petteroe Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Heisann, Jeg går nå med planer om å bygge min første PC siden 1996. For dere jyplinger der ute som ble født på 90-tallet, dette var før casemods og UV responsive deler ble oppfunnet... Det som er viktig for meg er at systemet er lydløst, men også relativt lett på øyet. Den skal stå i gutterommet hvor jeg skal være i det litt kreative hjørnet titt og ofte, så jo mindre støy jo bedre. Jeg har satt opp et forslag på en ålreit sak (tror jeg) på komplett. Kan dere ta en titt og kommentere på komponenter og hvis dere ser noe dere vet ikke går så bra sammen etc? http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...0A-CAF457D229F7 mvh Morten Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 De viftene i kabinettet er aldeles forferdelig bråkete, så skal du ha de må du ha viftestyring. Første jeg gjorde da jeg leverte et slikt kabinett var å rive de ut, jeg da. Det der monstret av en kjøler har jeg ingen erfaring med, går utfra at du skal overklokke seriøst mye. Siden du har et såpass romslig budsjett synes jeg du får veldig lite ytelse i forhold til hva du betaler. Bråket skjermkort, vurdere Artic Cooling silencer ? Middelmådig CPU - Les gjerne Denne testen. Og med middelmådig mener jeg i forhold til totalprisen på systemet, i budsjettmaskiner er den et ok valg dersom en skal ha intel, ellers mener jeg at en AMD X2 er et atskillig bedre valg. (men det er da meg) Du kan jo også lese Denne tråden, som inneholder mange tips for et støysvakt sytem. Lenke til kommentar
petteroe Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Takk skal du ha osse. I vannkjøleren følger det med en blokk for GPU, så viften på skjermkortet skulle uansett ut, og jeg hadde håpet å klare meg uten vifter i det hele tatt, kanskje med unntak av PSUen og/eller en 12 cm low-rpm sak bak i kassa. Jeg legger merke til at det er en overvekt av AMD fans i disse forumene. Selv har jeg ikke hatt erfaring med AMD siden de var Pentium kloner i forrige århundre. Kan en eller annen ta seg bryet med å sette opp det de mener er det ultimate lydløse systemet (aller helst uten en eneste vifte, men gjerne med mye conductor glue og kjøleribber), innenfor den prisen jeg har her (ca 16000 eks.mva +- et par tre tusen)? Og aller helst hvis man kan bruke komponenter fra samme nettbutikk slik at de kan bygge den og gi sin garanti på det (jeg føler at jeg er litt mer rusten enn godt er... ;-) ) Morten Endret 8. august 2005 av petteroe Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Cpu holder i massevis, hvis man skal betale ekstra bør man merke forskjell, og jeg tviler på at noen er i stand til å merke noe med 830 vs X2 4200. Dualcore 3800+ er så vidt jeg vet fortsatt ikke tilgjengelig men om du vil vente er det et bra alternativ, anbefales hvis du vil ha bedre PC til spill. Det er iallfall ingen ting som er middelmådig med en D830, den yter noe brutalt når det røyner på med flere tunge oppgaver, og bortsett fra D820 finnes det ikke maken til bang for the bucks. Tenker problemet for enkelte er bare at det står Intel på den. For å si det på en annen måte, hvem er middelmådig her og på de neste 2 sidene: http://anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2463&p=4 Som sagt, X2 hvis du vil ha litt ekstra skuv i spill, og det uten tvil, da trenger du ikke vurdere Intel i det hele tatt,. Lenke til kommentar
petteroe Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Takk th-3 Jeg kommer til å bruke denne pcen til systemutvikling (.net og sql server hovedsakelig), testing (inkl.load og stress test), og litt videoredigering på fritiden. Veldig, veldig lite spilling. Med mindre kona gir meg en god Yoke kontroll til jul da. Da kan det hende det blir litt Flight Simulator... Morten Lenke til kommentar
petteroe Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Jeg har akkurat sett litt på X2 3800+. Den ser litt veikere ut enn Petiumen til 250 kroner mer... Blant annet har den bare 1 MB cache. Er det bare gammeldagsen i meg som snakker her, eller virker Pentiumen bedre til mitt formål, og at AMD prosessoren kanskje er optimalisert litt for lyd og grafikkbehandling? Morten Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Tror ikke cachen er stort problem, 2x512 er nok for de aller fleste. For utvikling vet jeg egentlig bare at AMD generelt er en del raskere på kompilering. Driver med litt utvikling av og til selv, kompileringstider er ikke viktig så lenge man ikke kompilerer kjempeprosjekter som firefox osv. For SQL vil det vel bli det samme til annen utvikling, har sjeldent mange brukere som kobler seg til og kjører store queries når man utvikler, så også der vil den mindre cachen være bra nok. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Ser jo av testen th-3 viser til at P d en er meget god i Linux, der slår den jo x2, mens det stort sett er motsatt i windows, så hva som er best er vel avhengig av hva en holder på med. Høres fristende ut med vifteløst system men ! sålenge du holder deg til Artic cooling sine kjølere og vifter, og evtuelt 120 mm vifter med viftestyring, så vil det være hdd som bråker mest sammen med PSU. Så skal du ikke overklokke så er den der digre kjøleren stort sett bortkasta penger, vel muligens som gpu kjøler. Lenke til kommentar
petteroe Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Jeg skjønner poenget, men når jeg bygde PCer sist så var vannkjøling den store fremtidsdrømmen. Nå er det ikke mer enn et par-tre tusenlapper unna så har du kjøling nok til harddiskkabinetter, GPU, CPU, Chipset og RAM. Det er litt sånn guttegreie (Må ha, bare må ha). Hvis jeg nå velger vannkjøleren så kan jeg opte for å bygge inn harddiskene i kjølebokser med vannkjøling, så da kan jeg ta hva som helst av disk. Er det noen disker som har merkbart bedre ytelse enn andre (tenker da ikke på f.eks raptor som har begrenset kapasitet)? Morten Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hehe , skjønner det der med må, bare må ha. var forresten mye morsommer med hardware i foriege århundre, nåtildags yter jo alt stort sett godt nok, dersom en ikke er hardcore gamer. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Personlig er det 2 el 3 skjermsløsning som er må ha. Trenger jo strengt tatt ikke den ytelsen som high end kan gi, men vil alikevel bygge slik at det kan opgraderes, dersom spillebasillen skulle kommme. 2 el tre skjermer er bare suverent å jobbe med, og skal en først multitaske så bør en jo ha flere skjermer. Lenke til kommentar
petteroe Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Jeg har nå en stasjonær pc med 3 17" LCD skjermer fra Dell. Jeg sliter litt med at ved bruk av to skjermkort så blir de åpne programmene stokket om fra skjerm til skjerm ved oppstart fra dvale. Derfor går jeg for en 23" Apple skjerm nå tenker jeg. Kanskje jeg tar med en av de tre 17" bare for å ha en "kladdeskjerm" (hvis skjermkortet støtter en ekstra skjerm da). Morten Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 det er vel bare de abolutt billigste skjermkort som kun har støtte for 1 skjerm nåtildags, du bør kanskje sørge for at skjermkortet er dual DVI Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Bestill deg heller dette kabinettet og denne strømforsyningen,da får du en veldig stillegående pc. DVD-Brenneren du har valgt er ikke verdt pengene. BenQ DW 1640 og Nec 3540 er like gode og koster bare halvparten. I følge OC-Freak er BenQ den beste brenneren akkurat nå. Endret 8. august 2005 av Morten K Lenke til kommentar
petteroe Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Hei Morten, Jeg syntes også at brenneren var i dyreste laget, men hovedkortet har bare en IDE kanal, og den brukes til DVD spilleren, og dermed må jeg ha en SATA brenner. Ingen av BenQene er SATA så vidt jeg kan se. Dessverre. Men veldig interessant kabinett og strømforsyning. Vurderes seriøst. Morten Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Hei Morten, Jeg syntes også at brenneren var i dyreste laget, men hovedkortet har bare en IDE kanal, og den brukes til DVD spilleren, og dermed må jeg ha en SATA brenner. Ingen av BenQene er SATA så vidt jeg kan se. Dessverre. Men veldig interessant kabinett og strømforsyning. Vurderes seriøst. Morten Det holder med 1 IDE kanal. Det er 2 utganger på kablene,så det er ikke noe problem. Jeg er veldig kresen når det gjelder støy og har nettopp kjøpt meg den MIST strømforsyningen. Den er UTROLIG stillegående. Det er muligens den mest stillegående du får tak i (bortsett fra de som er passivt kjølt da). Edit: Ikke la deg lure av at NorthQ strømforsyningen er oppgitt til bare 14db,for det stemmer mest sannsynlig ikke. Jeg hadde en Hiper strømforsyning som også var oppgitt til 14db,men det stemte ikke i det hele tatt. De oppgitte verdiene stemmer sjelden. Dette skriver Microplex om MIST strømforsyningen: Det er dessverre en kjennsgjerning at mange leverandører oppgir, bevisst eller ubevisst, støynivå som er altfor lave. Det som var ment å være forbrukerveiledende er blitt forbrukervilledende. Det har ingen hensikt å oppgi reelle verdier som brukerne sammenligner med "virtuelle" verdier. Vi avstår derfor fra å oppgi støynivå og oppfordrer heller våre kunder til selv å oppleve " The sound of silence ". Endret 8. august 2005 av Morten K Lenke til kommentar
petteroe Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 I hine hårde dager langt tilbake i det forrige årtusen så var det ikke noe særlig å ha både kilde og mål på samme IDE kontroller ved skriving av CD plater. Gjelder ikke den tommelfingerregelen? Hvis den fortsatt gjelder så må jeg stå for brennervalget mitt. Hvis noen har noen erfaring ved å ha både dvd spilleren du leser fra og den du skriver til på samme kontroller så si gjerne ifra her. Jeg kommer nok til å gå for mist PSUen. Hvordan er luftflyten i kabinettet du nevnte Morten? Er den så god at hvis jeg har vannkjøling på CPU og GPU og har kjøleribber på chipset og RAM så holder det med trekken som er i PSU for å holde temperaturen akseptabel? (Det er ikke snakk om noen overklokking her, så systemet går på original spenning og frekvens). Morten Lenke til kommentar
petteroe Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Jeg trodde at tittelen sa det meste (at jeg trenger input om pc-bygging), men så feil kan en ta. Jeg skal endre det med det samme. Morten Lenke til kommentar
Osse Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 en overivrig modorator spør du meg, synes også titelen din var bra jeg. Gii pøbln litt makt og de skal vise at de har det, hehe Lenke til kommentar
Osse Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Når det gjelder varmeutvikling, der har du nok den største forskjellene på en x2 og en pentium dualcore Pentium. Pentiumene blir en goooood del varmere en en x2. Men siden du skal benytte veskekjøling, kanske det ikke har så mye å si da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå