Gå til innhold

Nyt PC-Kitt

Killer_DT

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere min PC i to trinn, nå om ca 2uker iværksetter jeg første trinn: Nytt HK, RAM, CPU+kjøler, HD og kabinett.

Problemet er egentlig denne jungelen av hovedkort og busshastigheter!

CPU'en har jeg allerede valgt! Det blir en p4-2000A til ca 2000kr. Dette er en 400MHz, kanskje jeg skal ha 533 versjonen?!?

Så var det HK! Her ligger Abit nærmt mitt hjerte, men liker også asus! På dette kortet vil jeg ha plass til 8HD'er(raid-kontroller) Helst lyd og nettkort også selv om dette ikke er et krav.

Jeg går å vurderer BD7-II, noen som har noen erfaringer med dette og skal jeg ha 400MHz cpu eller 533 cpu? Hva er best for overklokking?

Og minne! dette virker som den store fallgruven! Her skal jeg har 512MB minne som skal kunne overklokkes så mye som CPU/HK tillater! Crucial? Twinmos?

Som sagt så skal jeg overklokke en god del! Og trenger også en kraftig vifte! Men den skal ikke bråke mye, det viktigste er stillhet! Hva anbefaler dere? Har sett på de enorme swifttech og alpha kjølerne men de er enormt dyr! Hva med Silent Storm som de så på på ITpro her i forrige uke...

Harddisk blir sikkert Seagate 80gig, den er veldig god og stille! Har en slik fra før.

Kabinett blir standard cheiftech, sikkert matrix modellen.

Kan noen svare på denne helsikkes lange posten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For overklokking skal du vurdere hvovedkortet etter hvor høyt du kan sette fsb i BIOS dersom du skal ha P4/533.

Mitt HK tillater fsb på 133 - 166. Jeg ønsker å klokke høyere da min P4-2,26/533 tåler høyere fsb.

Med rett HK ville jeg valgt P4/533. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

enter skrev (2002-08-05 11:37):

For overklokking skal du vurdere hvovedkortet etter hvor høyt du kan sette fsb i BIOS dersom du skal ha P4/533.

Mitt HK tillater fsb på 133 - 166. Jeg ønsker å klokke høyere da min P4-2,26/533 tåler høyere fsb.

Med rett HK ville jeg valgt P4/533. :smile:

Hvilke HK vil du anbefale da?

Lenke til kommentar

kjøp heller p4nw med 400 mhz bus.. Den kan overklokkes lengre, og det er ikke noen ytelsesforskjell på 400 og 533 versjonen. Dette har mange tester påvist. hvis du vil overklokke langt, bør du gå for 400mhz versjonen..

Jeg vil til denne cpu`en anbefale abit th7-II raid, dette kortet bruker rdram, men det er ikke noe galt i d hvis budsjettet tillater det!! :grin:

Lenke til kommentar

Hvilke HK vil du anbefale da?

Jeg vet ikke, - men jeg må sette meg inn i hovedkort utover høsten nå. Det kommer mange interessante nye kort utover nå.

Men jeg syns det er vanskelig å finne ut av kortene, og jeg vil gjerne ha et Asus-kort. MrA| har et Abit-kort tror jeg, - og han kjører P4-2,26@3,15 eller noe, - med fsb på 184 - 186. Det kan du altså ikke gjøre med Asus P4S533. Søk på MrA| så finner du hans kort i hans signatur.

Ellers kan du rett og slett sjekke hvert kort, - og finne ut hvor høyt du kan sette fsb i BIOS.

Det kommer dessuten straks nye kort med SiS 648 chipssett eller hva det heter, - kort med bedre potensiale enn dagens.

Du må jobbe litt med research selv, - og rapportere om dine funn ... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

fy_pokker skrev (2002-08-05 12:58):

kjøp heller p4nw med 400 mhz bus.. Den kan overklokkes lengre, og det er ikke noen ytelsesforskjell på 400 og 533 versjonen. Dette har mange tester påvist. hvis du vil overklokke langt, bør du gå for 400mhz versjonen..

Jeg vil til denne cpu`en anbefale abit th7-II raid, dette kortet bruker rdram, men det er ikke noe galt i d hvis budsjettet tillater det!!
:grin:

TH7-II er jo gammelt, kan det fortsatt hevde seg? Vil det være et fremtidsrettet kjøp? Skal ikke RD-RAM fases ut? Hvem selger Samsung RD eller et annet godt OC-vennlig merke?!?

Hva med BD7-II? DDR er jo framltiden! Og ytelsen DDR<->RD er det ikke store forskjellen på. Eller?!?

Lenke til kommentar

RDRAM skal ikke fases ut. Kommer nye standarder rett rundt hjørnet. Et hovedkort du kjøper i dag vil nok ikke henge med så alt for lenge uansett, så spesielt fremtidsrettet er det nok ikke å kjøpe datamaskin i det hele tatt... :wink:

Forskjellen mellom RDRAM og DDR er faktisk ganske stor enda. Det er kun de råeste overklokkingene på DDR som kommer opp i samme klasse som et OK overklokket RDRAM system.

Fordelen med å overklokke RDRAM er at flaskehalsen, den berømte latencyen, blir mindre ved høyere hastigheter. Med DDR skjer ikke dette. Der er latencyen noenlunde konstant.

-KJ

Lenke til kommentar

Se nå her da:

(edit: uff da, bildene ville visst ikke fram)

Her er linker i stedenfor (benchmarks fra tomshardware.com:

Comanche 4

Cinema 4d

Her ser du hvor likt det er mellom DDR333 og Pc1066 det er (I real life tester).

256mb Kingston (kvalitet) Pc1066 rdram koster 1105kr hos komplett.

Mens Samsung (kvalitet) 512mb DDR333 koster 1360kr hos Pcmax. Det blir pris forskjell på 850kr.

Og siden han skriver at han skal overklokke mye så regner jeg med at han kanskje kjøper heatspreader til minne noe ala dette til ca 130kr

ttamc.jpg

Med dette så klarte Slapps.com å overklokke minnet til DDR 420Mhz(!)

Som du ser på benchmarkene over er de gjort med DDR333 så det sier seg selv at scoren vil øke en del

[ Denne Melding var redigert av: Corn på 2002-08-06 11:09 ]

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du går for DDR.

Det virker som DDR er det det vanligvis dreier seg om ved overklokking her på forumet. Selv om RD-RAM er meget bra, - er DDR mere kurant pr. d.d., - den er minst like rask som RD-RAM om du vil overklokke, -og snart kommer DDR II.

Lenke til kommentar

Quote:

Corn skrev (2002-08-06 10:56):

Med dette så klarte
å overklokke minnet til DDR 420Mhz(!)

Som du ser på benchmarkene over er de gjort med DDR333 så det sier seg selv at scoren vil øke en del

Men CPU'en kommer ikke til å kunne bli overklokket så mye at jeg kommer inærheten av 420MHz DDR. Jeg skal ikke ha vannkjøling, og multiplyer går ikke an å stille ned på P4... Jeg hadde tenkt Silent Storm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...