alt virker som det er kraftig i forhold til oss, selv tøy hunder som som har helt ektemt inbread bitter hardere en mennesker, selv om munden dems ikke er større en kjevene på en maur. nesten alle pattedyr større enn en hare har kratigere bitt en oss, og hvis man tar tenker kraft i forhold til størrelse har ALLE patte dyr kraftigere bitt en oss, så sammen lignet med andre dyr har ikke sauen kraftig bitt, bare hvis du samenligner den med oss. Lenke til kommentar
kimman Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hmm, sauen har tilfeldigvis ikke sterkere bitt en haien? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 sauer spiser ikke bare gress da, de spiser kvister å bark så det suser, ikke like mye som geita, men det går med en del til sauer også, det kan være noe av grunnen til att den biter hardt, ikke att jeg noen gang har tenkt over att sauen har spesielt hardt bitt. Det jeg ikke skjønner er hvordan geita tåler alt den spiser. Mennesker dør vanligvis ganske fort hvis de spiser lushatt (mulig det heter noe annet egentlig men her kaller vi det det) og geita kan gomle i seg MYE av det uten att den blir dårlig. Gulblommer som heller ingen andre dyr spiser går geita å plukker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå