Gå til innhold

Lydløs toppmodell med Intel. Budsjett: ca. 20'000

Anbefalte innlegg

Det har litt å si selv om man har vannkjøling, hos meg er det litt bråk av strømforsyninga når D830'n tenner for fullt på begge pluggene (350W aopen), en større PSU hadde nok klart å holde støynivået lavere ved full load, så mulig at den NorthQ'en er i minste laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Osse,

Jeg har vurdert å kjøpe vannkjølte bokser til harddiskene (siden jeg jo allerede skal ha et vannkjølingssystem til denne maskina). Da vil de jo bli pakket godt inn med god kjøling, og resten av kassa blir også spart for litt overskuddsvarme.

Men jeg tenkte jeg skulle gå for de mest lydløse diskene jeg fant for å se om det var nok, men kanskje siden jeg skal ha 3 av dem at de gir lyd fra seg uansett. Og siden jeg skal ha RAID, så blir det jo aktivitet på to av dem hver gang jeg skal gjøre noe omtrent.

Jeg tenker jeg får prøve med bare diskene åpent først så får jeg se litt på hva vannkjøleren klarer. Zalman leverer jo ikke HD kasser heller så jeg må se på hva som finnes av nipler og slanger og overganger og hva som passer til hva.

Men jeg kommer til å kjøpe et par sett av denne her: http://www.mamoz.no/produkt/MOUNTING+KIT/N...unting_Kit.html

Morten

Lenke til kommentar
Etter tips fra andre i denne tråden så tenker jeg på denne strømforsyningen fra MIST istedet: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12

Noen fler med erfaring med denne?

mvh

Morten

Ta en søk i forumet og du vil se at MIST strømforsyningen er skamrost av alle som har den!

Kjøp MIST du,det vil du ikke angre på! :)

Edit:Jeg har bygd en pc i det Lian-Li kabinettet for ca 1mnd siden. Jeg likte det kabinettet så godt at jeg nå har bestilt et til meg selv. Eneste negative med det kabinettet er at det ikke har noen form for harddisk demping,men det fikser du lett med den Nexsus kiten du har tenkt til å bestille.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Hei wotg,

Jeg ser at vi har litt forskjellig behov. Du har et skjermkort som drar skinnet av pølsa og et par solide DVD brennere. Pluss at du har tatt med et lydkort som jeg ikke kan se er noe bedre enn 7.1 lydkortet på hovedkortet. Og du har et dyrt kabinett i forhold til det jeg kan tenke meg å gi.

Jeg har heller fokusert på stillhet og diskytelse. Noe som får meg til å lure; hvorfor går du ikke ned til 200 GB disk, kjøper to stykker og setter opp RAID 0? Dobler leseytelsen din, noe jeg er sikker på vil hjelpe ved spill? Eller? To disker på 160 GB vil faktisk gi deg 20 GB mer plass, og sannsynligvis til en pris lik eller mindre enn din ene 300 GB disk... For å øke datasikkerheten din så kan du jo sette opp RAID 0-1 (det er en jævlig bra RAID kontroller på det hovedkortet ditt) med en tredje harddisk (dobbelt så stor som de to RAID 0 diskene). Jeg er sikker på at du ikke kommer så galt ut hvis du kaster det ekstra lydkortet og kjøper en normalt priset kasse... :)

Bare mine tanker...

Lenke til kommentar

Takk Morten-K

Jeg har bestemt meg for å gå for det kabinettet og mist PSUen. Har fått noen kommentarer på skranglete vifter etc i mitt originale BeanTech kabinett.

Det eneste jeg kunne tenke meg fra Li kabinettet som var på Beantechen var en integrert viftekontroll. Er det noen som kan anbefale en ålreit viftekontroll til (er det tre vifter det var i Li kabinettet) og som glir greit inn i utseendet til kassen, evt puttes inni kassa, kanskje med en temperaturkontroll?

Hvis dere evt også har tips til hvordan jeg modder en slik viftekontroll til å gå lavere enn 5V (som ser ut til å være det laveste for de fleste kontroller), så setter jeg pris på det. Skal bruke vannkjøling der det er mulig, og ønsker bare å ha et minimum med vifter på for å ha en viss luftgjennomstrømming i kabinettet. Men jeg har heller 3-4 vifter på 400 rpm enn 1-2 på 800 rpm, hvis dere skjønner tegninga...

Morten

Lenke til kommentar

Er bittelitt skeptisk til hovedkortet ditt, min erfaring med OTES-sytemet på abit-kort er at det bråker. Kikk på dette Asus-kortet, f.eks., om jeg ikke er helt blind og dum er det vifteløst, samt at det har tilsvarende spec. som kortet du har valgt.

Ellers ser det ut som om du kommer til å få en deilig lydløs pc.

Edit: 3 disker. Da må du kjøpe ekstra kabel, ja.....

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Morten, jeg synes seriøst du skulle ta en titt på det nye chipset til ULI, og hovedkortet til

ASRock. Dette siden du kjører flerskjermoppsett, og du da har mulighet for både AGP skjermkort, PCI-ex Skjermkort og PCI skjermkort. Samt at du også faktisk får en S-ATA-II Disk kontroller.

Det betyr i såfall at du må skifte til X2, men systemet blir billigere og kraftigere.

Du kan jo lese litt i Denne tråden.

du får en X2-4200, med det hk for samme pris som det du har valgt opprinnelig, som utvikler mindre varme og dermed tillater deg mindre kjøling = mindre støy.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ser ut som dette blir en veldig high-end jobb-stasjon dette ja.

Jeg må bare legge på rosen som Mist stømforsyningen har fått. Jeg vurderer å ta en switcheroo mellom min Antec Neopower 480W og MIST psu'en. Begge to er meget stille strømforsyninger, men Mist'en tar helt klart førstepremie ettersom den er både stille og ikke lager noen 'lyd-artifacts' som min Antec har begynt å lide litt av etter det første halv-året.

De lyd-dempningsmattene som kommer påmontert i Lian-Li kabinettet er ikke bare der for å vises fram, de har faktisk en merkbar effect. De skjuler minst en tredjedel av lyden som pcen min lager. Bare en ting å utsette på aluminiums kabinettet fra Lian-Li, og det er at dørene kan skrangle hvis man ikke har noe mykt mellom dem og resten av kabinettet. Til slutt på kabinetter, nå har du sagt at du ikke liker dyre kabinetter. Men jeg må bare anbefale Lian-Li PC73SL, har det selv og er strålende fornøyd med hele greia.

På det med vifter og styring. Slik jeg har forstått det er det ytterst få vifter som starter på spenninger under 5V. Det er vel derfor de bare går ned til den spenningen?

Neste innslag er om harddisker og støydempning av dem. I denne metoden er det nok best å ha en inn-take vifte foran harddisken(e) istedet for kjøleribber.. Det som det går ut på er bare å bruke gummi-strikker i-kled stoff fra din nærmeste sy-butikk og tre gummien in og ut av hullene i harddisk-buret for å lage et slags oppheng der harddiskene kan vibrere fritt uten å måtte overføre noe til kabinettet av lyder. Det er selvfølgelig produkter man kan kjøpe som gjør det samme, bare mye dyrere. Jeg har klart å gjøre raptorene mine nærmest lydløse i idle ved hjelp av dette.

Tror det var alt jeg kommer på i øyeblikket.

Lenke til kommentar

Altså kem her kan påstå at Creative audigy ikke er bedre enn onboard???

Creative er mye bedre da det støtt så utrolig mye meir, samt hardware støtte for lyd i spill. Som de fleste onboard kort ikke støtter. Dette baserer eg på det faktum at eg har hatt 4 PC'r med onboard som eg senere har oppgradert med audigy kort.

Og ja eg merket forskjell, spesielt på mitt K8N-E Deluxe, der det var masse skurring i lyden. Det forsvant med audigy kortet.

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens og takk for inputs,

Guffen; det var ikke meningen å fornærme deg. Jeg har som den bortmodererte tittelen på denne tråden sa, ikke vært PC-bygger på noen år, og mine behov er forskjellig fra dine. Jeg tenkte ikke på at det ville være problemer med støtte for diverse spill. Og uansett er det jo ikke så mye penger det er snakk om.

Culex; Jeg leste gjennom reviewen av serverkabinettet, og det så jo veldig gjennomført ut. Men det så veldig svært og kraftig ut i forhold til det behovet jeg har. Og dyrt :whistle: ...

Den harddisk løsningen du nevner, hvordan gjør du det? Lager du bare en nettingseng på en måte og legger disken løst oppi der? Hvordan fester du disken evt så den ikke ramler ned?

BazeLaze; Jeg har vurdert en sånn strømforsyning, men jeg er litt redd for at den vil trenge mer guff i kabinettviftene for å holde mål. Dessuten har den bare to SATA plugger...

Osse; Jeg så litt på det chipsettet du nevnet og hovedkortet. Jeg vil ha RAID og jeg kunne ikke se at det var støttet der, og det var også bare en SATA2 kontroller. Så uansett ble det litt feil kort til det jeg ønsker å vektlegge.

Olaaaaa; Jeg har sett litt på Asus kortet, og kommer til å se mer på det (reviews, tester etc). Det virker veldig lovende. Asus var jo kvalitetskongen da jeg selv bygde PCer langt tilbake i forrige århundre og det har holdt seg godt forstår jeg. Takk for tipset (tror faktisk RAID kontrolleren er en smule bedre også...). Og ja, 3 SATA kabler med 90-graders plugg er satt opp på diverselista mi... :thumbup:

Det var mange svar i ett, men regner med at det går greit.

Morten

Lenke til kommentar

Om harddiskene. Slik jeg har gjort det har jeg bare knyttet gummien på endene for å holde den på plass. Det finnes sikkert bedre og/eller sikrere løsninger men det ser ut som det gjorde holder bra.

Ja, kabinettet er ganske dyrt. Tenkte jeg bare skulle åpne for den muligheten. Det andre kabinettet fra Lian-Li som noen anbefalte her har jeg sett hos en venn og kan bare si et det er veldig godt gjennomført innvendig også, god plass til mekking, god lufting, bygge-kvalitet og alt det der. Jeg ville gått for sistnevnte utfra de bruksområdene du har skrevet opp.

Ser fram til å se hva du endelig bestemmer deg for, blir nok en super-pc uansett hvordan man ser på det.

Edit: Liten skrivefeil

Endret av Culex
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Jeg vil bare si at jeg har bestemt meg for Asus hovedkortet nevnt tidligere i tråden. Jeg måtte jo ha Wi-Fi/TV versjonen da... Og så kunne jeg bytte til litt raskere ram med god samvittighet.

Det som slo meg som best med dette hovedkortet er den nyeste Intel Matrix kontrollen. Her kan jeg klare meg med 3 disker og sette opp både RAID 5 (for datafiler og annet som jeg ikke vil miste), og så kan jeg ha RAID 0 på en annen partisjon på de samme diskene og få monsterperformance som scratch disker når jeg redigerer video... Snakk om å få både i sose og pekk!! Moro!

Og jeg har bestemt meg for å bruke både MIST PSUen og Lian-Li kabinettet som ble nevnt tidligere i tråden.

Så nå nærmer jeg meg fælt en PC som nok kan gi en stakkar en halvstivert med dråpe på tuppen...

Morten

Lenke til kommentar

Har for tiden en MIST og en NorthQ PSU i mine to maskiner. Mist virker for meg som en utrolig mye bedre PSU enn NorthQ. I forrige uke var det et 1-sekunders strømbrudd, med det resultat at NorthQ-boksen min selvsagt bootet. Jeg satt ikke foran Mist-boksen min, så jeg fikk ikke sjekket før i etterkant da jeg kjørte "uptime". Stor ble min overaskelse da jeg leste 29 dager :) Av en eller annen merkelig grunn klarte faktisk Mist'en å gi strøm igjennom strømbruddet, så her snakker vi om store kondensatorer :) (Eller magi :D) Forøvrig har vifta på min 1 år gamle NorthQ PSU begynt å lage rare lyder innimellom...

Når det gjelder RAID, så funker software-raid like bra som "hardware-raid" på de fleste interne raid-kontrollere. Dette fordi interne raid-kontrollere ikke er ekte hw-raid. Ønsker du ekte hw-raid må du kjøpe en separat raid-kontroller, og de med ekte hw-raid pleier å koste fra 2.000,- og oppover.

Ellers så ser det ut som om du får en rå boks. (Personlig ville jeg forøvrig valgt en X2 cpu, men jeg ser du har tatt ditt valg der og skal holde kjeft :) )

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...