Winged Monkey Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) • 8088-arkitektur• ~ 10MHz (husker ikke helt nøyaktig hvor mye den hadde.) • 640KB minne • 20MB HD • Hercules Monochrome skjerm. (Gult/Svart) • MS DOS 3.x var vel første OS'et på maskina så vidt jeg husker. • 5 1/4 " Diskettstasjon Av kuriositeter så kan det nevnes at jeg måtte kjøre en emulator (EMCGA) for å i det hele tatt kunne spille noen spill på maskinen. Dette fordi de fleste "nye" spill på den tiden krevde min. CGA-skjerm. Kan si jeg hadde ganske bra FPS i store titler som "Jump Joe", "Space Invaders", og min favoritt: "Leasure Suite Larry 1". Her må jeg arrestere deg litt. 8088 kom bare i 4,77 og 8 Mhz. Ville du ha 10 Mzh, måtte du opp i en 8086. Denne var en "skikkelig" 16-bits prosessor, i motsetning til 8088 som bare hadde en 8-bits data bus. Dessuten, dersom du hadde et Hercules monochrome skjermkort, trengte du IKKE å emulere CGA skjerm. Hercules kortet, som kunne kjøre i 720x350, hadde mye høyre oppløsning enn CGA, som i 160x200 støttet opptil 16 farger. Kjørte selv Larry1 og mange andre spill med Hercules monochrome kort/skjerm. Du har helt sikkert rett ang. antall mHz.. Det eneste jeg husker sikkert er at det var en 8088. (BTW: Hvilken sinnsyk logikk ligger bak at neste generasjon blir kalt 8086 og ikke 8090?) Men når det gjelder skjermkortet/skjermen er jeg rimelig sikker på at du tar feil. Du måtte ha kjørt en eller annen form for emulator i oppstarts-rutinen på maskinen din [1] for å kunne ha kjørt spill med farger. Ekslemper på slike emulatorer er f.eks. EMCGA, EMEGA, og SIMCGA. Hadde en del kompiser på denne tiden som også slet med Hercules Monochrome og vi måtte alle kjøre slike emulatorer. Det at Hercules Monochrome skulle ha støttet opp til 16 farger faller jo på sin egen urimelighet. Tenk over hva ordet "Monochrome" betyr... (Edit:: Etter å ha lest gjennom innlegget ditt igjen blir jeg plutselig usikker på om det er CGA eller Hercules Monochrome du mener hadde støtte for 16 farger i 160x200..) Et annet poeng er at oppløsningen til Hercules Monochrome, som du selv nevner, ikke er kompatibel med CGA/EGA-oppløsninger. Dette var en av hovedgrunnene til at man måtte kjøre emulatorer. Fra manualen til SIMCGA: SIMCGA - Simulate CGA with Hercules Monochrome Card Written in September 1986 by Chuck Guzis 153 North Murphy Ave. Sunnyvale, CA 94086 This memory-resident utility allows you to "fool" most software requiring a Color Graphics Adapter into using your Hercules (or compatible) monochrome adapter in the graphics mode. Graphics images are reproduced in normal aspect ratio, using as much of the available screen area as is possible. The trick used here is to program the HGC to display more lines of 3 lines per character time instead of 4 (The CGA displays 2). A service routine hooked into the hardware timer interrupt (int 8) copies one line to the third displayed line to give a filled-out image. [1] Er det andre enn meg som blir lettere nostalgiske når man tenker på hvor mye moro man kunne ha det med å redigere "Autoexec.bat" og "Config.sys" på gamle MS-DOS-systemer? Endret 9. august 2005 av Winged Monkey Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hadde en x86 en gang i tiden. Husker selvsagt ikke noen av spesifikasjonene, men den hadde: Koste meg med Alley Cat og Arkanoid. Vi snakker om (ca) 1990. Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det at Hercules Monochrome skulle ha støttet opp til 16 farger faller jo på sin egen urimelighet. Tenk over hva ordet "Monochrome" betyr... (Edit:: Etter å ha lest gjennom innlegget ditt igjen blir jeg plutselig usikker på om det er CGA eller Hercules Monochrome du mener hadde støtte for 16 farger i 160x200..) Setningen ble kanskje litt vanskelig, men mente klart at det var CGA kortet som støttet 16 farger i 160x200. Hercules var monochrome i 720x350, som jo til og med var høyere enn EGA skjermkortet. Jeg kjørte ingen slike emulatorer, og kan ikke huske at jeg hadde problemer med noen spill. Mange spill hadde jo egne setup programmer, der man valgte hvilken type skjermkort man hadde. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg kjørte ingen slike emulatorer, og kan ikke huske at jeg hadde problemer med noen spill. Mange spill hadde jo egne setup programmer, der man valgte hvilken type skjermkort man hadde. Hmm.. Mulig det fantes spill på den tiden der man kunne velge Hercules Monochrome i setup men i så tilfelle så spilte ikke jeg det! Når du sier du spilte Larry1 f.eks. så er jeg temmelig sikker på at alle de tidlige Sierra-spillene krevde minimum CGA. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Min første husker jeg enda... Det var en IBM PS/2 50z med 1 MB ram og 60 MB disk. 1 stk 3,5" floppy. og en 14" TCM skjerm. Savner klikk klikk tastaturet, gode gammle dos 5.0 og alle de festlige spille... Må si at det var stort den dagen jeg handla lydkort til denne. Sound Blaster Pro 8 bit med stereo, Full size kort med MCA buss. Kosta flesk! Litt senre kom Cyrix oppgradering... Merka ikke en dritt... Edit: Link til bildet: http://www.vassmer.com/computermuseum/images/ibm-ps2/50z.jpg Processor: Intel 80286 @ 10 MHz Standard RAM: 1 MB Max Board RAM: 2 MB Max System RAM: 16 MB RAM (Speed): 85ns Std Hard Drive: 60 MB Std Floppy Drive: 1.44 MB Price: $3250 Endret 9. august 2005 av Wabby Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Første pcen vi fikk i huset som jeg husker den. IBM Aptiva: 233mhz, 32mb sdram, 2mb Ati 3d rage intergert, intergrert lyd, 2gb hdd, 24x cd rom, 15" ibm skjerm. Dette var første familie pcen. Men ettersom far sluttet på jobben han betalte en sum i mnd for så måtte han enten betale resten eller finne en bedre pc til samme prisen. Men siden det bare var jeg som brukte den så kjøpte jeg min egen 1 år senere. Celeron 466, 64mb ram (oppgraderte til 320mb ram) 4gb hdd (oppgraderte til 30gb), SIS brikkesett med 8mb shared memory (oppgraderte til GF2 MX 200pci for agp var det ikke på denne pcen, 48x cd rom, og kjøpte siden en 10xcd brenner. Lenke til kommentar
Humbug Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Første personlige computer i huset var en Apple av den gamle sorten. En slik en tror jeg det var. Den hadde vist ingen harddisk så man måtte ha en diskett med oprativsystemet på og en annen med programmet du ville kjøre på. Tror vi fikk den i 88 eller noe Var veldig liten når vi hadde den men kan fortsatt huske at jeg spilte LoadRunner på den. Tider Min første windowsbaserte pc fikk jeg i fjor. Helt fin den Lenke til kommentar
hylo Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Vet at jeg fikk en gammel IBM av min nabo. Den var passe flott, da jeg fikk den. Det var en 486 or something. Årstall: 1995-1997. Brukte den til å utforske PC-verdenen. Fine greier. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Første PC-en i huset kom i 1998: Intel Pentium 200 MHz MMX 32 MB EDO-RAM 1,96 GB harddisk 15" Targa-skjerm 4MB som støttet OpenGL Soundblaster-lydkort av noe slag Microsoft kulemus med to knapper 24x Creative CD-ROM. Min første selveide fikk jeg i 9. (er 18 nå - gidder ikke å regne ut årstallet): Intel Pentium III 800 MHz 128 MB SD-RAM 20 GB Quantum-harddisk 64 MB SiS-skjermkort som skårte 600 poeng i 3D Mark 02 Soublaster Live! 5.1 16x Yamaha CDRW som bråkte som faen 16x Pioneer Slot-in DVD-ROM Lenke til kommentar
Nosferatu Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Første jeg hadde var en IBM PC XT fra 1986. Fikk den vel i -90 eller no sånt. Hadde mye moro med den CPU: Intel 8088, 4.77MHz RAM: 640K Skjerm: 4 farger CGA Floppy: 1.2mb (5.25') Harddisk: 20Mb Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Hvis noen har sett den presentasjonen fra 1986 når Steve Jobs presenterer Macintosh'en, så var det den første "PC-en" jeg hadde. Husker fortsatt den forbanna entastsmusen, og det å spille Lode Runner og et airhockeyspill som kaltes shufflepuck. Husker også hvor kinkig det var å gjøre vinduene større/mindre. Those were the days Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå