Gå til innhold

Rebusleken - post bilder, gjett navn (les regler)


Anbefalte innlegg

VALHALLA! :D En jeg kjenner synger i Valhalla ^^

Usj, nei!

 

Ingen av de andre forslagene er riktige heller... Når kommer Glint eller LarsP? :p

 

Hmm... Nytt hint? Vel, ett av medlemmene i bandet jobber på Sound Of Noise i Oslo... :ermm:

 

Edit: Nå må dere komme med riktig svar snart da..

nytt hint: Peer Gynt er en sentral person/et sentralt stykke i fire av tekstene på det første albumet, som kom ut i 2003..

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å korrigere deg: Ásmegin

 

Det er en vesentlig forskjell på Á og A. Á uttales som Å eller AU, mens A uttales som A.

 

Men du vinner. Visste du om bandet, eller søkte du på google?

Nei. Á uttales som en lang norsk a.

Ásmegin blir uttalt "asmejin"

 

 

På island derimot, er Á diftongen "au"

Når bandets navn er norrønt, uttaler man det som jeg skrev. Det er ikke noe norsk (slik norsk er i dag) ord.

 

Språkforskere blir ikke enige om det er riktig å uttale det som Å eller ikke. AU er mest presist, uansett. I (det norske) Østlandsområdet sier man Å, mens i Vestlandsområdet får man en omlyd - AU. Slik var det før og slik er det også til dels nå, men man bruker ikke Á lengre. De fleste sjøfarervikingene som dro til øyer vestover, befant seg på Vestlandet, så deres AU har nok blitt eksportert.

 

Og vennligst ikke start en diskusjon på dette. Jeg refererer bare til det jeg har fra Marius Olaussen, et medlem av bandet.

Lenke til kommentar
Asmegin

For å korrigere deg: Ásmegin

 

Det er en vesentlig forskjell på Á og A. Á uttales som Å eller AU, mens A uttales som A.

 

Men du vinner. Visste du om bandet, eller søkte du på google?

Argg! :realmad:

 

Grublet noe sinnsykt over den der, kom på det rett før jeg åpnet tråden nå, men da var det jo for sent.

 

Hvis navnet er islandsk (og ikke norrønt) så uttales à som en norsk au, og g uttales som j. (Er halvt islandsk.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...