Gå til innhold

Skjermkort på bærbar; ATI vs nVidia

nadz79

Anbefalte innlegg

Jeg savner sårt en oversikt over "performance" av skjermkort til bærbare. Jeg ønsker derfor noen kommentarer fra dem som har prøvet seg litt frem med forskjellige bærbare.

Jeg skal ikke ligge skjul på at det er spilling jeg tenker mest på med dette innlegget, men litt DAC må også påregnes.

Derfor spør jeg ikke hvilken maskin som er best; men hvilket skjermkort til bærbar? Jeg er inneforstått at maskin spec. har mye å si i disse tilfeller, men hvis du har peiling på forskjellene på de to hovedaktørene i markedet :

Ati Mobility Radeon 7500c with 32MB DDR video memory, 4X AGP

og

nVidia GeForce4 Go controller with 64MB of video memory

oppfordrer jeg deg til å si din mening.

Ati leverer i disse dagen Radeon 9000 til bærbare men jeg har enda til gode å se det til salgs. nVidia leverer også nVidia® Quadro4 500 GoGL video graphics adapter with 64MB DDR RAM men hvem har vel økonomi til å kjøpe det som privatperson ? Håper bare at ATI ikke priser seg ut av markedet med R9000 slik som nVidia har gjort med Q4-500

For å korte det ned, Hvilket er best og hva er hovedforskjellen?

Setter pris på alle kommentarer.

N@dZ79

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GF2GO < R7500 < GF4GO/MX

Bildekvalitet er ikke noe argument, da alt overføres digitalt, tilsvarende en DVI tilkopling. Både gf4mx og r7500 har multi-monitor støtte, men hvorvidt dette kan brukes er opp til produsenten av den aktuelle laptopen. Dvd avspilling er også tilsvarende på gf4mx/r7500, da gf4 har full hardware støtte for motion compensation og idct.

-----------------------

Tyrkleif

[ Denne Melding var redigert av: mad_arab på 2002-08-05 13:08 ]

Lenke til kommentar

Hardware idct får man ikke brukt for før nVida lanserer sin dvd avspillings software. Denne bruker de innebygde hardware mulighetene i GF4 kortet. Når det gjelder bildekvalitet så avhenger det vel ganske mye på drivere og implementering av disse, vet at det finnes noen 3.parts drivere til GF4 Go som gir bedre bildekvalitet, men disse er noe tregere. Men på en annen side er de raskere enn nVida sine drivere når disse blir kjørt med anti-alias.

Lerun

Lenke til kommentar

lerun: jeg tror vi snakker om to forskjellige ting. Jeg tenkte på 2d-kvaliteten og bildeskarpheten. Der betyr det ingenting hvilket skjermkort du har så lenge overføringen er digital. Du tenker sannsynligvis på aniso/fsaa instillinger i spill. Dette kan konfigureres i stor grad på både ati og nvidia sine skjermkort, og man kan selv bestemme hvor høy kvalitet man vil kjøre med. (i de fleste tilfeller vil kanskje 32bit farger og aniso filtering være aktuelt, mens fsaa sannsynligvis blir for tregt på en laptop)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...