Håvard Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hallo! Jeg har veldig lyst til å lære meg å programmere, og lurer på om det er noen kurs i ullensaker/edsvoll som tar for seg programmering? Vet ikke hvilke type programmering, men ikke web design. tenker på programmer som f.eks skjekker og sier i fra hdd temp vært femte min. Den type programmer har jeg lyst til å lære å lage( over lang tid) Vet det ikke bare er å knipse i fingra, så kan jeg det. Er det eventuelt noen bøker dere anbefaler, og noen sider jeg bør stikke innom på nettet. Og hvilke type programering er mest brukt? OPPSUMERING: Lager en liten oppsumering av tråden, siden den ble så rotete. Jeg ønsker å lære meg å programmere Eventuelle kurs, bøker o.l hvilke type programmerings språk er mest brukt (c++ etc) Håper på gode svar. MVH Håvard Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg kan ambefale Python http://www.python.org Noe du kan starte med: http://diveintopython.org/ http://www.byteofpython.info/ Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Har ingen direkte linker, men jeg ville satt mine 2 cents på å lære meg Java og C#. Disse to programmeringsspråkene er til forveksling like og du kan skrive programmer for de mest utbredte plattformene om du lærer deg disse. Blir nesten som hos dresmann - kjøp en ta to . For all del - Python er dødskult, men det finnes mye mer lærestoff, eksempler, kurs mm på Java og C#. Samt de er mye raskere - hehe. Endret 8. august 2005 av _BOFH_ Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Må bare ha denne tråden i mine innlegg.....Skal forsøke å programmere etter hvert med tiden Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 (endret) får prøve å lære meg Python og C# Starter med C# tenker jeg. finnes det noen bøker jeg bør lese? EDIT: Helst bøker på norsk. er ikke noe god i engelsk Endret 8. august 2005 av Hrisebro Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Hvis du har tenkt til å programmere på andre plattformer enn Windows® uten bruk av mono, eller hvis du har tenkt til å programmere på plattformer mono ikke finnes for, anbefaler jeg C++ fremfor C#. Jeg tror også C++ er hakket raskere enn C#. For øvrig er Python et glimrende førstegangsspråk. Jeg anbefaler at du starter med Python og følger opp med C++. Edit: Yay, innlegg nummer 800. Endret 8. august 2005 av Myubi Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 ok. Finnes det noen norske bøker om Phyton jeg får lånt på det lokale biblioteket (jessheim)? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Det må du nok spørre biblioteket ditt om, men jeg tviler. Jeg vet heller ikke om noen norske Python-bøker generelt, men det er mulig det finnes noen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Python er ikke et offisielt språk, så det kan være vanskelig å finne dokumentasjon for det på norsk, men det er kjempemasse på engelsk. Har aldri vært i jessheim, så jeg vet ikke hva de har der... Hastighet: C++ > C# > Java > Python Jeg liker python, men mest som er scriptspråk. C++ ville jeg ikke anbefalt som et nybegynnerspråk, det er VELDIG omfattende. Da er det bedre med C# eller Java, men som helt fersking er nok python best til å lære syntaks, og generell språkoppbygning (som er lik i nesten alle språk, unntak er Asm og Prolog) Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 drar på biblioteket i morra Får gå på engelsk. Hadde en 4'er.. det får holde Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Du klarer vel å lese Uansett er største delen av artikler og dokumentasjon på engelsk (engelsk er fagspråket) Lykke til! Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hvis du vil prøve å takle engelsken (jeg er helt enig med GeirGrusom -- engelsk er å foretrekke): Noe du kan starte med:http://diveintopython.org/ http://www.byteofpython.info/ Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Ja jeg klarer engelsk. Er bare at jeg fåretrekker å lese norsk Men engelsk er greit! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Python er ikke et offisielt språk.. Hva er din definisjon av et "offisielt språk"? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Tja, det er ikke en standard, Lenke til kommentar
salah Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hei. Jeg anbefaler deg å lese engelske bøker, det er mye lettere å lære seg enn norske når det gjelder programmering (ihvertfall for meg, men kanskje det er fordi jeg er en utlending..). Jeg har drevet med PHP, dette var forholdsvis vanskelig synes jeg, men jeg har smått begynt å herske det, og nå har jeg tatt turen over til Java. Java er absolutt verdt å lære seg, det er en programmeringsspråk laget for framtiden og passer til flere plattformer. Jeg lærer nå Java, jeg fikk intressen etter at broren min har programmert Java i et år nå, og han lærte meg litt, men ellers ga han meg de gamle bøkene hans. En jeg anbefaler er Intruduction to Java, Third Edition, med IBSN 0-13-031997-X. Denne boka er genial, du lærer fort å lage artige ting, men en liten minus er at hvis du ikke har en absolutt stor intresse for å lære Java, kommer du aldri lengre enn der du lager ditt første applet. Den starter nemlig med det matematiske først, som kan bli kjedelig.. Mvh pavlion Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Heh, mange vet vel kanskje mitt standpunkt når det gjelder Java... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå