etu Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Hei. Mitt første innlegg :-) Saken er den at der jeg bor har jeg bare tilgang på Internet fra www.easynet.no Jeg kan koble meg til med min PC og en D-LINK DWL-810+ (må ha boksen og antenna litt opp på veggen for å få kontakt). So far so good! En PC er på nett. Problemet er at min samboer gjerne også skulle vært på nett med sin bærbare PC. Det jeg lurer på er om jeg kan koble DWL-810+ til min 3COM trådløse router (3CRWE454G72) slik at både jeg og min samboer kan dele på nett-tilgangen fra hver vår bærbare PC? Easynet autentifiserer via MAC-adressen, så det nytter ikke med to D-Linker. En enkel skisse: Easynet --(trådløst)--> DWL-810 --(kabel)--> 3COM --(trådløst)--> Bærbar #1 & #2 Jeg har søkt mye her på forumet og funnet bruddstykker av svar, men jeg klarer fremdeles ikke å sette opp DWL-810+ sammen med 3COM routeren slik at det fungerer. Har noen gjort noe lignende selv? Må jeg ha annet utstyr? mvh Espen Endret 9. august 2005 av etu Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Det burde i teorien virke fint hvis du trekker kabel fra lan-porten på dlink til wan på 3com, og setter 3com til å "dele internett" vha DHCP. Lenke til kommentar
etu Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Det er det jeg også tenkte. Bare for å utdype litt: Easynet gir meg en IP 217.77.xxx.xxx D-LINKen må stå på dynamisk IP. DHCP av(?) 3COM har aktivert DHCP. Denne kan så dele ut IP-adresser i en range som jeg bestemmer, f.eks. 192.168.1.1-255? Jeg må hjem og prøve litt mer... -espen Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Det er det jeg også tenkte.Bare for å utdype litt: Easynet gir meg en IP 217.77.xxx.xxx D-LINKen må stå på dynamisk IP. DHCP av(?) 3COM har aktivert DHCP. Denne kan så dele ut IP-adresser i en range som jeg bestemmer, f.eks. 192.168.1.1-255? Jeg må hjem og prøve litt mer... -espen DLINK må også dele ip-adresse til 3com, så DHCP må også være på der. Evt. så kan du også sette manuell adresse i 3com, men anbefaler DHCP! Lenke til kommentar
etu Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Det fungerer. Takk for hjelpen Elgvenn2 Jeg gjorde innstillinger som du beskrev. DHCP på på DLINK og 3COM. Slet litt til å begynne med. Kom på nett med kabel fra 3COM til PC, men ikke med trådløs fra 3COM til PC. Det var tidligere innstillinger for "Connection control" for trådløs tilkobling på 3COM'en som hindret "fri flyt" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå