Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Slå av routerfunksjon på Seedtouch modem

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akkuratt fått ADSL og fikk et Speedtouch modem fra Telenor. Problemet er at jeg også har en Linksys router, og jeg finner ingen fungerende måte å slå denne funksjonen av på.

Det finnes guider på Online.no som har fungert for andre, har gjort dette selv for venner og bekjente. Problemet er derimot at akuratt denne serien av modemene ikke har noen offisiell guide fra Telenor.

Jeg har selvfølgelig prøvd de andre, men det resulterer i en feilmelding under konfigureringen av modemet. Internett fungerer likevel i et par timer etter at liksys routeren er rekonfigurert. Og routeren viser at den får adresse direkte fra telenor. Men etter disse få timene, må alt nullstilles

Serienummeret på modemet er:

MBTN624PBB1

Er det noen som vet hvordan man konfigurerer denne serien av speedtouchmodemer slik at routerfunksjonen blir deaktivert?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problem med min SpeedTouch fra ngt, og der fulgte det ikke med sånne søte små configureringsprogrammer (de passer heller ikke til det serienummeret). Måtte bytte ut min Cnet CWR854 med en liten switch for å få ting stabilt.

Slenger ut noen menybilder, og håper du løser det for oss begge ....

router.gif

Lenke til kommentar
http://www.online.no/kundeservice/veiledni...n-oversikt.html

Skal funke de der. Hvis du ikke gidder å skru av router-funksjonen i speedtouchen kan du bare forwarde alle porter til linksysrouteren.

Jeg har prøvd begge to, men det fungerer ikke skikkelig. Hvis du ser på serienummerne, så stemmer ingen av dem. Og det står klart og tydelig at de BARE fungerer på modemene med de serienummerne de er laget for.

Jeg trodde også dette ville fungere, men dessverre gjorde det ikke det :(

Forrige gang jeg snakka med Telenor kundeservice så fikk jeg vite at de ikke drev support på modemene sine utover det som finnes på online.no, så det er vel håpløst å ringe dem også?

-

Løsningen med å sende alle porter fram til routeren høres interessant ut, men vil ikke det bli teknisk kludder, i forhold til diverse programmer osv?

Lenke til kommentar
http://www.online.no/kundeservice/veiledni...n-oversikt.html

Skal funke de der. Hvis du ikke gidder å skru av router-funksjonen i speedtouchen kan du bare forwarde alle porter til linksysrouteren.

Jeg har prøvd begge to, men det fungerer ikke skikkelig. Hvis du ser på serienummerne, så stemmer ingen av dem. Og det står klart og tydelig at de BARE fungerer på modemene med de serienummerne de er laget for.

Jeg trodde også dette ville fungere, men dessverre gjorde det ikke det :(

Forrige gang jeg snakka med Telenor kundeservice så fikk jeg vite at de ikke drev support på modemene sine utover det som finnes på online.no, så det er vel håpløst å ringe dem også?

-

Løsningen med å sende alle porter fram til routeren høres interessant ut, men vil ikke det bli teknisk kludder, i forhold til diverse programmer osv?

De serienummerne henviser bare til om de er konfigurert med modem eller router. Andre serienummere har ikke Telenor oversikt over. Alle speedtouch-routere kjører en webserver på http://10.0.0.138 Setter du f.eks ip'n din til 10.0.0.2/24 vil du kunne klare å aksessere denne. Legger du inn nyeste firmware vil alle menyene være like de som vises hos telenor (hvis de ikke er det allerede).

Du vil ikke få noen problemer med noen programmer hvis du forwarder alle porter til den andre routeren og skrur av firewall i Speedtouch.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Om du skrur speedtouchen over i bridge-modus blir det til et "vanlig dumt" modem. Det vil si at DU (sannsynligvis routeren din :D) må ta seg av oppkoblinga. Du må gå inn på linksysen og velge tilkobling via PPPoE, fylle inn navn og passord osv.

Men hvorfor du i all verden vil bruke linksysen som router er for meg en gåte. Om det er trådløsfunksjonalitet du er ute etter ville jeg gått for denne løsninga:

Ha speedtouchen i vanlig router modus. Så skrur du av DHCP server på linksysen. Deretter setter du linksysen sin IP til 10.0.0.200. Dette er for å få tilgang til linksysen etter at man havner på ny IP range. Så kobler du kabelen fra speedtouchen inn på en av LAN portene på linksysen, altså IKKE wan porten "som man skulle tro".

Det som er skjedd nå er at linksysen er et trådløst aksesspunkt. Denne kan du konfiguerer ved å fylle inn 10.0.0.200 i en web browser. Du kan nå OGSÅ konfiguere speedtouchen. Det gjør du på 10.0.0.138.

Hadde du trøbbel med å route porter? Sikkert fordi du ikke hadde tilgang til speedtouchen :-) Og ikke får å være frekk, men idéen om å route alle porter til linksysen var kreativ, men helt ubrukelig. ;-)

Når du skal forwarde en port på speedtouchen går du altså inn på 10.0.0.3. Så taster du inn brukernavn og passord hvis du blir spurt om det. Deretter velger du ADVANCED og NAPT. Du er nå inne på port forwarding menyen.

Her trykker du NEW for å opprette en ny forwarding. Så fyller du inn IPen porten skal routes til. F.eks. 10.0.0.1 hvis maskinen din har den IPen. Så velger du port, f.eks. 21 hvis det er snakk om FTP. Outside IP skal være 0.0.0.0 og outside port skal være samme som inside port, altså 21. Etter å ha trykket APPLY er du nesten i mål. Da gjenstår bare å lagre innstillingen ved å trykke SAVE ALL.

Voila

Lenke til kommentar

Takker for veldig utfyllende svar, men som nevnt øverst, fungerer ikke denne oppskriften her hos meg. Modemet setter seg i bridge modus, men internett fungerer ikke lenger enn ca 30 minutter etter dette.

Linksys routeren er da også konfigurert for å gjøre "oppringningen", og alt er i orden, men modemet slipper ikke gjennom trafikken.

Jeg prøvde løsningen med å forwarde alle portene, men på en litt annen måte.

Jeg satt opp liksys routerns ip (gitt av speedtouchen) som "Default server" og lot linksys motta ip automatisk.

Regner med at det er nogenlunde den samme løsningen som Crazy_T foreslo :)

Har ikke sjekket om dette løser alle problemer, men de programmene jeg hadde problem med fungerer ihvertfall nå.

Takk til alle som svarte.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...