PatSharpX Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) lurer på om det er ett program ellr noen annet man kan skjekke hvor mye strøm pc'en min bruker. Da mener jeg pc'en i helhet og de forskjellige komponentene?? Takk for alle svar! Endret 12. august 2005 av GnoMiz Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Det finnes ikke noe slikt program, siden det ikke er mulig å måle uten ekstra utstyr. Clas Ohlson har en rimelig wattmåler, problemet er bare at det blir temmelig unøyaktig å måle en PC. Det er like godt bare å ta et overslag. Lenke til kommentar
tp88 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Har ikke hørt om noe slikt før, men det du kunne gjøre er å koble et multimeter på kontakten til pcn og sette den på strømmåling (ikke ha den der for lenge), og se hva den bruker i strøm under vanlig bruk. Deretter regner du ut effekten ved formelen P = U * I (P=Effekt, U=spenning, I=strøm). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Slik måling er OK for en varmeovn eller lyspære, men det blir altså svært unøyaktig for en PC. Det krever mer avansert utstyr enn et vanlig multimeter. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 ups'en min viser og logger strøm og spenning fortløpende. som da kan brukes til å finne watt. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg husker ikke hva det het, men jeg brukte et stort instrument, mer som en liten datamaskin i seg selv som ble koblet inn mellom kontakten og pc'n. Det målte alt mulig rart.. Koster ca. 70000kr... + ekstrautstyr som trengs. Lenke til kommentar
uberhenrik Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 en watt calculator sier du? calc her kan du finne ut hvor stor strømm forskyning du trenger og hvor mange watt hver enkelt del trekker Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 en watt calculator sier du? calc her kan du finne ut hvor stor strømm forskyning du trenger og hvor mange watt hver enkelt del trekker takk! hmm trodde skjermkortet mitt (geforce 6800GT) trakk mer enn 65 watt! jeje Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Kvifor vil du måle effekten? Det er fleire av dei wattkalkulatorane som ikkje er korrekt, men eg meiner det er ein som er betre, anbefalt av hw.no. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 syns det hadde vært litt morsomt å se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå