natolars Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hei! Jeg har ikke så altfor stor greie på dette, så jeg må spørre: Jeg har en AMD Athlon 64 3200+ CPU (Socket 939) og har nettopp byttet ut den standard CPU-kjøleren med en Arctic Cooling Freezer 64 CPU-Kjøler Socket 754/939/940. Men jeg synes faktisk ikke denne kjøleren er bedre enn standardkjøleren. For det første var kjølepastaen som fulgte med Arctic Cooling-vifta dårlig; den var veldig "tørr" og tykk, så det var veldig vanskelig å få fordelt pastaen jevnt utover CPU'en. for det andre var ikke kjøleegenskapene noe å skryte av; CPU-temp ligger ikke noe lavere enn den gjorde med standartkjøleren; mellom 40-49`C og SYS-temp omtrent det samme. Spørsmålet er da om jeg bør kjøpe en ny kjøler og isåfall hvilken? Eller er det helt unødvendig? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Har den samme kjøleren som deg på en Athlon 64 3500+ cpu. Prosessoren ligger på ca.34 grader idle og ca.45 grader load.Brukte Arctic Silver 5 pasta.Bør kanskje unngå den som følger med kjøleren. Er kjempefornøyd med min Freezer 64.Nærmest lydløs er den også.Tempen sank ikke så mye idle,men den sank en del grader load.Du bør undersøke om du har festet den skikkelig,hvis ikke bør du vurdere å bytte pasta. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Nå spiller vel omgivelsestemp inn også, har du høy temp i kabinettet nytter det ikke hvor god kjøler du har, da må di inn med kabinettvifter. En annen ting er vel at temp forskjellene neppe blir så veldig store ved idle, det er vel først ved belastet system en får svarene. Lenke til kommentar
natolars Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Nå spiller vel omgivelsestemp inn også, har du høy temp i kabinettet nytter det ikke hvor god kjøler du har, da må di inn med kabinettvifter.En annen ting er vel at temp forskjellene neppe blir så veldig store ved idle, det er vel først ved belastet system en får svarene. Jeg vet ikke om det har noe å si; jeg har et Cooler Master Cavalier 3 Kabinett med standard vifte; et PowerColor Radeon X800XL 256MB skjermkort. Romtemperatur 30'C... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Romtemperatur 30'C senk den med ti grader så ser du forskjell, 30 grader i rommet er vel i drøyeste laget :-) Lenke til kommentar
natolars Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Noen tilleggspørsmål: Jeg bruker et hovedkort fra MSI og der fulgte det med et program som heter "Core Center - Cool 'n' Quiet". Konsollen viser strømforbruk, temperatur og viftehastighet. Betyr det at hovedkortet selv regulerer viftehastigheten etter behov? Og hva er forskjellen på CPU-temp og SYS-temp? Utrolig nok gikk SYS-temp'en opp etter jeg skiftet kjølevifte. Før lå den cirka fire-fem grader lavere enn CPU-temp'en; nå ligger de omtrent på det samme. Sikkert mange dumme spørsmål her, men... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå