Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

hvordan lage PCB med Cadsoft Eagle

Anbefalte innlegg

Driver med å lage et PCB slik at spaghettien som resultat av alle mulige ledninger forsvinner. Da har jeg noen spøsmål om hvordan jeg kan hente ut layouten fra et skjema jeg har tegnet i Eagle. Jeg har prøv å eksportere et bmp monochrome bilde, men ble litt i tvil om dette er riktig metode. Burde ikke jeg kunne generere et bilde og printe ut dette bildet på et transparent og starte photolithographi'et?

Håper at noen med erfaring fra dette feltet kan hjelpe meg med dette.

Her er i hvert fall hva jeg holder på med i øyeblikket:

Jeg holder på med å lære meg å bruke diverse enheter i AVR mikrokontrollere.

Hittil har jeg klart å kommunisere med PCen, bruke ADC, Timere, RTC og drive LCD display.

Dette skal bygges til et temperatur system som kommunisere med et program på datamaskinen(har satt en kompis til å programmere dette programmet i JAVA(siden jeg bare kan JAVA) som bruker RS232 porten).

Senere skal jeg implementere et ekspansjonskort med en Atmega8 til å regulere utspenningen vha. PWM. Målet er å benytte tilbakekobling og implementere 8 PID regularorer. Ble litt fasinert da jeg så Norsk Elektro Optikk klarte å regulere temperaturer på sine DFB lasere ned til 5mK nøyaktighet med 10k NTC og en PID regulator.

Dette kortet skal kommunisere med hovedkortet gjennom SPI til AVR mikrokontrollerne.

Noen andre tilleggsfunksjoner er:

# Styre hovedkortet (Atmega 16/32) ved hjelp av sms gjennom AT commands

# Styre hovedkortet med IR fjernkontroll

# Kommunisere med ekspansjonskort vha SPI grensesnitt med et strukturert frame format

# Lagre parametere i miktrokontrollerens EPROM for fortsettelse etter strømbrudd.

# Mulighet for flere funksjoner gjennom SPI

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer litt an på hvordan du har tenkt å lage kretskortet da, skal du etse det selv (regner med du skal det på omegav eller.no) så er det enkleste å printe ut transparenten rett fra eagle.

Det du gjør da er å trykke på display knappen og velger de layerne som skal være med på printet (altså bare det som skal være i kobber), f.eks. top, pads, vias og dimensions, ta bare med et av routing lagene av gangen. Print ut direkte fra eagle (selvfølgelig i svart/hvit). Endre routing-layer om du har to-sidig og print ut den andre siden. Om du vil ha med andre layer i kobberet så er det jo bare å ta de med.

Husk å speile top-siden (om jeg husker rett) når du skriver ut, dette fordi at du vil ha trykket på transparenten så nære kobberet som mulig for ikke å slippe lys inn på skrått. Skal du etse selv er det også en fordel å ha jordingsplan eller bare fylle store områder med kobber (bruk polygon) ellers så tar etsingen lang tid og du bruker mye kjemi for å bli kvitt kobberet.

Du eksportere til bmp eller no også, men da er det viktig at du passer på dpi'en du velger og at du skriver ut fra et program som ikke endrer på det ellers så kan footprintet til komponentene bli endret i størrelse, men ellers så er framgangsmåten lik på begge måtene.

Skal du få noen andre til å lage printet for deg, f.eks elprint må du / bør du eksportere til et gerber-format, det gjør du ved å bruke en cam job. hos elprint kan du laste ned et program som heter macaos som du leverer bestillinger med, det gir deg ca halv pris, men det er fremdeles litt dyrt. Du kan få opp priser o.l. i det programmet. Det har veldig god hjelp-fil innebygget så om du skal bruke det så finner du ut av det. det har egen beskrivelse for eksportering fra eagle også.

se på www.elprint.no og www.macaos.com

Lurer selv på om det finnes en bedre måte å få generert disse printene på, trur det finnes noe under cam jobs (ellers så finnes det sikkert noe en kan laste ned).

Syntes eagle var bra jeg også, helt til jeg fikk prøvd noe bedre, i mitt tilfelle Protel 99 SE (Sommerjobb på Atmel). Selv om det programmet er gammelt var det mye bedre å bruke når jeg fikk satt meg inn i det. Men får vell fortsette å bruke eagle hjemme siden det er gratis (og sette meg litt mer inn i hvordan det skal brukes på en effektiv måte)

men en link til en side med mye eagle tutorials:

http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_eagle.htm

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde brukt TWI (dvs I2C) til å kommunisere mellom kortene hvis det blir mer enn to enheter.

Da slipper du å legge chip select til alle enhetene.

Og hvis PCens hovedkortet har tilkobling for SMBus (subset av I2C), kan du koble til for å lese av temperaturer til CPU, Chipset og viftehastigheter.

ATMega8 har bare 3 PWM-kanaler, skal du regulere 8 vifter fra èn ATMega8, eller 8 ATMega8?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

TWI var ikke en dum ide.

Jeg har ikke sett klart for meg hva jeg skal implementere enda.

Så jeg ønsker derfor et hovedkort som har hovedoppgave å vise data på et LCD display, kontakt med software på PCen, mens andre enheter kan kobles til dette hovedkortet og får oppgaver fordelt gjennom seriell kommunikasjon.

Slik blir det lett å fjerne og legge til nye funksjoner. I første omgang tenkte jeg å få gjort ferdig hovedkortet og PC softwaren. Så skal jeg bruke en Atmega8 til å implementere en PID regulator til å bruke en PWM til DAC. Denne spenningen samples av ADC for å gi tilbakekobling og overvåking av spenningen som skal gis til GATE-kontakten til en n-MOSFET transistor. Strømmen styres av GATE spenningen og derfor vil et peltierelement pumpe varme fra en boks proposjonalt med strømmen gjennom den. Temperaturen overvåkes og riktig GATE spenning blir kalkulert av Atmega8 ved å få inn differansen gjennom TWI fra hovedkortet (Atmega16)

Lenke til kommentar
Mulig jeg misforsto, men er det det ikke temperaturen som skal reguleres? Da er det vel den som danner grunnlag for PWM/spenningsberegning?

BTW: 1-wire enheter fra Maxim/dallas er glimrende enkle å bruke!

DS18S20

Har bestilt 14 sensor samples fra MAXIM.

Jeg er litt usikker på hvordan PWM fungerer på TEC. Så jeg tenkte å bruke PWM til å regulere en strømkilde (MOSFET) koblet til TEC.

ved å bruke to transistorer med riktig styring kan jeg pumpe varme begge veier med TECen. Dvs jeg kan regulere temperaturen i boksen begge veier.

Målet er å lage en så presis og rask regulator som mulig uten ustabilitet.

Den optimale regulatoren kan ikke beregnes uten en matematisk modell for prosessen. Dette planlegger jeg å ta senere. Kan hende at regulatoren blir analog (med Op Amps, R og C).

Målet med dette er ikke å lage noe nyttig, men å få en grundig forståelse av teorier fra forskjellige fagfelt :)

Vanskelig blir det, men utfordrende og spennende blir det også :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at det blir problemer ved å bruke PWM på peltier-element. Men det er jo litt kult at du vil ha oppvarming av PC også... Det er mitt inntrykk at det pleier å ordne seg selv ;-)

Jeg lagde en enkel modell for pc i vår, den var basert på luft kjøling. Jeg kan kanskje poste den? Det blir jo en annen modell med peltierelement...

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke for meg at det blir problemer ved å bruke PWM på peltier-element. Men det er jo litt kult at du vil ha oppvarming av PC også... Det er mitt inntrykk at det pleier å ordne seg selv ;-)

Jeg lagde en enkel modell for pc i vår, den var basert på luft kjøling. Jeg kan kanskje poste den? Det blir jo en annen modell med peltierelement...

Dette skal primært ikke brukes til å kjøle PCen, så det trivielle problemet møter jeg nok ikke... ;)

Hvis du kan poste den modellen her så anser jeg det som et pluss.

Lenke til kommentar

Takk for modellen.

Leste fort gjennom den så jeg har ikke satt meg skikkelig inni ligningene ennå.

Men det var noe lignende jeg tenkte å sette opp først, før jeg finner ut hvordan jeg skal implementere det.

Skolen har startet og prosjektet tar litt tid så det spørs når jeg får tid til å sette igang med dette. Forresten, hvilken teknisk bakgrunn har du?

Lenke til kommentar
(Vært på ferie 1 uke)

Jeg har et år igjen av Mastergraden i kybernetikk/signalbehandling.

Der er det en god del reguleringsteknikk :)

Meget bra. Går på elektronikk (fotonikk) siste år, men har i det siste funnet ut at kyb er en veldig interessant linje.

Skal prøve å legge ut litt dokumentasjon på hva jeg gjør og hvordan jeg implementerer regulatoren når jeg får tid. Da kan du komme med innspill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...