Gå til innhold

TT Bigwater radiator utendørs?

Anbefalte innlegg

Har pcen i viduet og lurer på å kjøpe TT bigwater men eg lurer på om det går og sette ein svær støyende vifte og så sette selve radiatoren utenfor vinduet montert på veggen?

På den måten ville eg minimere støy og det ville og gi svært gode tempraturer til Vinteren !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å gjøre det.

Men husk på at du da bør ha 20-30% frostvæske i vannet, spesielt om kuldegradene går ned mot 10-15 minus!

Samtidig er det også en betydelig fare for kondensdannelse om vanntempen nærmer seg 0grader, av og til også mye før dette.

Er helt avhengig av luftfuktigheten der du bor.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å sørge for at overflaten på slanger og komponenter holder 8-10grader eller mer.

Alternativet om du kjører minusgrader på vannet, blir å isolere alle aktuelle deler med neopréngummi, som du kan få tak i hos en rørlegger.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se har han ikke nevnt at han har problemer med høy temperatur. Så istedefor å sette radiatoren på utsiden for å eliminere støy, med de utfordringer det medfører, så senker han bare hastigheten på vifta og støyproblemet er borte.

Forutsatt at utgangspunktet var at han var ute etter å få gjort noe med støyproblemet.

EDIT: Ser at jeg misforsto spørsmålet litt.

Lenke til kommentar
Får koble skjermkortet til også då tenker eg at eg skal komme over 10 grader:)

Du vil kanskje komme over 10 grader etter at vannet har vært innom cpu og gpu. Spørsmålet er om det er over 10 grader mellom radiator og første kjølepunkt. Du vil kanskje også få problemer hvis maskinen skrus av.

Lenke til kommentar

Det er vel bare et problem når maskinen har vært av, ettersom det ikke er så veldig store forskjeller på vanntemperaturen før og etter det har vært gjennom alle blokkene.

Eller blir forskjellene større når man har radiatoren ute?

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med kondens nå med BW-radiator utendørs med original vifte. Slår jeg av maskinen med rundt 12-13 grader ute begynner det å danne seg kondens ganske fort på blokkene. Dette er derimot ikke tilfelle om jeg slår av viften også, eller setter den på minimum. Minimumsnivået på viften er dessuten betydelig lavere nå etter at den har vært utsatt for en del vann. Når jeg har maskinen i drift er det ikke tegn til kondens noen steder.

Btw... ikke forvent at du kan montere noe enorm vifte selv om du har radiatoren på utsiden. Hvis du f.eks kjører med noe lignende av min løsning med slanger + 12V og 220V-ledninger ut vinduet kan det ikke lukkes helt igjen, og viften vil dermed være hørbar selv om den står ute.

Har også vært borti når temperaturen går opp mot 30 grader ute at jeg må velge mellom å holde det kaldt her inne, eller holde PCen kaldt. Setter jeg opp vinduet og setter viften på fullt hører jeg den så mye at det er plagsomt. Dette var mest tilfelle da jeg kjørte med et Athlon XP-system. Nå med Intel Prescott har jeg langt fra like høy varmeutvikling, så det skal mindre til for å holde tingene kaldt.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Ja det med vann på vifta vil jo kanskje vere eit problem også så kanskje det hadde vert lurt å fjerne heile vifta på vinterstids...

Ellers måtte eg jo isolert der og på ein måte vel ?

Egentlig er eg ikkje so opptatt av støy vil heller ha gode tempraturer og overklokke med:p

Har ikkje kjøpt enda men skal ha meg noe likt dette:

DFI Lanparty NF4 SLI-DR

AMD 3000+ Venice

Hiper Type-R strømforsyning 580W Blå

Geforce 6600GT eller 6800gt vist priskuttet stemmer

Og ein gig med GEiL Value 3200 minne

TT Bigwater

Thermaltake Aquarius Series VGA Waterblock Universial

Thermaltake T-Type Water Temperature Indicator

Thermaltake 210 Flow Indicator trenger eg den ?

Endret av jon-t
Lenke til kommentar

Den tåler vann fint, men den kan få litt problemer dersom den får mye vann. Jeg har en sånn nesten vanntett "tak" over der jeg har den, det meste av vann renner unna uten å dryppe rett ned, så det er ganske lite vann den blir utsatt for selv om det regner kraftig. De gangene den har fått problemer er de gangene jeg har spylet (ordet ble vist rødt her.. så det er mulig det ikke er et egentlig norsk ord) hele greia med vann.. mens den har vært i drift.

Dersom du vil ha gode temperaturer kan jeg heller anbefale å bytte ut en evt. BigWater CPU-blokk med en annen, siden den faktisk er meget dårlig til å ta opp varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...