Gå til innhold

Helikopter-utdanning i utlandet

Samene

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å ta opp et stort privatfinansiert studielån for å utdanne meg til helikopterpilot i utlandet, da jeg ikke har hørt de beste ryktene om norske skoler. Dessuten ville ikke en miljøforandring ikke være å forakte.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med helikopter-utdanning, eller jobbmarkedet og - situasjonen for helikopterpiloter i Norge.

Den skolen jeg tenker mest på er Heli.com som ligger i Florida og er, etter det jeg har lest på nettet, høyt annerkjent :) .

Noen som har noen erfaringer å dele, eller gjerne linker jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drar selv over dammen i oktober for å bli pilot, på fixed wing, riktignok. Vet ikke hvordan sertifikatene er for heli, men det er vel PPL-H og CPL-H du må ta, evt sammen med IR.

Generelt er jo alt over i statene basert på FAR (federal aviation regulations), mens det i europa og de fleste andre steder i verden er baster på JAR (joint - - ). Dvs at du ikke kan fly i Europa på dine amerikanse sertifikater. Imidlertid får du jo erfaringen du trenger osv, og for de fleste holder det å ta de skriftlige eksamnene på nytt og fly opp på nytt til de forskjellige bevisene når du kommer hjem til Europa. Dette kan være kostbart, men det er nå engang sånn det er.

Lenke til kommentar

Den skolen jeg tenker på utdanner til både FAR of JAR, og instuktør-utdanning hvis jeg ikke har misforstått helt. Samt at de tilbyr to års arbeids-visum i usa så man kan tjene opp flytimer nok til å sikre seg en pilotjobb, og ikke gå 10 år som lastemann/annenpilot som en ville hvis man tok utdanningen i norge. Finnes rimelig svære helikopter-firma over der, i og med at de bruker helikopter til langt mer trivielle jobber en luftambulanse.

Hvilke skole skal du gå på? Kan ikke med sikkerhet si at jeg vet hva fixed wing er og hvorfor jeg ser for meg glidefly og hangglider :) .

Flygerene i luftambulansen er, slik meg forstått, piloter med erfaring og utdanning innen det norske flyvåpen.

Min drøm er å ta helikopter-lappen for så å legge reisen til russland hvor undergrunds-flyvninger av Hind kan kjøpes for en billig penge. Kanskje jeg tar meg en tur i en gammel Mig, mens jeg er der, liksom. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Går siste året på vgt og har tenkt mye det siste året på å utdanne meg til å bli såkalt "commercial" helikopterpilot.

Det er noen ting som bekymrer meg, jeg er ganske høy (rundt 1.89 tror jeg), så jeg lurte på om noen visste makshøyden for å få lov til å ta en slik utdanning. En annen ting er det finansielle, det finnes vel ikke egene låneapparater for folk som utdanner seg innen lufttrafikken? Mener og huske at noen sa det var et slikt statlig tilbud en gang, men at det ble lagt ned. (mulig jeg husker feil)

Jepp, ingen her som har gjennomført en slik utdanning?

Edit: leif

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...