Vernes Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Jeg byttet oljen på min MB Vito 2,3 D, og fylte på litt for mye olje. Jeg oppdaget dette noen minutter etter at jeg kom på motorveien, da motoren hørtes litt annerledes ut. Den bråker nå betydelig mer når jeg kjører, men i tomgang høres den ut som før. Til sammen har jeg kjørt sånn ca 60 km, og har nå tappet noen dl olje, og oljenivået er normalt nå.. Den viste ca 2 mm over max streken. Motoroljen er nå helt svart etter kun 60 km. Hva har skjedd, og hva bør jeg gjøre Endret 8. august 2005 av Vernes Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Tappet? du mener fylt på for mye olje? Det er ikke i utgangspunktet skadelig, men gjentagelse er ikke å anbefale da motoren brenner mye mer olje en den vanligvis skal gjøre og slikt kan det bli avleringer av, Oljenivået burde normalt være litt over midten på peilepinnen, med mindre du har noen problemer eller stygge ulyder så er det bare å slappe av og huske på å være mer forsiktig med påfylling av olje nesten gang Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Ikke noe annet skadelig enn at du soter unødig og at det vil gi deg en feiter blanding og dårligere tennning. Kan få motoren til å stoppe om dette gentas. Lenke til kommentar
Vernes Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 På lokket står det "To avoid engine damage, never exceed MAX" Men, hva er det som nå bråker på toppen av motoren under kjøring? Kan ventiler ha blitt skeive? For mye olje gir dårlig smøring, det forstår man. Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hva slags støy er det? Tikking/kakling? I første omgang vil overfylling gi for høyt trykk i veivhuset da veiva klasker nedi oljen og visper den opp til damp. Dermed er det fare for at oljedampen blåser ut eller tyter ut forbi pakninger, eller det samler seg olje på steder det ikke skulle, f.eks. fyller opp PCV'n. Har selv gjort tabben, berget unna med at peilestaven spratt ut og grisa til i motorrommet... Lenke til kommentar
Vernes Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Lyden minner om lyd fra ødelagt eksos anlegg. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Med for mye olje er det også fare for overoppheting av motoren.. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hva med hull i eksos anlegget da? Byttet du oljefilter sammen med olja, hvis ikke så er det vel derfor at olja er svart... ligger nivået på MAX streken? Har du helt på en tynnere olje enn før? har motoren gått lang for da kan kamakslen være slitt og lyden blir tydligere med tynnere olje?? Lenke til kommentar
Vernes Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Jeg har funnet ut hva som har skjedd. Jeg bytet luftfilteret samtidig, og lokket satt ikke ordentlig, så det vibrerte ... Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hehe, luft filteret skal dempe innsugslyden slik at det ikke bråker sånn... Hvis du setter på et apent luftfilter så vil du merke en god lyd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå