Gå til innhold

Enkelt å bygge pc sjøl?

Anbefalte innlegg

Hei, har aldri bygget en pc før og bare eid 1 pc i hele mitt liv.. Men nå har jeg altså lyst til å bygge en selv av økonomiske hensyn. Er dette forsvarlig eller risikerer jeg å kortslutte hele pcen? Er de bruksanvisningene som følger med pc bygge settet godt og enkelt å forstå?

hvor mye penger kan jeg spare på å bygge den selv? vil bare bruke et par tusen på pc.

Vet noen om en butikk som selger veldig billige pcer eller har tilbud? enten som byggesett eller ferdigbygd.

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det er veldig enkelt å bygge en pc ;)

Viss du bare vil bruke "et par tusen kr" hva vil det si...jeg brukte 8000 på min..

Ting som oftest blir ødelagt

Hovedkort

Harddisk blir ødelagt viss du mister den fra ikke så stor høyde..

Husk å ta mye i kabinettet før du begynner sånn at du får samme strøm ett eller annet.......husker det aldri..

Lenke til kommentar

Et par ting: Det er ikke noe nevneverdig billigere å bygge pc selv. Fordelen er at man får mere kurrante deler og vet hvor man skal gå skal gå for å få tak i oppgraderinger, nyere versjoner av bios osv.

Hvis du bokstaveligtalt mener at du skal bruke et par tusen, altså to tusen kroner på å bygge pc, så vil jeg heller anbefale deg å se på brukt sidene. Ca 5000 +/-

vil den rimeligste selvbygde pc koste. Da har jeg regnet med OS, mus tastatur osv.

Men ha det i bakhodet at hvis du f.eks liker å spille spill vil ikke det vere en pc med fremtidsutsikter...

Men skal du bare bruke den til surfing osv. så er det greit.

Lenke til kommentar
Hei, har aldri bygget en pc før og bare eid 1 pc i hele mitt liv.. Men nå har jeg altså lyst til å bygge en selv av økonomiske hensyn. Er dette forsvarlig eller risikerer jeg å kortslutte hele pcen? Er de bruksanvisningene som følger med pc bygge settet godt og enkelt å forstå?

hvor mye penger kan jeg spare på å bygge den selv? vil bare bruke et par tusen på pc.

Vet noen om en butikk som selger veldig billige pcer eller har tilbud? enten som byggesett eller ferdigbygd.

takker for svar

Lurer også på om det er lett å bygge pc. Har da litt mer erfaring med pc da! ;) Har hatt pc sine jeg var 8.... :p

Lenke til kommentar

Om du har eid 1 pc i hele ditt liv og ikke aner så allt for mye om komponentene inni er det vanskelig å bygge pc...

1: alle komponeter må passe sammen, som HK sokkel og cpu sokkel må være den samme, agp, pci, og pci-e kort må passe til HK(HK med agp port kan ikke ha pci-e skjermkort osv...)

2: Du må vite nøyaktig hvor delene skal stå, hvordan de skal behandles, og hvordan man skal sette dem inn osv...

3: HDD må behandles varsomt, et minste fall kan ødelegge den fullstendig...

4: det er masse kabler som må på rett plass, cpu kjøler kan også være vanskelig og installere, husk kjølepasta til CPU...

5: det er ikke samme garanti på en selvbygget pc som 1 som du kjøper ferdig bygger...

6: en ferdig pc kommer (som regel) med windows, dette må installeres selv på en selv bygget pc, om du har SATA HD må du kanskje installere denne og før du installerer windows...

dette er de tingene du bør tenke på...

Lenke til kommentar

Skal du ha en pc med dvd brenner og minimum 128mb skjermkort, men ellers middels med vanlige verdier så må du nok ut med 6000kr minst .

Jeg har bygget noen pcer den sidte tiden og uansett hvor billig man gjør det blir det ikke under 6000 .

Lenke til kommentar

er ikke direkte vanskelig.. finnes masse "pc bygg guider rundt om kring"

når det gjelder statisk elektrisitet så hold et minnut eller to eks rund en vann kran(noe som er grorda) før du begynner(leste det i et bla).. sikkreste er antistatisk armlenke som jeg pleier å bruke(hmm har aldri brukt den til nå men(glemmer))..

Lenke til kommentar

Kan være lurt å ha en med litt mer peiling der mens du skal bygge, kan bli veldig dyrt om du ikke vet hva du holder på med.

Jeg kjøpte meg en ny PC til 10000,- (ny k6-2 450!!! +div) som var min første pc (bare min!). Med den begynnte jeg å prøve meg frem. Prøvde og feilet mye men jeg lærte av det. Kan på en måte si jeg sitter med samme PCen enda. Har bare oppgradert bit for bit etter behov. ;)

Bare ta deg god tid og les manual(ene) eller spør noen mer kyndige om du er usikker så går det sikkert bra! :p

Lenke til kommentar
Skal du ha en pc med dvd brenner og minimum 128mb skjermkort, men ellers middels med vanlige verdier så må du nok ut med 6000kr minst .

Jeg har bygget noen pcer den sidte tiden og uansett hvor billig man gjør det blir det ikke under 6000 .

I Januar bygde eg ny PC til faren til en kompis på jobben. Han skulle bare ha ny PC til nettbank og surfing fordi den gamle ikkje funket lenger. Bygde maskin med DVD-brenner og integrert grafikk til 3,5k.

Lenke til kommentar
3: HDD må behandles varsomt, et minste fall kan ødelegge den fullstendig...

Det er lettere å ødelegge harddisker enn å knuse egg.

kan vel være det... kommer ann på uflaxen din... men tenk deg alle de bittesmå delene i en HDD.. leste om det i ett eller annet pcblad her om dagen...

Lenke til kommentar

er en kurant pc til under 6kHER!.. følger kanskje med bruksamvisning siden det er en "Bygge pakke" men sa bare kanskje...

hardisker er lett å ødelegge men er veldig liten sjangse for at man mister hardisken i gulvet.. det kan skje den beste.. så å være redd for å bygge pc lun pga at man kan miste hardisken er jo som å la være å sykle pga at man er redd for at å tryne... noe de fleste ikke er... sier bare: LYKKE TIL :) jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...