WonderBjarne Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Heisann. Endelig kommet hjem fra sommerferie og det er på tide å ha det gøy med pc'en igjen. Har lagt inn Slackware 10.1. La også inn 2.6.10-kjernen som lå under /testing på CD 2. Fulgte Slackware-guiden i tillegg til at jeg leste "README.initrd". Alt så ut til å fungere, men da jeg restartet og LILO boot meny kom opp på skjermen og valgte jeg den eneste valget, nemlig "Linux", så kom jeg ikke videre. Ingenting skjer. Dette er det eneste som står: boot: Loading LinuxEBDA is big; kernel setup stack overlaps LILO second stage Noen som har peiling? Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Oppdaterte du LILO etter du oppgraderte kernelen? Restart med CD1, skriv bare.i root=/din_root_partisjon noinitrd ro Når maskinen er ferdig med å boote logger du inn som root. Skriv lilo (dobbeltsjekk at alt er som det skal i /etc/lilo.conf) og restart. Endret 8. august 2005 av olear Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Ja, jeg oppdaterte LILO. Men jeg skal prøve det andre du sa. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Ahh...Du er min helt olear! Mulig å få vite hva som egentlig skjer når jeg skriver "lilo"? Jaja, da er neste steg å prøve og kompilere kjernen helt fra scratch ved hjelp av nyeste kernel-source fra kernel.org og Slackware-guiden til Stigfjel. En siste ting jeg lurer på. Hva er forskjellen på kernel-headers, kernel-generic og kernel-modules som ligger på CD 2? Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg spør allikevel Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Kernel-generic er en helt standard ferdigkompilert kjerne som inneholder støtte for det meste som er vanlig av maskinvare. Kernel-headers er filer som er nødvendig for kompilering av programmer. Kernel-modules er moduler som snakker med forskjellige enheter, eksempelvis maskinvare. Hvis man ikke legger inn støtte for maskinvare direkte inn i kjernen, blir støtten lagt inn som en modul, som da må lastes enten manuelt eller gjennom script. Kompilerer du en kjerne fra scratch, trenger du ikke å installere kernel-modules fra /testing på CD2, da disse blir kompilert med den aktuelle kjernen. Så vet du det. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Ok. Da vet jeg det. Det med moduler visste jeg egentlig fra før av, ettersom jeg prøvde å kompilere en kjerne på Debian-serveren min for lenge siden. Dette gikk rett i dass, og siden det har jeg ikke prøvde meg på noe særlig som har med kjernen å gjøre. Men har liksom fått et lite kick nå som gjør at jeg vil teste ut ting som har med kjernen å gjøre, om du skjønner hva jeg mener.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Ok. Da vet jeg det. Det med moduler visste jeg egentlig fra før av, ettersom jeg prøvde å kompilere en kjerne på Debian-serveren min for lenge siden. Dette gikk rett i dass, og siden det har jeg ikke prøvde meg på noe særlig som har med kjernen å gjøre. Men har liksom fått et lite kick nå som gjør at jeg vil teste ut ting som har med kjernen å gjøre, om du skjønner hva jeg mener.. Skjønner. Og med Slackware er det ingen problemer å laste ned kildekode til en kjerne direkte fra www.kernel.org, siden det er disse som Slackware bruker. Debian baserer seg på egne distrokjerner, i likhet med de fleste andre distroer. Slackware er en av de få som kun bruker generiske kjerner og andre komponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå