Gå til innhold

Yrkeslinje - Mindre respektert?


Sidious

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke begynne hvem som er smartest, men... ALLE kommer inn på allmenn om de vil, hvis jeg ikke husker feil, så pleier kravet for å komme inn på elektro være på rundt 40poeng...

Og media er som oftest noe av det vanskeligste å komme seg inn på. Hvorfor det tro? Det kan vel ikke ha noe med at det er mye mindre plasser der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ikke begynne hvem som er smartest, men... ALLE kommer inn på allmenn om de vil, hvis jeg ikke husker feil, så pleier kravet for å komme inn på elektro være på rundt 40poeng...

Og media er som oftest noe av det vanskeligste å komme seg inn på. Hvorfor det tro? Det kan vel ikke ha noe med at det er mye mindre plasser der?

Og at mange vil ha studiekompetanse, men ikke gidder å gå almenn. Dessuten er journalist et populært yrke.

Lenke til kommentar
Alle er på sin måte like viktig. Hva skulle advokatene gjort uten bilmekanikerene til å stelle bilen sin? Legene hadde ikke hatt et sted å operert hvis man ikke hadde hatt renholdere til å gjøre lokalene rene.

Og hvem skulle skaffe alle disse "drittsekkene" tak over hue?????

 

JO JEG :!:

Lenke til kommentar

Beklager ,men denne tråden er direkte latterlig. Det er flere grunner til det og det er at folk i arbeidslivet gjerne vil ha folk med et fagbrev (annet enn IKT) som viser at de får til noe med hendene. Etter yrkesfaglig kan man fint gå inn på teknisk fagskole for å få en utdannelse som tilsvarer bachelor.

 

Selv har jeg yrkesfaglig erfaring ,og jeg har tenkt å ta 2stk bachelor grader. Den ene innenfor nautikk (heter ikke bachelor ,men tilsvarer det. Altså styrmann) og bachelor innenfor elektro.

 

Samtidig som jeg har fagbrev som serviceelektronikker og matros. Dette er dog 5år fram i tid ,men da har jeg null studielån og alikvell penger på bok ;)

 

Det er noe som heter Y-vei til høyskolen som gjør at du slipper forkurset slik at du kan bruke den yrkeserfaringen til høyskolen.. Da har du det praktiske og det teoretiske i orden og jeg vet at alle som har tatt den linja har fått meget godt betalte jobber og har blitt foretrukket forran andre mastere (de er selv bachelor)..

 

Hvorfor folk skal se ned på folk som velger en yrkesfaglig utdannelse skjønner jeg ikke.

 

 

KARAKTERER!

For å komme inn på elektronikklinja (Bergen maritime som jeg gikk på) så måtte man ha 4.2. Trener man det for almenn? nei!

Får å komme innpå serviceelektronikker VK2 så trengte man 4.16.. Trenger man det for almenn Vk2? NEI!

 

Nå ble jeg faktisk meget provosert.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ,men det er bare 2veier til det samme målet. Fagskolen kan sammenlignes med høyskole og jeg vil heller gjøre med hendene enn å sitte på kontor.

 

Er relativt greit betalt også =) 600k i året er ikke unormalt. Selv kommer jeg til å betale minimalt med skatt. 20% eller noe slikt ;)

Lenke til kommentar

Har gått et halv år på almenn, sluttet til jul da jeg ikke gadd mer.

Jeg viste hva jeg ville bli og det er elektro mekaniker. Da fikk jeg meg en jobb innenfor dette yrket. Da er det liten vits og gå almenn. 95% av de som går almenn på skolen min aner ikke hva de skal bli. Der er almenn bare en linje bruker for og finne ut hva man vil bli.

 

Jeg vil aldri trives på et kontor dagen lang jeg, jeg vil ha fysisk arbeid. Noe som er mitt valg. Derfor velger jeg og ikke gå almenn.

 

Men finner jeg senere ut at jeg vil ha mer viten innenfor elektronikk / mekanisk gjør jeg det da.

 

Skal jeg se ned på noen ser jeg ned på de som velger jobb etter intekt.

Yrket skal man like, det er tross alt noen man skal holde på med i svært lang tid.

Lenke til kommentar

Det er et valg, om du er skolelei etter u-skole så bør du ikke ta almenne, for det "siest" at om man tar almenne så får man "flere" valg..

 

Men jeg vil si at det er mere "voksent" å ta yrkes linja valg for da tar du en avgjørelse hva du vil istedet for å gå 6 år til for å først "bli noe"..

 

Tar du almenn så bør man også gå videre på høyskole.. (ikke sant) Men yrkes retta kan du liksom hoppe rett på jobb livet..

 

Jeg blir tvunget til å gå almenn.. Men jeg kan se det positive i det så har jeg ett år til å bestemme meg på hva jeg vil "bli" så kan jeg hoppe på en annen skole..

Lenke til kommentar

Bra skrevet lolminator. Hva kan man etter 3år på gymnas? Det er ikke mye praktisk for å si det slik. Du kan snakke matte,fysikk (spørs om du har tatt dette ekstra da) og masse norsk.. Men så skal det sies at folk på almenn ikke kan feire det å være russ heller =P

 

Vi var 10svartruss som gikk rundt å køddet med 80rødruss.. De turte til slutt ikke å gå ut av bygget engang ;) Føles som det er 5år siden jeg var russ :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hadde høyere snitt enn mange av mine venner som valgte allmenn. De gjorde ikke en hardere jobb på ungdomsskolen enn nødvendig for å komme inn der de ville. Allmenn finnes på så mange skoler så det er naturlig at snittet ikke er for høyt. Man dømmer selvsagt ikke en person etter hvor han går, men etter hvordan vedkommende gjør det karaktermessig. Jeg var/er elendig i allmennfag men karret meg inn til litt over 4.7 på ungdomsskolen. Jeg kom inn på media og alle de gamle lærerne mine trodde jeg skulle gå på trynet ut. Det gjorde jeg ikke. Jeg fikk over 5 i snitt og var liksom nerd. Så kom jeg på allmenn påbygg og stod ikke i alle fagene en gang.

 

Jeg tror det handler om talenter. Har man ikke "oppdaget" talentet sitt går man etter interesser. Hvis begge deler er fraværende da ... går man allmenn :green:

 

Litt satt på spissen...

 

JoachimR: Alle disse akademikerspirene kommer til å kjøre Norge på dynga. Vi trenger dassvaskere og søppelplukkere. Begynn å respekter de som gjør "drittjobbene" og gi dem mer lønn.

 

Etter at kompisen min gikk bygg, fikk toppkarakterer og ble murer (med suksess) har jeg fått enorm respekt for elever på bygg og mekanisk blant andre. Jeg har ikke lyst å bygge huset mitt og bilen min selv. Heldigvis er det andre som har det.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke begynne hvem som er smartest, men... ALLE kommer inn på allmenn om de vil, hvis jeg ikke husker feil, så pleier kravet for å komme inn på elektro være på rundt 40poeng...

Kanskje det er slik der du bor, men i min by er det omvendt. ALLE kommer inn på elektro, og da snakker jeg om de med under 2 i snitt.

Det går ikke an å få under 2 i snitt :p

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke begynne hvem som er smartest, men... ALLE kommer inn på allmenn om de vil, hvis jeg ikke husker feil, så pleier kravet for å komme inn på elektro være på rundt 40poeng...

Kanskje det er slik der du bor, men i min by er det omvendt. ALLE kommer inn på elektro, og da snakker jeg om de med under 2 i snitt.

Det går ikke an å få under 2 i snitt :p

det er faktisk mulig... bare å stryke i noen fag det.. man kan fortsette fra gk til vk1 selv om man stryker i fag, men man får ikke fagbrevet før man har stått alle eksamer

Lenke til kommentar

Skal jeg være ærlig med med selv får jeg et bedre førsteinntrykk av noen som går på allmenn enn av en som velger yrkesfag. Men det betyr ikke at jeg ikke respekterer valget til dem som velger det siste. Førstnevnte har heller ingen garanti for at det gode inntrykke skal vedvare etter endt videregående utdannelse. Jeg syns det er bedre at en person erkjenner sin plass og velger yrkesfag, enn en som etter allmenn vimser litt rundt på universitet, finner ut at det ikke var noe særlig, og tar seg jobb for ufaglærte.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke begynne hvem som er smartest, men... ALLE kommer inn på allmenn om de vil, hvis jeg ikke husker feil, så pleier kravet for å komme inn på elektro være på rundt 40poeng...

Kanskje det er slik der du bor, men i min by er det omvendt. ALLE kommer inn på elektro, og da snakker jeg om de med under 2 i snitt.

Det går ikke an å få under 2 i snitt :p

Det går fint det. Mange på Mekanis/Elektro/Kokk GK som har under 2 i snitt her i byen.

 

Virker som om yrkesfagligelinjer har et annen type elever i andre byer, enn hva det er her i byen.

Lenke til kommentar

Støtter det white skriver. Alle har sine styrker og talent. Kjenner mange som har gått på almenn som kaster vekk tiden med å jobbe på Rema og være fornøyd med det. Også 2 som har gått på folkehøyskole (morsomt ja ,men sett med kritiske øyne er det mye bedre du kan bedrive tiden med).. Men kamerater jobber som elektrikkere ,matroser..

 

Det er også stor forskjell mellom yrkesfaglig da.. Det er kun på de litt mer "respekterte" linjene man trenger å jobbe for å klare seg. Jeg fikk tilbud om plass ved flyfag VK2 ,men var så dum at jeg takket nei (valgte heller serviceelektronikk.. dum som jeg var).. Uansett så vil jeg si at det er mange linjer som ikke krever en dritt med arbeid og det er slik..

 

Det er forskjell på skoler og elever ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...