Gå til innhold

Kjøpe ny PC, anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Hei jeg heter Tore og skal kjøpe ny datamaskin. Det skal bli den kuuleste datamaskinen i nabolaget.

Neida, men jeg har tenkt å kjøpe ny PC ja, og det er noen år siden jeg har brydd meg så veldig mye om hardware, så jeg er ikke inne på det "nyeste og moderne" dere ungdom bruker nå til dags. Derfor lurte jeg på om dere hadde noen anbefalinger til meg..

Datamaskinen jeg skal ha trenger ikke være et råskinn på GTA3 og hva-heter-nå-de-nyeste-spillene, men jeg vil ha en som sparker fra seg litt i forhold til den jeg har nå (PII 233). Jeg skal ikke spille på den, og i hvert fall ikke ha det djevelens verk Windows på den. Men jeg skal drive litt med grafikk (2D og 3D(ray-tracing)), og jeg vil kompilere linux-kernelen min raskt og bruke ultrakule GTK/sawfish-themes uten at det har noe å si.. Alt dette samtidig som jeg spiller Ogg Vorbis-filer, kjører apache med mod_diverse og mysql og ser på en sånn nymotens DivX-film :)

Når det gjelder skjerm har jeg sinnssykt lyst på en LCD-skjerm. Først og fremst fordi det ser kult ut, men også fordi det tar mindre plass og skader øynene mindre. Er det å anbefale, eller suger LCD i forhold til CRT ennå? De er vel også låst til en oppløsning, og jeg vil kanskje kjøre mer enn 1024x768.. Trenger masse plass på skjermen når jeg skal h4x3 og skrive ruby-script :)

Skjermkort skal jeg også ha, men trenger egentlig bare 2D-grafikk.. Men det er vel umulig å kjøpe et skjermkort uten 3D i dag.. hvordan er 2D-grafikken på disse? På kortet ville det vel også vært fint med TV-ut, og kanskje DVI til den kule LCD-skjermen min.

Lydkort er ikke så nøye.. Tar det billigste jeg finner, men burde ha optisk ut til minidisken min, slik at jeg kan laste ned de nyeste og hippeste låtene og høre på dem dagen lang i bra kvalitet.

Prosessor og hovedkort er det jeg sliter mest med å finne ut av.. Hvordan får jeg mest for pengene? Overklokke? AMD fremfor Intel? Dere hardware-guruer vet sikkert hva som er best for meg her..

Resten greier jeg sikkert å finne ut, men bare kom med anbefalinger hvis dere vil..

Jeg skal som (kanskje) skrevet kjøre linuks, og vet ikke om dette har noe å si med hensyn til drivere osv..

En ting jeg kom på, er et jeg må kanskje ha USB lett tilgjengelig, slik at jeg kan plugge mine fremtidige teknodingser inni der.. Det finnes vel både skjermer og tastatur med USB-innganger..

Og enda en ting.. Går det ikke an å få kjøpt et hvitt (vel, gråhvitt), helt vanlig, firkantet kabinett noen plass, slik at jeg kan male det med alle regnbuens farger? Alle jeg finner har masse stygge buede former og semitransparent plastikk som skal se kult ut, men som bare ser billig ut..

Det var det. Ble ganske lang, men håper noen gidder å lese og svare.

[ Denne Melding var redigert av: ****tore på 2002-08-05 06:24 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke skal bruke dataen til 2d vil jeg anbefale ett ati radeon kort. 8500le eller så. Dette er kort som lager glimrende 2d grafikk og samtidig gir deg en høy score i 3dmark :wink:

vis du vil bruke mindre penger anbefaler jeg ett Matrox g550 kort. Dette er et *rent* 2d kort .

Når det gjelder cpu vil jeg anbefale deg å kjøpe amd ettersom du får god ytelse til lite penger. Intel er mer for overklokkere og "Mhz-folk" :smile: Lydkort har jeg ikke så veldig mye peiling på men det er vel egentlig det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...