Grobo Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hei. Jeg har et spørsmål om dette med 12v1 , 12v2 osv. Jeg tenkte å bruke en psu til å drive en bilsubwoofer ( med bilforsterker ) inne. Jeg kommer da til å jump starte psuen og så koble inn 12 voltene i + på forsterkeren og minus inn på minusen på forsterker. Jeg vil og koble til 12volt til remoten. Problemet er at forsterkeren trekker en del strøm og jeg lurer på hvordan jeg kan se forskjell på 12v1 og 12v2 , osv. og går det fint å koble dem sammen for så å koble dem inn i + en på forsterkeren? Vil da "amperen" legges sammen som om det var en stor kabel? vil det forsatt være 12 volt inn? Lenke til kommentar
Grobo Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 er det mulig å serie koble 2 psu'er? Hvis det er mulig, må man ha 2 helt identiske? Lenke til kommentar
Grobo Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Noen som har peiling? Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Du kan paralellkoble to PSUer, de trenger ikke å være like. Lenke til kommentar
Grobo Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 ok. Men hva er 12v1 , 12v2 osv, og kan disse kobles sammen til en 12volts ledning? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 12V1 er den 4-pins kontakten som kalles P4. 12V2 er alt det andre. Det skal vanligvis gå greitt å koble i paralell. http://www.lambdapower.com/ftp/AppNotes/DRP_Prt2.AN.pdf Lenke til kommentar
Grobo Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 skal jo ikke paralellkoble dem. Må vell ha serie kobling for å få 12 volt? på tegningen står det at man må bruke samme type strømforsyning. stemmer det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hmm, du vet ikke hva som er serie og parallell? PC PSU har 12V utgang. Hvis man seriekobler to blir det 24 V. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) jeg regner med at dette anlegget ditt går på 12volt siden det er til bil, hvis du har en PC PSU kan du trekke 12volt fra den gule ledningen ( dette vet du sikkert) jeg er ikke helt sikker på hva du mener med å seriekoble dem osv men når man serie kobler så får man mer spenning ( volt ) og når man parralell kobler dem kan man trekke mer strøm ( ampere ) dvs hvis dette går på 12 volt regner jeg med det går helt fint å parralell koble 2 PSUer å bruke dem til anlegget ditt jeg tror ikke dem trenger å være like, du kan jo altids prøve... edit: kan du ikke bare paralell koble 12v1 og 12v2 ? da vil du vel slå sammen strømmengden på både 12v1 og 12v2 tror jeg dvs hvis 12v1 er på 15A og 12v2 er på 5A vil du kunne trekke 20ampere hvis du parralell kobler dem Endret 9. august 2005 av Firesky Lenke til kommentar
Grobo Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Sorry blanda litt paralell og serie kobling. Selvfølgelig mente jeg seriekobling. Problemet mitt er at når jeg har koblet det opp så går tidssikringen i psuen. Når remoten får strøm så går først lyset på forsterkeren på og av med en gang. Tror det kommer av at den trekker for mye strøm når den starter opp, men er ikke helt sikkert. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 er ikke umulig at den trekker en del ampere i det den blir skrudd på er muligens noen heftige kondensatorer som skal lades når den blir skrudd på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå