RuZleBIFf Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Heisann. Jeg har nettopp begynt å programere i java (bruker Borland JBuilder) så jeg tar noen tutorials på hjemmesiden til Borland og synes dette går ganske så bra. Men jeg driver med en texteditor, og har skrevet inn koden for å åpne ei textfil. Det ser ut til å gå bra helt til jeg trykker på (meny)knappen "Open" da får jeg dette i message-vinduet: java.lang.NullPointerException at texteditor.TextEditFrame.MenuOpen_actionPerformed(TextEditFrame.java:213) at texteditor.TextEditFrame_MenuOpen_actionAdapter.actionPerformed(TextEditFrame.java:227) at javax.swing.AbstractButton.fireActionPerformed(AbstractButton.java:1786) at javax.swing.AbstractButton$ForwardActionEvents.actionPerformed(AbstractButton.java:1839) at javax.swing.DefaultButtonModel.fireActionPerformed(DefaultButtonModel.java:420) at javax.swing.DefaultButtonModel.setPressed(DefaultButtonModel.java:258) at javax.swing.AbstractButton.doClick(AbstractButton.java:289) at javax.swing.plaf.basic.BasicMenuItemUI.doClick(BasicMenuItemUI.java:1113) at javax.swing.plaf.basic.BasicMenuItemUI$MouseInputHandler.mouseReleased(BasicMenuItemUI.java:943) at java.awt.Component.processMouseEvent(Component.java:5100) at java.awt.Component.processEvent(Component.java:4897) at java.awt.Container.processEvent(Container.java:1569) at java.awt.Component.dispatchEventImpl(Component.java:3615) at java.awt.Container.dispatchEventImpl(Container.java:1627) at java.awt.Component.dispatchEvent(Component.java:3477) at java.awt.LightweightDispatcher.retargetMouseEvent(Container.java:3483) at java.awt.LightweightDispatcher.processMouseEvent(Container.java:3198) at java.awt.LightweightDispatcher.dispatchEvent(Container.java:3128) at java.awt.Container.dispatchEventImpl(Container.java:1613) at java.awt.Window.dispatchEventImpl(Window.java:1606) at java.awt.Component.dispatchEvent(Component.java:3477) at java.awt.EventQueue.dispatchEvent(EventQueue.java:456) at java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForHierarchy(EventDispatchThread.java:201) at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(EventDispatchThread.java:151) at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:145) at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:137) at java.awt.EventDispatchThread.run(EventDispatchThread.java:100) Noen som skjønner hva jeg har gjort feil? For det gjør ikke jeg! Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Tja, du peker på noe som ikke eksisterer... Resten er bare hendelsesforløpet fra hvor kallene kommer fra.. Men hvis du også poster koden din, eller i det minste den relevante delen, så kan vi nok hjelpe deg med å finne hva som er feil... Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 (endret) okå! Da skal jeg prøve å finne no relevant her da! hehe.. void openFile(String fileName) { try { File file = new File(fileName); int size = (int)file.length(); int chars_read = 0; FileReader in = new FileReader(file); char[] data = new char[size]; while(in.ready()) { chars_read += in.read(data, chars_read, size - chars_read); } in.close(); jTextArea1.setText(new String(data, 0, chars_read)); statusBar.setText("Opened "+fileName); } catch (IOException e) { statusBar.setText("Error opening "+fileName); } } Open-knappen: public void MenuOpen_actionPerformed(ActionEvent e) { openFile(jFileChooser1.getSelectedFile().getPath()); this.repaint(); } } PS: jeg har med import java.io.*; Endret 8. august 2005 av RuZleBIFf Lenke til kommentar
mar Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Peker jFileChooser1 på et objekt, eller er det bare en tom (NULL) refferanse? (Har du jFileChooser1 = new JFileChooser....... en eller annen plass i koden?) Dersom dette openFile(jFileChooser1.getSelectedFile().getPath()); er linje 213 i TextEditFrame.java er det nok det jeg nevner over som er problemet. Vist ikke kan du godt ta å merke koden slik at vi kan se hva som står på linje 213 i den filen. Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 (endret) det er akkurat det som står på 213! hehe men hvor skal jeg sette inn jFileChooser1 = new JFileChooser? Endret 8. august 2005 av RuZleBIFf Lenke til kommentar
mar Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Slike objekter opprettes vell vanligvis i konstruktøren, men du kan ta det på linjen over (før det som nå er linje 213 altså). Bør funke fint det. JFileChooser eksempler fra javaalmanac.com Java API'en, din beste venn (regner med du alt har denne linken) Endret 8. august 2005 av mar Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Sånn står det nå: public void MenuOpen_actionPerformed(ActionEvent e) { jFileChooser1 = new JFileChooser(); openFile(jFileChooser1.getSelectedFile().getPath()); this.repaint(); } } Satte inn "();" etter etter linja du sa jeg skulle sette inn, fordi jbuilder klaga! Men jeg får fortsatt samme feilen! Lenke til kommentar
mar Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) OK. Mulig den klager på getPath() siden du ikke har valgt noen fil enda. Se eksemplene jeg linket til litt lenger oppe. showOpenDialog eller showSaveDialog må kjøres slik at en fil blir valgt, ellers vill getSelectedFile returnere "NULL", altså en tom refferanse. Når du prøver å bruke en refferanse som peker på "NULL" får du NullPointerException. Endret 8. august 2005 av mar Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Jeg begynte å programere i java igår! Lenke til kommentar
mar Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) kanskje du bør begynne med noe litt mindre/enklere da Endret 8. august 2005 av mar Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 har programert noe i vb før da.. så jeg skjønner forsåvidt hva jeg gjør! men jeg får surre litt! irriterer meg bare at jeg ikke får til en tutorial lissom! ftp://ftpc.borland.com/pub/jbuilder/techp...designuitut.pdf slutten på Step10, chapter 3! Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Nå sier jo pdfen på side 1: These tutorials are designed to help you quickly get comfortable with using the visual designer. These tutorials assume you are familiar with Java and with the JBuilder IDE. For more information on these and other pertinent subjects, see below. Så det er kanskje ikke så rart at du sliter litt... Kanskje ta en titt på disse tutorialene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå