Gå til innhold

Beste filmatiserte tegneserie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke kriterier ligger til grunn her?

1. At filmen følger tegneseriens historie/handling bra?

2. Eller bare at filmen er bra?

 

Hvis ... vi sier nr. 1 er ...

  • Sin City sinnsykt bra (duh, bløt vits)
  • Spiderman er bra
  • Batman filmene kronologisk: bra, bra, dårlig, dårlig, meget bra
  • F4 er grei.
  • Conan the Barbarian (har ikke sett the Destroyer) suger kanalvann, noe den gjør uansett kriterier IMHO

hmm, noen fler ...

  • X-men og X2 er greie
  • Daredevil ...med Bennifer? den som skjønner hva jeg syns om DD og om skuespilleren får en PRIS
  • Superman filmene er det så lenge siden jeg har sett at jeg ikke kan slenge dritt om dem :)
  • Punisher var bra, men jeg syns Travolta overspiller litt på en måte ...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Denne filmen følger tegneserien veldig bra.
Conan the Barbarian følger ikke historien bra. Tre ting binder tegneserien med filmen; åpningstalen, det at Conan er Cimmerianer og sønn av en smed, og korsfestelsesscenen. Så langt jeg vet møter aldri Conan Thulsa Doom heller; Thulsa Doom er en trollmann fra Kull historiene.

Jeg vil heller kalle Conan the Barbarian en film inspirert av Conan universet enn en filmatisering

 

Og, selv om tegneserien er bra så betyr ikke det at en film som følger tegneserien slavisk er bra. Tegneserie og film er to forskjellige medier og må behandles deretter.
Bra sagt. Jeg ville bare poengtere at trådstarter ikke ga noen kriterier for Dommen av filmene.

Dessuten er det jo ikke uvanlig å trekke inn orginal formatet til en historie hvis den blir filmatisert, det være seg tegneserie, bok eller radiohørespill :)

Lenke til kommentar
Denne filmen følger tegneserien veldig bra.
Conan the Barbarian følger ikke historien bra. Tre ting binder tegneserien med filmen; åpningstalen, det at Conan er Cimmerianer og sønn av en smed, og korsfestelsesscenen. Så langt jeg vet møter aldri Conan Thulsa Doom heller; Thulsa Doom er en trollmann fra Kull historiene.

Jeg vil heller kalle Conan the Barbarian en film inspirert av Conan universet enn en filmatisering

 

Historien står riktig nok ikke skrevet ned som tegneserie, men hva så? Alt annet enn historien følger tegneserien bra.

Lenke til kommentar
Historien står riktig nok ikke skrevet ned som tegneserie, men hva så? Alt annet enn historien følger tegneserien bra.

NEI SÅ :tease:

 

Vi får bare være enige om å være uenige eller no. Tilbake til tema:

Kan ente huske fler filmatiseringer enn de på lista mi ...

 

Hulken. Hva med den? Noen som har sett'n, for det har ente jæ.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ah, From Hell.

Endelig fått lest denne imponerende tegneserien av Alan Moore, tegnet av Eddie Campbell. Et verk verdt å få med seg.

Lenge siden jeg har sett filmen From Hell, men så langt jeg husker syns jeg ikke filmen er i Sin City klasse. En meget god film, men i forhold til tegneserien er den "kun" :) bra.

 

Skulle ønske Alan Moore ikke hadde brent seg på Hollywood, så kunne han kanskje samarbeidet på samme måte som Frank Miller.

 

Gleder med til V for Vendetta; filmen, tegneserien har jeg allerede lest: gnistrende god.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Slenger med noe som de færreste har sett, nemlig den japanske filmserien om Lone Wolf and Cub, basert på mangaserien av samme navn.

Rett og slett nydelig filmatisert. Jeg leser nå mangaserien, er godt uti og har starta å se filmserien. Jeg kan sitte og sammenlikne scener fra filmen direkte opp mot mangaen. Det er akkurat som om filmcrewet har brukt mangaen som storyboard.

 

Filmene er gode i seg selv også (særlig hvis en tar hensyn til at de ble spilt inn på 70-tallet i "sære" Japan).

I forhold til nøyaktighet mot orginalmediet er Lone Wolf and Cub serien de beste filmatiseringene EVER.

 

BTW: Lone Wolf and Cub var stor innflytelse for Frank Miller når han skapte Sin City.

Lenke til kommentar

Sin City, helt klart. Men så er jo Miller min absolutt yndlings serieskaper, og Sin City en av mine yndlingserier.

 

Utenom det... Spider Man 2 var sinnsykt bra. Hadde Spider-Man formelen perfekt.... Masse såpe, etterfulgt av litt action. Og Dr Octopus var strålende.

 

Ghost World må nok også nevnes. Flott både som serie og film.

 

Også Lone Wolf & Cub da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...