Gå til innhold

Ønsker å lære programmering.

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har veldig lyst til å lære meg å programmere, og lurer på om det er noen kurs i ullensaker/edsvoll som tar for seg programmering?

Vet ikke hvilke type programmering, men ikke web design.

tenker på programmer som f.eks skjekker og sier i fra hdd temp vært femte min.

Den type programmer har jeg lyst til å lære å lage( over lang tid)

Vet det ikke bare er å knipse i fingra, så kan jeg det.

Er det eventuelt noen bøker dere anbefaler, og noen sider jeg bør stikke innom på nettet.

Og hvilke type programering er mest brukt?

OPPSUMERING:

Lager en liten oppsumering av tråden, siden den ble så rotete.

• Jeg ønsker å lære meg å programmere
  • Eventuelle kurs, bøker o.l
  • hvilke type programmerings språk er mest brukt (c++ etc)

Håper på gode svar.

MVH

Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen direkte linker, men jeg ville satt mine 2 cents på å lære meg Java og C#.

Disse to programmeringsspråkene er til forveksling like og du kan skrive programmer for de mest utbredte plattformene om du lærer deg disse. Blir nesten som hos dresmann - kjøp en ta to :p .

For all del - Python er dødskult, men det finnes mye mer lærestoff, eksempler, kurs mm på Java og C#. Samt de er mye raskere - hehe.

Endret av _BOFH_
Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å programmere på andre plattformer enn Windows® uten bruk av mono, eller hvis du har tenkt til å programmere på plattformer mono ikke finnes for, anbefaler jeg C++ fremfor C#. Jeg tror også C++ er hakket raskere enn C#.

For øvrig er Python et glimrende førstegangsspråk. Jeg anbefaler at du starter med Python og følger opp med C++.

Edit: Yay, innlegg nummer 800.

Endret av Myubi
Lenke til kommentar

Python er ikke et offisielt språk, så det kan være vanskelig å finne dokumentasjon for det på norsk, men det er kjempemasse på engelsk.

Har aldri vært i jessheim, så jeg vet ikke hva de har der...

Hastighet:

C++ > C# > Java > Python

Jeg liker python, men mest som er scriptspråk.

C++ ville jeg ikke anbefalt som et nybegynnerspråk, det er VELDIG omfattende.

Da er det bedre med C# eller Java, men som helt fersking er nok python best til å lære syntaks, og generell språkoppbygning (som er lik i nesten alle språk, unntak er Asm og Prolog)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg anbefaler deg å lese engelske bøker, det er mye lettere å lære seg enn norske når det gjelder programmering (ihvertfall for meg, men kanskje det er fordi jeg er en utlending..).

Jeg har drevet med PHP, dette var forholdsvis vanskelig synes jeg, men jeg har smått begynt å herske det, og nå har jeg tatt turen over til Java.

Java er absolutt verdt å lære seg, det er en programmeringsspråk laget for framtiden og passer til flere plattformer.

Jeg lærer nå Java, jeg fikk intressen etter at broren min har programmert Java i et år nå, og han lærte meg litt, men ellers ga han meg de gamle bøkene hans.

En jeg anbefaler er Intruduction to Java, Third Edition, med IBSN 0-13-031997-X.

Denne boka er genial, du lærer fort å lage artige ting, men en liten minus er at hvis du ikke har en absolutt stor intresse for å lære Java, kommer du aldri lengre enn der du lager ditt første applet. Den starter nemlig med det matematiske først, som kan bli kjedelig..

Mvh pavlion :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...