Gå til innhold

bruke pc'er som klienter mot terminalserver


Anbefalte innlegg

Postet også denne tråden på hw.no's forum, men det virker som kunnskapsnivået er en smule ikke-eksisterende på dette feltet der, så jeg prøver her.

 

Har noen gamle pc'er her på bruket (amd duron 700-800 mhz med 64MB minne og 20GB disk) som vi kunne tenkt oss å bruke som klienter mot en terminalserver (via RDP) istedet for at elevene skal jobbe på lokalt OS.

 

Hva er den beste løsningen for dette? Tynnklientene våre har installert enten ce.net eller linux, men hva blir den beste løsningen for disse pc'ene? Et windows-alternetiv er det enkleste for oss.

 

Elevene må ikke kunne gjøre noe på lokalt OS, men pc'ene må logge på terminalserveren automatisk ved oppstart.

 

Hva blir den beste løsningen? Kan CE.net installeres på slike pc'er, eller finnes det andre løsninger for dette?

 

Driver nå å eksperimenterer med http://thinstation.sourceforge.net , men blir litt mye prakk å installere på en fast partisjon i tillegg til win2k. Derfor kunne jeg tenkt meg en annen løsning som er ment for windows.

 

I korte trekk: Det jeg trenger er et søtt lite OS som loader en RDP klient som er ENKEL å installere på pc'er der det skal være mulighet for å boote f.eks. win2k i tillegg. ELLER en funksjon/software til windows som gir muligheten på ekstern pålogging etter oppstart. Men det raskeste hadde vært hvis man slapp å boote windows først. Thinstation er litt for lite brukervennlig til dette da det kan bli snakk om ganske mange pc'er etter hvert.... Klart, kan sette opp PXE server og TFTP server for dette, men hadde tenkt å unngå det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan hjelpe til med både PXES og Thinstation. Det er mye lettere enn det virker.

 

Drifter pr. idag et klientmiljø med over 2000 klienter som jobber mot Citrix Terminalservere.

 

Det er snakk om Thinstation og en håndfull med PXES klienter.

 

 

Hvis du ikke kan sette opp TFTP server for dette formålet kan du lett lage en bootbar CD eller en bootbar USB minnepenn med Thinstation.

 

Husk at du kan godt bruke en Windows pc/server som TFTP server....

 

Sleng en mail til [email protected] hvis du trenger bistand....tror man skal kunne fikse det meste. Bare styr unna CE....

 

 

Cibus

Lenke til kommentar

Det går fint an å bruke HD, men han vil unngå jobben med å legge til en ekstra partisjon.

 

Men det er ikke store jobben egentlig.

 

Jeg bruker en selvlagd bootdisk som automatisk sletter alle partisjoner,oppretter en ny, legger inn tynnklient filer (OS) og legger inn SYSLINUX.

 

Denne kan vel lett endres til å heller bare opprette partisjon nr. 2 med tynnklient samt legge inn SYSLINUX som da kan boote både Win2k eller tynnklient.

 

 

Cibus

Lenke til kommentar

Kom på at man kan jo kombinere Citrix Metaframe med linux.

Man har da linux på klientene og en windows server med metaframe. Hvis elevene vil ha windows starter de browser på sine linuxklienter og går til serverens adresse, logger inn og har en komplett windows desktop i browseren.

Da slipper de også reboot for å bytte mellom linux og windows.

 

Aldri prøvd dette, men kan jo muligens være en god løsning.

Lenke til kommentar

Thinstation ER linux.

 

Thinstation kan bruke Citrix, rdesktop, NX, tarantella samt andre typer klienter eller protokoller.

 

I tilfellet som er nevnt her ville jeg ha kjørt Thinstation med rdesktop klient.

Samt installere slik at man kan dual-boote til lokalt OS, siden dette var noe han ville ha mulighet til. Gjerne i en overgangsfase, for jeg vil tippe at man slutter å bruke lokalt OS når man ser hvor bra dette er....

 

 

Cibus

Lenke til kommentar

Driver nå å ekspreimenterer med Thinkstation m/rdesktop og bortsett fra noen småting (som sikkert kan rettes på) fungerer det fint.

 

Cluet er at elevene til vanlig skal bruke thinkstation mot terminalserver på disse pc'ene, MEN det må være mulighet for å boote et lokalt OS ved eksamener da de ikke kan ha tilgang til nettverk under disse.

 

Elever er som kjent pøbler (ja, alle sammen, hehe), så CD'er og floppyer som bootmedium vil ikke fungere. Man må altså boote det fra lokal partisjon.

 

Men hvordan skal jeg sette opp dette? Har relativt liten erfaring med bootloadere, så jeg vil trenge hjelp, evt et eksempeloppsett jeg kan jobbe ut ifra, samt "brukerveiledning".

 

Det beste hadde vært at pc'n automatisk hadde bootet thinstation, med en form for skjult mulighet for booting av lokalt OS.

 

En mulighet å løst dette på hadde vært å bare installert lokalt OS på pc'ene, og bootet thinstation via PXE & tftp, men har ingen erfaring med oppsett av dette, og har heller ingen server tilgjenelig på det aktuelle nettet jeg kan bruke dette til pr. dags dato.

 

Derfor er jeg hovedsaklig på utkikk etter en lokal bootmulighet.

 

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg kan bidra.

 

Det som hadde vært best er om du har en maskin til rådighet for testing.

 

Denne burde være identisk med de andre...

 

For å komme litt igang kan du starte med å skaffe deg en DOS bootdisk med den nyeste versjonen av GDISK.EXE. GDISK tilhører GHOST pakka.

 

edit: Last også ned siste versjon av SYSLINUX.

Du skal ha med SYSLINUX.COM på bootdisken.

Last ned fra http://syslinux.zytor.com

 

 

Vi kan gjerne nå ta resten av dette på email.... [email protected]

 

 

Cibus

Endret av Cibus
Lenke til kommentar

Kan jo være en måte å elev beskytte pc'ene på (spesielt bootingen til lokalt OS som kan bli pøblet på), dette er å installere Moonscape på pc'ene. Sørger for at alt blir satt tilbake til opprinnelig etter at en skrur av og på pc'en. Finnes også andre programmer som gjør samme nytten, f.eks. Deep Freeze. Muligs finnes det gratis varianter også.

Lenke til kommentar

Vi har nettop gjenomført en test der vi boot-er PC-ene på nett (PXE) og henter en liten linux-klient på nettet(TFTP). Denne er så konfigurert til å logge på Windows 2003 terminalserver. Maskinene kan være helt uten disker av noe slag. Dette fungerer utmerket. Også med lyd og video. Vi kommer nå til å innføre dette på alle 6 skolene våre. Regner med ca 250 samtidige brukere på systemet

 

Vi kan være behjelpelig med oppskriften på dette når vi har satt systemet i produksjon.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis hele poenget med å boote lokalt os er å hindre elever i å komme på nett under eksamen ville jeg heller satset på å blokere nettilgangen fra server når det er eksamen.

Dersom det bare er for elevene å reboote maskina under eksamen for å komme på nett kan du være sikker på at noen av dem kommer til å gjøre nettop det!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

2x fungerer utmerket forresten.

Der kan man boote fra cd og så i webinterfacet går det an å få den påloggede klienten til å innstallere til hd.

 

hva ble trådstarters løsning på dette?

 

Har testet thinstation.

RDP koblinger fungerer utmerket, men jeg synes kanskje den er litt treg enkelte ganger. feilen ligger kanskje i at test pc er ganske gammel.

Tenkte jeg skulle sette opp en test av citrix.

Er det noen som har en thinstation config fil satt opp til citrix som de vil dele?

 

----

edit. fikk til citrix kobling nå.

men virka så og si like raskt/tregt. citrix bruker vel noe av de samme protokollene?

Endret av thor918
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Vi har nettop gjenomført en test der vi boot-er PC-ene på nett (PXE) og henter en liten linux-klient på nettet(TFTP). Denne er så konfigurert til å logge på Windows 2003 terminalserver. Maskinene kan være helt uten disker av noe slag. Dette fungerer utmerket. Også med lyd og video. Vi kommer nå til å innføre dette på alle 6 skolene våre. Regner med ca 250 samtidige brukere på systemet

 

Vi kan være behjelpelig med oppskriften på dette når vi har satt systemet i produksjon.

 

:thumbup:

4682638[/snapback]

 

 

 

Har tenkt å prøve meg på oppsett av server og tynne klienter. Er ny på området. Har testet litt på skolelinux, men synes det er litt tungvindt (da jeg ikke kan linux)

Hva må gjøres? Hvordan sette opp server? Har tynnklienter som kan boote via nett. Er det bare å koble disse i nett mot server når denne er satt opp?

 

Alle tips mottas med takk !!

 

-r

Lenke til kommentar
Vi har nettop gjenomført en test der vi boot-er PC-ene på nett (PXE) og henter en liten linux-klient på nettet(TFTP). Denne er så konfigurert til å logge på Windows 2003 terminalserver. Maskinene kan være helt uten disker av noe slag. Dette fungerer utmerket. Også med lyd og video. Vi kommer nå til å innføre dette på alle 6 skolene våre. Regner med ca 250 samtidige brukere på systemet

 

Vi kan være behjelpelig med oppskriften på dette når vi har satt systemet i produksjon.

 

:thumbup:

4682638[/snapback]

 

 

 

Har tenkt å prøve meg på oppsett av server og tynne klienter. Er ny på området. Har testet litt på skolelinux, men synes det er litt tungvindt (da jeg ikke kan linux)

Hva må gjøres? Hvordan sette opp server? Har tynnklienter som kan boote via nett. Er det bare å koble disse i nett mot server når denne er satt opp?

 

Alle tips mottas med takk !!

 

-r

7835727[/snapback]

 

hvorfor ikke prøve 2x?

windows server som deler ut til pxe tynnklienter gjennom rdp eller andre protokoller. veldig enkelt å ta i bruk. god kontroll og gratis ved ikke komersiell bruk.

 

thinstation er også veldig enkelt å sette opp.

 

fikk til å sette opp edubuntu som tynnklientserver, dette fungerte også veldig bra.

edubuntu har en egen pakke som du kan installere, nesten alt gjøres automatisk der. samt finnes det overvåkningsverktøy og noe admin saker også. dette var litt beta når jeg så på, men nå er det sikkert integrert i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...