Gå til innhold

Chincilla - Erfaringer og kommentarer

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har veldig lysst på et kjæledyr for tiden, og tanken har vært innom chincilla. Har også vurdert en (liten) hund, som er kanskje det jeg aller mest har lysst på, men er kanskje redd at jeg ikke vil ha tid til å tilfredstille de "kravene" en hund stiller; slik som nok mosjon og selskap, osv..

Chincilla er noen søte dyr jeg også kunne tenkt meg å ha! Jeg har lest noen brosjyrer jeg fant i dyrebutikken, og det så ut som om dyret passet meg nokså bra!

Det jeg egentlig lurer på, er hvor "god kontakt" man får til en Chincilla!? En hund, er jo "menneskets beste venn", som det sies og blir veldig knyttet til en. En katt er jo ikke helt det samme igjen, da den er sin egen herre og gjør litt som den vil. Men, hva med en Chincilla? Er det noe tilknytning mellom menneske og kjæledyr der, eller vil jeg bli "skuffet"? Det er jo et "kjæledyr" jeg ønsker å ha..

En chinchilla kunne bli opptil 20 år sto det, og det er jo en bra ting!

Så, humor me with your comments, please! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chinchilla skal ha et ganske stort bur, eller få lov til å gå mye fritt...

De er også nattdyr. Med andre ord, så sover de hovedsaklig dagen og er livne og sprettne om kvelden. De tåler støy heller dårlig, så hvis du har planer om å spille høy musikk, så kan du bare droppe de. De har også en veldig streng diett.

Hvis du skal ha en chinchin, burde du skaffe 2-3stk da de er veldig kravstore til love.

her har du litt lesestoff

Selv ser jeg på Jack russell terrier til når jeg flytter ut. (som virker som kan ta en stund :()

Lenke til kommentar

Har selv hatt to chinchillaer. Er kongedyr! De har en veldig utpreget personliget og er ganske kresne. De spiser nesten alt med er mye de ikke tåler. Du kan forexempel ikke a spon i buret, da få de utslett, og de skal ikke ha for mye søte ting, for de har lett for å utvikle diabetes.

Er en fantastisk investering, og ikke er de dyre heller. Ville anbefalt deg å kjøpe et voksent par, selv om det kanskje er mer fristende med de små. Mange har kjøpt seg sånne for så å gå lei dem, så de er lett å finne brukt til en 500-1000kr m/bur. Et bur er ca 1m2 og må stå oppå et bord, hvis ikke kan de bli veldig redde.

Hvis dette er noe du vil ha så burde du tenke nøye igjennom dette. De trenger mye oppmerksomhet og må få løpe fritt en del (3-4 ganger i uka) Send med PM hvid det er noe du lurer på mer konkret ;)

Lenke til kommentar

@ King_mephisto

Jeg leste tråden din; Ble det Chincilla på deg?

I så fall; Hvordan synes du at de er? Ble du skuffet? Liker du dem? osv..

Jeg jobber stort sett fra 15 til 23 på hverdagene, så jeg er litt oppe utover natten, så da kanskje jeg får se litt! Har ingen problemer med at de løper ute i huset, da jeg bor alene på mellom 80 og 90 m2. Nå det gjelder musikk, så er jeg ikke av den typen som spiller *høy* musikk i grunnen, men jeg er da en gutt; så litt volum av og til har av og til på.. Men skjelden! Men, da kan jeg vel la dem være i et annet rom?? Jeg hadde egentlig tenkt å skaffe to stykker.. 2 hunnkjønn, hvis det blir at jeg skal ha.. Men, med tanke på at jeg er borte på jobb over 8 timer om dagen, så klarer de seg vel selv den perioden.. Med mat og slikt, tenkte jeg på..

@ mushi

Vil de spise på lednigner? Kabler osv.. Når du sier voksent par.. Hvorfor det? Jeg har lysst til å ha de fra de er helt unge.. Vil det bli et problem? At de får løpe rundt, skal ikke være noe problem! Jeg bor som sagt alene, og de kan egentlig få løpe fritt rundt så mye de bare orker for meg! :) hehe.. Men, det ser jeg vel litt ann.. Når det gjelder bur-størrelse og andre krav de måtte ha, så skal jeg alltids får ordne slik at de har det "fint og flott"! ..tror jeg..

Må buret stå oppå et bord? Why? ..liker de ikke å se opp til ting? Må se "rett frem", eller ned..? Men, det igjen skal ikke bli noe problem.. Vil de opp, så skal opp! :)

Leste også i den andre tråden her, og de; Likte ikke å bli klappet? :cry: ..hmm.. Så, den eneste "kontakten" og "morsome" jeg vil ha med en chincilla er å bare se på de søte dyrene farte og tasse rundt? De vil ikke oppsøke kontakt, eller slike ting? Følge etter en osv.. ..

Tusen takk for svar, i hvert fall! .. :w00t:

Lenke til kommentar

1: ja, de elsker ledninger, særlig høyttaler ledninger, data ledninger osv. pass alltid på dem når du har de ute, slik at de ikke dør av strøm eller at plutselig du ikke har lyd, tastauret/mus som virker

2:Chinchillar lever lenge, grunnen til å kjøpe voksene er at de er billigere(fåes kjøpt brukt), de liker hverandre og da ser du åssen personlighet de har. Dessuten er det, som sagt, mange som er lei. Var en chinchilla-boom for noen år siden, og er nå mange "uønskede" dyr som bare bli stående der, eller "taes hånd om" på en annen måte. Få deg to, eller så kan de bli ensomme.

3: chinchilla buret skal stå i høyden og ikke på gulvet, fordi de kan lett bli redde vis du lenner deg over buret. Buret skal gjerne være 1 kvadratmeter, slik at de har plass til å hoppe rundt, gjerne fest noen planker rundt omkring slik at de får hoppet seg opp i høyden, de jeg hadde likte ihvertfall å sove i høyden.

4: chinchillaer har forskjellig personlighet som andre dyr, noen liker kos, kommer å hopper opp til deg, mens andre løper unna, vis du skal kose/ta de inn i buret.

OBS! De driter mye, må løpe etter med støvsuger når du har dem ute :p

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Joda, Chincilla er søte de. Men jeg har kanin og det kan anbefales det! Jeg vil ikke si det er så_stor_forskjell mellom Chincilla og en kanin, sånn utesende messig. Men en kanin kan du kose med så mye du bare orker! De elsker ledninger, så husk å passe på dem.

Ellers driter og pisser dem ikke når dem springer ute, Men dette må kaninen lære seg. Ikke noe vanskelig.

Eller må du vaske buret minst en gang i uken. Helst oftere.

Men jeg skal love deg, er du ute etter kos, og ikke vil/kan ha hund/katt er ikke kanin ett dårlig valg.

Håper dette hjelper deg litt. :D

Et bilde

et bilde til

Lenke til kommentar
nå man tyr til så skitne midler som å legge ut bilder for å overtale noen. Er det på sin plass at jeg også gjør det..

Er ikke den her nydelig så veit ikke jeg!

Overtale? Sjerp deg! Jeg skriver et seriøst innlegg for å hjelpe trådstarter på vei til å skaffe seg et dyr, Legger ved to bilder. Her er det ikke snakk om noen tvang, bare legger ut bilder for at han skal kunne se og selv bestemmer.

:nei:

Lenke til kommentar
nå man tyr til så skitne midler som å legge ut bilder for å overtale noen. Er det på sin plass at jeg også gjør det..

Er ikke den her nydelig så veit ikke jeg!

Overtale? Sjerp deg! Jeg skriver et seriøst innlegg for å hjelpe trådstarter på vei til å skaffe seg et dyr, Legger ved to bilder. Her er det ikke snakk om noen tvang, bare legger ut bilder for at han skal kunne se og selv bestemmer.

:nei:

overtaling med andre ord ;)

jeg skal ikke prøve å overtale trådstarter vekk fra chincilla, men hvis du er ute etter dyr som er lettstelte, kosete, ikke minst billige og kan jogge rundt på gulvet er marsvin gode valg.

har selv 2.stk nå, og har hatt 2 andre da jeg var yngere.

det eneste du trenger er:

• Flis
  • Pellets(eller annen gangerför)
  • bur - trenger ikke være så stort, men buret bør vokse proposjonalt med antall marsvin
  • drikkeflaske
  • pakke med c-vitaminer(fås kjøpt på nærmeste dyrebutikk)

listen over er hva du ha for at marsvinet ditt skal ha et bra liv.

men hvis du vil gi det litt ekstra godsaker er dette fine forslag:

• Grass/løvetann balder
  • Tomat
  • tørt løk skall
  • agurk
  • høy
  • gullrot(jeg har en egen gullrot holder i buret, og den bruker marsvinene regelmessig)
  • pottet

som jeg skrev over er marsvin billige å kjøpe, og billige i drift.

da jeg kjøpte marsvinene mine kom 2.stk feit små slamper på 600,- medium stort bur på 300,- og c-vitaminer/flaske/flis osv på ca 150,-

så start summen(hvis du skal ha to) kommer på rundt 1000lappen.

men det er en engangs hendelse. etter dette koster det max 50,- i måneden å holde liv i marsvinene, med unntak at de lever ene og alene på tomat/agurk osv.

skal se om jeg ikke finner noen bilder av marsvinene mine som jeg kan laste opp også

edit:

og det gjorde jeg(av det ene hittil. skal se om jeg finner et av han andre også) :thumbup:

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
jeg skal ikke prøve å overtale trådstarter vekk fra chincilla, men hvis du er ute etter dyr som er lettstelte, kosete, ikke minst billige og kan jogge rundt på gulvet er marsvin gode valg.

har selv 2.stk nå, og har hatt 2 andre da jeg var yngere.

det eneste du trenger er:

• Flis
  • Pellets(eller annen gangerför)
  • bur - trenger ikke være så stort, men buret bør vokse proposjonalt med antall marsvin
  • drikkeflaske
  • pake med c-vitaminer(fås kjøpt på nærmeste dyrebutikk)

listen over er hva du ha for at marsvinet ditt skal ha et bra liv.

men hvis du vil gi det litt ekstra godsaker er dette fine forslag:

• Grass/løvetann balder
  • Tomat
  • tørt løk skall
  • agurk
  • høy
  • gullrot(jeg har en egen gullrot holder i buret, og den bruker marsvinene regelmessig)
  • pottet

som jeg skrev over er marsvin billige å kjøpe, og billige i drift.

da jeg kjøpte marsvinene mine kom 2.stk feit små slamper på 600,- medium stort bur på 300,- og c-vitaminer/flaske/flis osv på ca 150,-

så start summen(hvis du skal ha to) kommer på rundt 1000lappen.

men det er en engangs hendelse. etter dette koster det max 50,- i måneden å holde liv i marsvinene, med unntak at de lever ene og alene på tomat/agurk osv.

skal se om jeg ikke finner noen bilder av marsvinene mine som jeg kan laste opp også

Omtrent samme biffen med kanin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...