Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jepp, det er sant CFD. Men jeg respekterer fortsatt yrkeslinjene, vi trenger trossalt folk som kan praktisk arbeid også! Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Wow, ble en populær tråd dette gitt. Takker for alle svar, og la de bare komme om dere har mer på hjertet Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Er bare litt nysgjerrig på en ting her, blir yrkesfaglig utdanning/yrkeslinje sett på som noe mindre respektert i Norge? Kommer an på om du skal søke jobb i firmaet til Joachim eller ikke.. Vel, siden familiebedriften ikke er en snekkerbedrift, så er det kanskje en fordel, uten at det er noe galt i snekkere. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 En og annen yrkis innimellom hadde vel ikke skadet..? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 En og annen yrkis innimellom hadde vel ikke skadet..? Nei, jeg er jo naturlig veldig glad yrkesutdannende mennesker finnes. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 En og annen yrkis innimellom hadde vel ikke skadet..? Nei, jeg er jo naturlig veldig glad yrkesutdannende mennesker finnes. Var ikke bestefaren din slik praktisk anlagt og kjøleskapreperatør..? Det er jo omtrent yrkis, bare uten utdanningen.. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Neinei nei. Min bestefar var sakfører/advokat, senere "direktør" mv. Eller forresten, den andre bestefaren min var vel noe sånn slakter eller et eller annet i bunn og grunn. Var visst det man hadde tid til etter krigen, morfar var tysk. Uansett bygget han opp et ganske stort slakteri i Norge, senere kjøpt opp av Gilde. Vel, stort og stort. Han hadde 15 mennesker ansatt. Uansett, tror egentlig ikke det var slakter han ønsket å bli. Endret 9. august 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg vil tro du finner alle slags elever både i allmenn og yrkesfaglige linjer. Men det virker på meg som om at de aller værste/minst skoleflinke elevene havner på yrkesfag. Lenke til kommentar
kimman Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Selv jeg er yrkesutdannet og jobber nå som CNC-operatør, har jeg aldri opplevd noe form for respektløs fra allmennfolka eller i den slags. Og jeg kan si at jeg har bedre jobb og inntekt enn flere av kompiser mine som har gått på allmenn og ikke klart å komme seg mye videre. Og krav for å komme inn til høyere utdanning er blitt for høye at det bare blir tull, en lesehest som ikke gidder å gjøre noe kan enklere få bedre karakter enn en som leser litt dårlig men er veldig engasert i å jobbe. Jaja må ikke prate meg bort nu.. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg starter nå på vk1 kokkfag, og allmen ser mer eller mindre ned på yrkesfag. Jeg synes det er synd, men kan egentlig forstå det litt også. Selv var jeg flau over klassen min det siste året. Vi var tre elever i klassen som søkte H&N, fordi det var noe vi ville, mens resten gikk der, bare for å få tiden til å gå. Når vi har personer i klassen som vil bli politi, men som går yrkesfag for å gå tiden til å gå, så sier det det meste. Selv starter jeg på vk1 kokkfag, fordi det er noe JEG vil. Selv har jeg satt opp en liten liste med fordeler/ ulemper med kokk-yrket. Jeg fant flere ulemper med yrket enn fordeler, men lysten er en fordel som setter ulempene i skyggen. Skal jeg bli mindre respektert enn en som går på allmen, fordi jeg vet hva jeg vil? Yrkesfag er mindre respektert, og det vet jeg. Grunn: "alle" skoleleie søker en form for yrkeslinje. Dette setter et rykte på yrkesfag generelt. Synd og skam, men slik er det faktisk. Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) "Starte" på almenne sier dere? Dere har da gått 10/9 år med almenne fra før av, dere fortsetter bare.. btw så har alle skoler det "almenne" en person trenger.. De som velger yrkeslinje er kansje ikke nødvendig vis bestemt på hva personen vil bli men kansje vil komme seg bort fra foreldre (eventuelt bli med "kompisen" sin). Almenne kunnskap får man ikke bare på skole.. Det er noe man får gjennom hele livet sitt.. Yrkesfag er mindre respektert, og det vet jeg. Grunn: "alle" skoleleie søker en form for yrkeslinje. Dette setter et rykte på yrkesfag generelt. Synd og skam, men slik er det faktisk. wink.gif Egentlig ikke, dere som søker yrkesfag har på en måte tatt det valget de fleste trenger 3 år ekstra på.. Jeg vil si de som søker yrkes fag vil enten komme seg bort eller er mere "voksne" enn de som søker almenne.. Slik er det. Endret 9. august 2005 av lolminator^ Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 lolminator^: Kommer ikke langt uten skoleallmen for å komme inn på høyskole gitt. Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 lolminator^: Kommer ikke langt uten skoleallmen for å komme inn på høyskole gitt. Nei det gjør man ikke, men har man tatt et valg så har man tatt et valg. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 lolminator^: Kommer ikke langt uten skoleallmen for å komme inn på høyskole gitt. Joda.. Les om Y-vei som jeg skrev om tidligere.. Men da holder det med de få timene man har på GK og Vk1 yrkesfaglig.. Det visste du ikke det Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hvor skrev du det? Du trenger ikke studiekompetanse nei, men da kan du ikke begynne før de fleste andre er ferdige..(rundt 25år).. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Har absolutt ingenting imot de som går yrkesfaglig linje. Landet trenger håndverkere. Bare synd at slike linjer tiltrekker seg dårlige, lite motiverte studenter som ødelegger for de som er virkelig dedikerte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Har absolutt ingenting imot de som går yrkesfaglig linje. Landet trenger håndverkere. Bare synd at slike linjer tiltrekker seg dårlige, lite motiverte studenter som ødelegger for de som er virkelig dedikerte. På hvilken måte ødelegger de lite motiverte studentene for de som er motiverte? Skaffer dem frynsete rykte? Det finnes da vitterlig en haug med umotiverte elever på allmenn også. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Har absolutt ingenting imot de som går yrkesfaglig linje. Landet trenger håndverkere. Bare synd at slike linjer tiltrekker seg dårlige, lite motiverte studenter som ødelegger for de som er virkelig dedikerte. På hvilken måte ødelegger de lite motiverte studentene for de som er motiverte? Skaffer dem frynsete rykte? Det finnes da vitterlig en haug med umotiverte elever på allmenn også. Det gir dem dårlig rykte, men det ødelegger også for læringsmiljøet. Det finnes også dårlige elever på allmenn, men jeg tør påstå at prosentandelen er høyere på de yrkesfaglige linjene. Sånn er det iallefall her i Trondheim. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Hvor skrev du det? Du trenger ikke studiekompetanse nei, men da kan du ikke begynne før de fleste andre er ferdige..(rundt 25år).. Tja.. GK , VK1 , VK2 , Fagbrev (kan taes rett etter VK2).. Med andre ord er du 19 og kan starte på høyskole.. Hvis alt klaffer iallefall. Hvis ikke så blir det 1.5års læretid.. Kan du ikke regne ueland? Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Jeg vil nå synest at almenne er like lite respektert, hva får dere til å tro at folk som går almenne får et bedre liv? Det er vel generelt for alle er skoleleie etter 10/9 år.. Det er _mange_ jeg kjenner som ikke møter opp på skolen når de skal og har mange fraværs dager.. - Almenne ja.. Faktisk flere "late" på almenne enn yrkeslinje som jeg ser det.. Godt at jeg tar feil, men jeg vil tørre å påstå at det egentlig er person til person og ikke Almenne/Yrkeslinje.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå