Gå til innhold

Lydløs toppmodell med Intel. Budsjett: ca. 20'000

Anbefalte innlegg

:!: Den dråpen kunne blitt enda større med dette HK'et: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34017

..deilig kort med stor lekker passiv kjøler og dobbel Sata Raid kontroller med 4 porter hver, men overklokking er nok bare å glemme (en ulempe måtte det være vettu..) Asus-kortet er meget lekkert det å, litt synd det mangler Firewire800.

Hva for RAM skal du bytte til? Corsair 8000UL kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er bittelitt skeptisk til hovedkortet ditt, min erfaring med OTES-sytemet på abit-kort er at det bråker. Kikk på dette Asus-kortet, f.eks., om jeg ikke er helt blind og dum er det vifteløst, samt at det har tilsvarende spec. som kortet du har valgt.

Ellers ser det ut som om du kommer til å få en deilig lydløs pc.

Edit: 3 disker. Da må du kjøpe ekstra kabel, ja.....

Dette OTES-kortet er i sin helhet basert på kjøleribber og heatpipes, og har ingen av de ellers så irriterende OTES-viftene. ;)

Ellers vil jeg si til trådstarter at dersom du er ute etter noe stillegående, så er det DUMT å ta et billig kabinett. Hva du enn velger, så ta et kabinett med en gjennomtenkt løsning for luft-gjennomstrømning. Gjerne et som er tilpasset vannkjøling/radiator.

Jeg har "etterdempet" mitt Chieftec-kabinett med dempematter i ettertid, er ikke helt fornøyd. Det viktigste er å få så lav viftestøy som mulig.

Microplex har både dempematter og meget gode, støysvake vifter. (MIST.) Jeg planlegger å kjøpe meg viftestyring når jeg får litt bedre råd.

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg så ikke at det manglet Firewire 800. Sannsynligvis fordi jeg aldri har satt mine ben i FireWire. Videokameraet mitt er et DVD-RAM kamera, så jeg putter bare platene i PCen og kopierer dem rett inn derfra.

Rammen jeg byttet til var: Corsair XMS2 6400 DDR2

Morten

Lenke til kommentar

Hei Hilram,

Jeg har ikke noen erfaring med OTES eller ikke OTES, men jeg har erfaring med Asus fra gammelt av. Og dette Asus kortet har bedre RAID og ram støtte, så alt i alt er det et bedre kort (bortsett fra færre PCIex1 plasser).

Jeg har ikke vilkårlig valgt et billig kabinett, men et som her i tråden får skryt for å ha gode egenskaper på tross av at det er rimelig. Og siden jeg skal bruke ekstern vannkjøling og gummioppheng til harddisker og vifter så innbiller jeg meg at det er begrenset med bråk som har mulighet til å bli generert i det hele tatt. Jeg kan ta feil, og da kan det hende det dukker opp et pent brukt kabinett på bruktmarkedet her... :whistle:

Morten

Lenke til kommentar
Hei Hilram,

Jeg har ikke noen erfaring med OTES eller ikke OTES, men jeg har erfaring med Asus fra gammelt av. Og dette Asus kortet har bedre RAID og ram støtte, så alt i alt er det et bedre kort (bortsett fra færre PCIex1 plasser).

Jeg har ikke vilkårlig valgt et billig kabinett, men et som her i tråden får skryt for å ha gode egenskaper på tross av at det er rimelig. Og siden jeg skal bruke ekstern vannkjøling og gummioppheng til harddisker og vifter så innbiller jeg meg at det er begrenset med bråk som har mulighet til å bli generert i det hele tatt. Jeg kan ta feil, og da kan det hende det dukker opp et pent brukt kabinett på bruktmarkedet her... :whistle:

Morten

Ooops. La ikke merke til at du skulle bruker Zalman Reserator før nå. Da kan jeg forstå at du mener kabinett ikke er så viktig. :) Og rimelig behøver jo ikke bety dårlig, jeg kan f.eks. anbefale deg Chenbro Gaming Box med integrert 350W PSU, dersom du ikke MÅ HA den MIST'en, da.

Jeg vil si at dersom du ikke skal kjøre SLI (og det skal du ikke, for du er ingen hardcore gamer), så trenger du ikke mer enn 350W. Med mindre du skal ha sykt mange disker, da. Jeg forstår du skal ha to harddisker og to optiske drev, samt et middelmådig skjermkort. I så tilfelle vil det gå helt fint med en 350W av god kvalitet. (Som blir levert med her. Fortron/Source, dersom du ikke visste det.) :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Jeg ser at det er 5400UL og noe som heter 5400C4 (som jeg ikke har funnet i noen netshop foreløpig) som er raskere enn 6400. Denne UL rammen er jævla dyr. Er det verdt pengene å gå for UL rammen? I whitepaperet står det at Ultra performance gjør det best med UL rammen, mens 6400 på et ikke-overklokket system gir utmerket performance for value.

Morten

Lenke til kommentar

5400C4 gjør det bedre i den testen mye pga høyere overklokking. Vil tro 6400 er like bra i uklokket system, men den er litt slapp på timingene ja. Crucial har forresten noen som er hakket bedre enn 5400C4, feks de her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309571&cks=PRL

Men at 5400UL er en god del bedre også uten overklokking er det lite tvil om, og litt rart at den koster mer enn 8000UL. Det jeg ikke liker helt med 5400UL er at de har endra timingene fra 3-2-2-8 til 3-3-2-8 i nyere dokumenter, og at SPD er satt til 4-4-4-12, dvs man MÅ stille timingene manuelt i bios for å få noen fordel av dem, ellers yter de DÅRLIGERE enn Crucial BallistiX (4-4-4-10)??

http://www.corsairmemory.com/corsair/produ...024A-5400UL.pdf

Lenke til kommentar

Nå det hovedkortet har da raid:

Generelt

Spesifikasjoner

ATA UltraDMA 33/66/100/133 Controller  2 stk

SerialATA (SATA) UltraDMA 300 Porte  4 stk

RAID SerialATA (SATA) UltraDMA 300 Porte  4 stk

RAM Teknologi  DDR SDRAM

Audio  Realtek ALC850, 8 Channel Surround

LAN  10 MBIT

100 MBIT

USB  USB 2.0

SATA  Ja, 2. generasjons SATA 3 GB/s (SATA300)

- Er bakoverkompatibel til SATA 1.5 GB/s (SATA150)

Socket  939

AGP  1 stk

PCI Express  1 stk PCI Express x 1

1 stk PCI Express x16 (Grafikkort)

Her ville det da vært lurt å kjøre systemdisken på SATA-II og raid på de andre.

Men føler du deg tygger på intel så får du nok ytelse der.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Og i med at du var bekymret for å benyttet begge dvd på en kabel, så har du mulighet til å legge DVD 1 på IDE 1 og DVD 2 på Ide 2.

Men (hehe) skal ærlig innrømme at jeg nok ville anbefalt AMD uansett, "hoingammel AMD Fan"gamling" som jeg er. + At jeg selvsagt har meget gode erfaringer med AMD, driver jo buisniss light ved å selge AMD maskiner (hobbybasis, er jo ikke noen marginer på datautstyr, så det går jo ikke an å tjene penger på det.

Men skal ikke prøve og omvende deg, men du hadde fått et raskere og mindre varmeutviklende system, og derved mindre behov for kjøling, og dermed mindre støy :thumbup:

Uansett, når du har bygget maskinen, så må du gi tilbakemelding på hvordan der monsterkjøleren fungerer i praksis.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hei igjen Osse,

Jeg har nok bestemt meg for et oppsett nå ja. Vakler litt mht kabinett fortsatt, men jeg har fulgt mange av rådene i denne tråden. Jeg er nok litt Intel fan sånn som du er AMD fan. En skulle trodd at jeg var AMD fan jeg og, sånn som jeg er anti-Telenor og anti-Tine. Pleier å støtte den lille karen. Men nå er jo ikke AMD så liten lenger da... Det henger nok igjen fra den tiden jeg skrudde sammen monster PCer med Pentium 75 prosessorer. Da var det bare Intel som holdt mål.

Til alle; Takk for hjelpen. Det har vært veldig viktig input for meg, og jeg er veldig imponert over hva dere kan og har oversikt over. Skjønner at min forrige århundre kunnskap er solid utdatert ja.

Jeg skal sende liste over komponenter når jeg har sendt avgårde bestillinger, og hvis dere er snille skal jeg sende en tilbakemelding når jeg har fått skrudd sammen skiten.

Morten

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg gjorde meg opp noen meninger når jeg så det opprinnelige handlelista di, men jeg ser at det er andre som tenker i samme baner.

Generelt: det som bråker på ei kjerre er cpuvifta, skjermkortvifta og harddiskene. Hvis du har kabinettvifter vil de også støye en del.

Jeg har hatt svært god erfaring med en thermalright xp-120 på en i p4 3,0GHz prescott. Denne er da kronet med en silenxvifte. Det høres ut som en spurv som puster ut 300m unna. Imidlertid skjønner jeg at vannkjøling står ditt hjerte nær, men vil bare nevne at den løsningen jeg har funker flott.

Jeg har generelt god erfaring med gummioppheng til harddisker. Har selv to raptorer, og i oppheng er de -nesten- lydløse. Ser du har valgt en spinpoint, med oppheng skal du ikke høre mye til den.

Videre kan det være en ide å bruke zalman sin skjermkortkjøler av kobber. Den skal visstnok være tyst.

edit: glemte cdbrenner. Kjøp nec3540. Fin som f, og jeg har aldri hatt noe problemt med å kjøre to optiske enheter mot hverandre på en ide kanal.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
edit: glemte cdbrenner. Kjøp nec3540. Fin som f, og jeg har aldri hatt noe problemt med å kjøre to optiske enheter mot hverandre på en ide kanal.

I disse dager med ATA 66/100/133, samt buffer-underrun beskyttelse og store RAM-cacher i brennerne, er nok det problemet en historie, ja! ;)

Til alle; Takk for hjelpen. Det har vært veldig viktig input for meg, og jeg er veldig imponert over hva dere kan og har oversikt over. Skjønner at min forrige århundre kunnskap er solid utdatert ja.
Verden har det med å gå videre, særlig dataverdenen. ;)
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Trenger litt attpå-råd. Jeg har sett på harddiskkabler. Det er jo ikke en jæ*** nettbutikk som har SATA 300 kabler. Alle sammen har SATA 300 disker. Jeg spurte Komplett om jeg bare kan bruke 150 kabler på 300 diskene mine, og det kunne jeg, men uten å få full utnyttelse av diskoverføring.

Hmmm... Så de vi ha oss til å betale ekstra for en raskere harddisk, men leverer ikke det vi trenger for å utnytte det...

Er det noen som har tips om hvor jeg kan få tak i gode harddiskkabler som støtter SATA 300 overføringer?

Morten

Lenke til kommentar

Nåja, 300 eller 150. Spiller ingen rolle enda da ingen disker engang klarer å fylle båndbredden på Sata 150. Men det er fine tall å reklamere med, og det er sikkert nyttig når du skal dytte inn en 2,5 TB Seagate Barracuda 10000.3 om en fem års tid.

</rant>

Det spiller ingen rolle, faktisk. Som tatt opp flere ganger på forumet er ikke båndbredden noen flaskehals, du kan trygt ha sata 150-kabler uten at det gjør noe. :yes:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen folkens,

Det tok litt lenger tid enn jeg hadde regnet med, men nå har jeg bestilt meg deler til en ny PC. Her er oppsettet mitt:

24" Dell flatskjerm (Den har jeg fått allerede, for Dell hadde 25% rabatt på den for et par uker siden)

1 x Asus P5WD2 Premium WiFi Hovedkort

2 x Crucial DDR2 PC5300 1024MB CL5 RAM

1 x Intel Pentium D 830 (3.0 GHz) prosessor

1 x LG CD brenner / DVD spiller GCC-4521RBB

1 x NEC DVD brenner ND-3540

1 x MIST 500W PSU

3 x Samsung SpinPoint 250 GB harddisker

1 x Sapphire Radeon X800GT 256MB GDDR3 Skjermkort

1 x ThermalTake Armor Sølv kabinett

1 x ThermalTake HardCano 13 viftekontroll

2 x Nexus antivibrasjonskit for HD og viftemontering

1 x Zalman Reserator 1 Plus vannkjølingskit

1 x Trust 500Va UPS

1 x Zalman Anti-Corrosion Fluid kjølevæske

1 x ThermalTake Flow Indicator

1 x NeTToX USB Bluetooth adapter Class 1

Total pris inkl mva og levering: 28517,-

I tillegg har jeg bestilt meg verdens dyreste notatblokk: En Fujitsu-Siemens Tablet PC med diverse utstyr til totalt litt over 25000,-

Til dere som hever øyenbrynene litt til disse prisene har jeg bare en ting å si; selg dere dyrt når dere bytter jobb... :thumbup:

Tusen takk for alle tilbakemeldinger i denne tråden. Som dere ser har jeg fulgt flesteparten av rådene. RAM'en ble ikke så hvass som jeg hadde tenkt, men når jeg satt og surfet så fant jeg ingen som hadde Cruical BallistiX ram på lager. Jeg får heller fylle på med et par gig til etterhvert som Windows Vista blir husvarm.

Kabinettvalget (det er egentlig en tusenlapp dyrere enn jeg egentlig hadde tenkt) kommer av at dette er et kabinett som fint kan stå vifteløst. Jeg har ikke tenkt å ta ut alle viftene, men jeg setter dem på en Hardcano viftekontroll som kan slå på viftene når det trengs.

De tre harddiskene skal settes opp til en 100 GB RAID 0 og en 217 GB RAID 5 partisjon.

Som bringer meg til mitt foreløpig siste spørsmål her på tråden: Hvor anbefaler dere å ha OSet? I RAID 0 eller RAID 5 partisjonen?

Morten

Endret av petteroe
Lenke til kommentar
Som bringer meg til mitt foreløpig siste spørsmål her på tråden: Hvor anbefaler dere å ha OSet? I RAID 0 eller RAID 5 partisjonen?

Morten

Ingen av delene. Skip RAID 0, og se til at swap-fil og temp-filer ligger på en annen fysisk disk enn OS-disken.

RAID 0 gir ikke den ytelsesøkningen det engang gav...

Lenke til kommentar

Her er jeg uenig med Hilram, har 2stk 160GB Sata-disker i Raid0 som OS ligger på, det ble ganske mye ytelsesøkning, både raskere boot, noen program starter MYE raskere, mange spill loader styggelig fort osv osv. ICH7R-kontrollern er best på Raid, kanskje dine erfaringer er fra eldre/dårligere kontrollere hilram?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...