Zer0z Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Hei. Fikk taki meg en DVDspiller av typen BBK DV963 Anlegget mitt er et Logitech Z5500 Digital. Bak DVDspilleren så har jeg disse utgangene: og bak på anlegget har jeg disse: den 6ch direct, bruker jeg til å koble på pcen. men vil bruke anlegget på TVen også. Noen Lyd-bilde Genier her som kan hjelpe meg ville vært evig takknemmelig da jeg har null peiling på oppsett av anlegg osv:P Hvis jeg kobler en ledning i coax og en i optical, i begge parter, får jeg da 5.1 lyd ? Endret 8. august 2005 av Zer0z Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Du trenger kun en coax eller en optisk kabel,for å få digital 5.1 lyd fra DVD-spilleren. Endret 8. august 2005 av audiomur Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Du trenger kun en coax eller en optisk kabel,for å få 5.1 lyd fra DVD-spilleren. Hva gir best lyd av Coax og optisk ? og hva koster disse? skjekka innom Clas, der skulle de ha 139,- for 5meter optisk. coax er vel vanlig lydkabel, eller? Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 MEn kan jeg bruke SCART kabel til tven, eller bør jeg bruke Videokabelen ? Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Gå for den fra Claser'n du.Det er mikroskopisk forskjell på lyden i en digitalkabel om det coax,optisk,billig,dyr,tykk,tynn o.s.v.Du må ha et mer enn middels dyrt annlegg,pluss "gullører",skal du kunne høre forskjell på disse kablene. Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Ikke bruk den gule "video" utgangen på spilleren.Det er dårligste løsning.Bruk heller en litt påkostet scart eller S-videokabel.Aller helst componetutgangene men det er få TV'er som har disse enda. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Var utroligt billigt 139,- for 5 meter optisk kabel på Clas. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt en dyrere kabel enn dette, og helst mindre enn 5 meter med mindre det er så stor lengde mellom reciveren og DVD`spilleren. Ellers er det å foretrekke SCART fremfor vanlig videokabel. SCART gir mye bedre bilde på CRT. Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Var utroligt billigt 139,- for 5 meter optisk kabel på Clas. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt en dyrere kabel enn dette, og helst mindre enn 5 meter med mindre det er så stor lengde mellom reciveren og DVD`spilleren. Ellers er det å foretrekke SCART fremfor vanlig videokabel. SCART gir mye bedre bilde på CRT. Har du testet selv,om det er lydforskjell på en optisk kabel på 1m og 5m? Endret 8. august 2005 av audiomur Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Tror jeg går for en optisk p 5 meter, samt en SCART kabel jeg Takk for hjelpen folkens:D Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Var utroligt billigt 139,- for 5 meter optisk kabel på Clas. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt en dyrere kabel enn dette, og helst mindre enn 5 meter med mindre det er så stor lengde mellom reciveren og DVD`spilleren. Ellers er det å foretrekke SCART fremfor vanlig videokabel. SCART gir mye bedre bilde på CRT. Har du testet selv,om det er lydforskjell på en optisk kabel på 1m og 5m? Har ikke det, men har hørt dette hvorvidt dette stemmer kan diskuteres, men uansett det er fakta at en kabel som er optisk og på 5 meter som koster 139,- kan vare av ymse kvalitet når en optisk kabel på 1 m koster fra 150,- av god kvalitet. Du kan regne dette ut selv. Som de fleste hifi ekspertene sier så er det veldig viktig med gode lydkabler for best resultat. Nå er det selvfølgelig opp til brukeren å avgjøre dette. Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Var utroligt billigt 139,- for 5 meter optisk kabel på Clas. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt en dyrere kabel enn dette, og helst mindre enn 5 meter med mindre det er så stor lengde mellom reciveren og DVD`spilleren. Ellers er det å foretrekke SCART fremfor vanlig videokabel. SCART gir mye bedre bilde på CRT. Har du testet selv,om det er lydforskjell på en optisk kabel på 1m og 5m? Har ikke det, men har hørt dette hvorvidt dette stemmer kan diskuteres, men uansett det er fakta at en kabel som er optisk og på 5 meter som koster 139,- kan vare av ymse kvalitet når en optisk kabel på 1 m koster fra 150,- av god kvalitet. Du kan regne dette ut selv. Som de fleste hifi ekspertene sier så er det veldig viktig med gode lydkabler for best resultat. Nå er det selvfølgelig opp til brukeren å avgjøre dette. hifi eksperter ja. trenger ikke noe svindyre kabler jeg bare de fungerer i 5.1modus så er jeg fornøyd Lenke til kommentar
CFD Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Tok en blindtest av kabler på dette anlegget.. Kan ikke akkurat si at det var så mye å bli klok på. Kabler er overrated nesten uansett hvordan du vrir å vender på det. Verdt innvesteringen? Da skal du ha masse penger iannet utstyr før det er verdt å kjøpe dyre kabler.. For "ikke kjennere" er dette BW høytalere til 100k og classe elektronikk til godt over 100k Også strømfilter , og strømkabel til flere tusen og ikke minst høytalerkabler til 20k(?). Er iallefall dyreste van den huul kabelen klubben fører. Som rimelige kabler så tenker jeg på Biltema 4mm til 250kr for 25meter eller noe slikt. Det er snakk om høytalerkabler.. med digitalkabler så har jeg utfordret flere til å høre forskjell og ingen har klart det enda.. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Bruker biltema i bilen og kimber cable i stua... Valgte biltema fordi de var mykere enn clas ohlson.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Tror jeg går for en optisk p 5 meter, samt en SCART kabel jeg Takk for hjelpen folkens:D Det blir du nok fornøyd med. Husk å still inn DVD-spilleren på RGB, så får du best bilde. Lenke til kommentar
headgeek Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Var utroligt billigt 139,- for 5 meter optisk kabel på Clas. Var jeg deg ville jeg heller kjøpt en dyrere kabel enn dette, og helst mindre enn 5 meter med mindre det er så stor lengde mellom reciveren og DVD`spilleren. Ellers er det å foretrekke SCART fremfor vanlig videokabel. SCART gir mye bedre bilde på CRT. Har du testet selv,om det er lydforskjell på en optisk kabel på 1m og 5m? Har ikke det, men har hørt dette hvorvidt dette stemmer kan diskuteres, men uansett det er fakta at en kabel som er optisk og på 5 meter som koster 139,- kan vare av ymse kvalitet når en optisk kabel på 1 m koster fra 150,- av god kvalitet. Du kan regne dette ut selv. Som de fleste hifi ekspertene sier så er det veldig viktig med gode lydkabler for best resultat. Nå er det selvfølgelig opp til brukeren å avgjøre dette. Så det Wooho mener, er at dersom en som kaller seg "hifi-ekspert" mener at en optisk-kabel som selges på Hi-Fi-asylet for 5000.- er bedre enn en kabel som Clas Ohlsson selger for 150.-, så er det slik!! Jobber selv med optisk-transmisjon av data, radio og telefoni, bandbredde på overføringer fra Giga-hertz og oppover, strekklengder uten repetisjon eller forsterkning rundt 800 km. Og så skulle en optisk-kabel med lengde på ett par meter og overføringer på rundt MegaHz, maks (surround/kodet), gjøre en forskjell her?? Scart er også en type multi-kontakt, som kan koble sammen mange forskjellige overføringsstandarder, noen gode og noen ikke! Man kan ikke foretrekke SCART fremfor vanlig videokabel (hva er "vanlig" videokabel?). Scart kan brukes til tilkobling av Composite, RGB og S-video,blant annet. Hvilken du kan bruke bestemmes av hvilken standard apparatet og (SCART)kontakten din støtter. Wooho burde kanskje lese og lære litt om hva som diskuteres her først, før han kom med gode råd? Digitale kabler til bruk i hjemme-stereo/-kinoanlegg er svært lite kritiske for funksjonen de skal utfylle, dersom de fester godt i kontakten, og ikke faller ut, og overfører lyssignalene, er det lite forskjell på dyre og rimelige kabler til hjemmebruk (har selv dratt ut optisk-kabel fra DVD-spiller til DAC, og det spilte selv om kabelen bare lyste inn i kontakten!). Lenke til kommentar
Njål Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Lyd: Med en standard toslink (optisk kabel) er det liten vits i å legge mye penger i det for lydens skyld, og en lengde på 5m bør heller ikke være noe problem. De største forskjellene vil nok i praksis være den rent mekaniske kvaliteten; Har vært borti en del rimeligere toslink'er der kontakten/pluggen har lett for å falle ut, og det er stor forskjell på hvor mye bøy kablene tåler (en Audioquest jeg har kan du lage så liten kveil du vil av, mens de billige, tynne oftest ikke tåler all verden). Bilde: Hvis TV'en din støtter det, komponent-kabler. Hvis ikke, full-SCART (ikke alle SCART-kabler har RGB-ledere), og sett opp både TV og dvd-spiller til RGB via SCART. Lenke til kommentar
IronWire Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Mener jeg har hørt noe om at coax stort sett er å foretrekke grunnet at den er mindre følsom ovenfor interferens, men jeg er ikke sikker... Noen som vet? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) med lange kabler så er det vel anbefalt med coax da optisk mister mer signal over avstand og får man en "brekk" på den så er lyden totalt på trynet.. Å koble en dvd til tv gjøres med MINST en fullkoblet scart så man får RGB, det gjør bildet mye bedre enn "video"... Tror ikke optisk blir særlig påvirket av "interferens" da den er rett og slett et lys inn kabelen som overfører signalene men hadde uansett kjøpt coax når det er snakk om 5 meter.. Endret 12. august 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
Njål Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Mener jeg har hørt noe om at coax stort sett er å foretrekke grunnet at den er mindre følsom ovenfor interferens, men jeg er ikke sikker...Noen som vet? Generelt regnes coax som marginalt bedre enn konsumer-nivå optisk, men akkurat når det gjelder interferens er jo optisk helt ufølsomt (det er lys som går i et rør kun 'åpent' i hver ende). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå