Gå til innhold

PC-kjøp, elkjøp vs selvbygg, ikke spill

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny PC da jeg er lei av 10 min oppstartstid på min P2 350 :)

Studentbudsjett -> så billig som mulig.

Har ikke så mange krav, skal brukes til vanlige kontorprogrammer, internett, mp3, litt bilderedigering, og videoavspilling.

Videre ønsker jeg en stillegående maskin.

Jeg har god skjerm, tastatur/mus og operativsystem

Har sett litt på de billigste alternativene på elkjop,lefdal osv (ca 2500-3500).

Det er en stund siden jeg fulgte med på dette, så jeg vet ikke helt hva jeg egentlig får i disse pc-pakkene.

Men får jeg mer for pengene ved å bygge selv ved nettbutikker?

Jeg er altså ikke på jakt etter en turbo-gamer maskin, men en som er forholdsvis up-to-date og som kan vare noen år...

EDIT: Hadde vært kjekt med skjermkort med DVI da skjermen min har dette

mvh

SveinArneNesset

Endret av svarne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De billigste maskinene du får på elkjøp tilfredstiller nok dine behov, samt at det faktisk ikke er så veldig mye dyrere enn å bygge selv. Selvbygging begynner først å lønne seg på større systemer. I tillegg kan du jo gå til forhandleren og klage direkte om noe skjærer seg, og det er jo alltid en fordel fremfor å sende komponenter frem og tilbake.

I din situasjon ville jeg gått for elkjøp.

Lenke til kommentar

Et billigere alternativ:

- In Win C720 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power 595,-

- Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ 550,-

- AMD Sempron 2800+ 1.6GHz Socket 754, 256KB, BOXED m/vifte 595,-

- DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) 435,-

- EoX EP-8KDA7I, nForce3 250, Socket-754 ATX, SATA/ATA, LAN, Lyd, DDR, AGP8X 579,-

- Gainward GeForce FX5200 128MB DDR AGP8X 409,-

Totalt: 3163kr + frakt

Har satt sammen helt lik maskin til foreldrene mine, og de er storfornøyd. Dog, de bruker den kun til Internett, Word, og kanskje litt spilling som Sims.

Lenke til kommentar

En nabo av meg som ikke har peiling på data var nylig og kjøpte seg en ferdigmaskin med skjerm og hele greia denne betalte han 8600 kr for.

Jeg satte meg ned og sammenlignet om jeg hadde kjøpt samme delene hos Netshop. Kom da frem til at han ville spart 2500 kr ved kjøp hos Netshop :hmm:

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en pc til 7500 hos Elkjøp for ca 1 år siden. Tok ca 2 mnd før jeg heiv hele greia. Har kun prosessoren igjen. Dette var en Medion pc med skjermkort integrert på hovedkort. Siden jeg kjørte endel videoer ville jeg sette sette i et skjermkort. Men hele AGP slot'n var borte. Loddepunktene var der men ikke selve porten. Kjøpte da nytt hovedkort, men dette passet ikke overens med skruehullene i medion kabinettet.

Derfor ble det et nybygg igjen. Kommer aldri mer til og kjøpe ferdigvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...