Gå til innhold

systemkonto med virtuelle brukere?

Anbefalte innlegg

Hvordan (hvis overhode mulig) kan man lage virtuelle brukere med tilgang til filsystemet på en linuxmaskin?

Man kan jo ha flere virtuelle brukere på f.x. mailsystem. Der kan brukere ha samme navn, med forskjellige domener. Er det tilsvarende mulig med systemkonto? Altså at flere brukere har samme navn (med forskjellige passord) som chrootes til forskjellige mapper avhengig av hvilket domene de logger inn på.

Sett at test1.no og test2.no er to uavhengige domener som begge peker til samme ip-adresse.

Hvis så en kar kjører # ssh [email protected] eller # ssh [email protected] skal han komme til to tilsynelatende forskjellige servere, men som faktisk er hostet av på samme fysiske maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du spør etter er å bruke containers/jails. I Solaris er denne funksjonen innebygget i operativsystemet. Systemet heter opprinnelig N1 Grid Containers. Her kan man opprette en container med dedikert diskområde, eget root-passord og ip-adresse. FreeBSD har noe som heter jails, men jeg er ganske sikker på at dette fungerer en del bedre i Solaris. Tror ikke GNU/Linux har noe lignende. Solaris er forøvrig gratis, og kan lastes ned fra www.sun.com. Husk å registrere deg først.

Edit: Solaris har ingen ting med GNU/Linux å gjøre, Solaris er en variant av UNIX System V.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Container høres ut som det jeg er på jakt etter, ja.

Er det kun tilgjengelig på solaris?

(Jeg har ingenting imot solaris, men hadde vært kjekt å ha samme system på alle serverene. Å bytte til olaris på alle er et prosjekt litt større enn jeg føler for - og ganske klønete i forhold til oppetid.)

Jail er, hvis jeg har forstått det rett, bare en begrensning på hvilke deler av katalogtreet en bruker har tilgang på. Brukernavn må fortsatt være unikt for hele systemet.

Virtuelle maskiner krever vel at man faktisk instalerer systemet mange ganger?

Målet med det hele: Ha en stor server som kan fungere som server for flere små organisasjoner uten at de blir påvirket av hverandres valg av brukernavn. (Kjører det jeg tror er definert som jail idag, og funker perfekt, bortsett fra at brukernavnene blir lange - må inkludere org.navn i brukernavnene for å ungå konflikter.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, bør du nok kjøre Solaris. Av det jeg har sett, er nok Containers som Solaris har en del mer effektivt enn FreeBSD Jails, og du vil ikke ha noen problemer med å kjøre mange virtuelle maskiner på en fysisk maskin med Solaris. Så lenge det er ikke-kommersielle aktører det er snakk om, er Solaris helt gratis å bruke. Og ja, Containers-teknologien er kun tilgjengelig på Solaris, da dette er en innebygget funksjon i Solaris. Og det stemmer at på virtuelle systemer installerer man faktisk systemet flere ganger. Solaris kan takle opptil 8000 virtuelle containere. Containerne kjører bare oppå selve operativsystemet.

PS: Denne teknologien er hentet fra Trusted Solaris 9, som er en versjon av Solaris beregnet for bruk i miljøer som krever ekstrem sikkerhet (eks. militæret).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...