maanemann Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 EDIT: Noe jeg savner i et WW2 FPS spill er at mer av gameplayet og oppdragene handler om å overleve. Det var ikke akkurat så veldig mange soldater som drepte 2k Tyskere i rambo raid. Kunsten i krig er å overleve infernoet. Beste poenget i hele tråden! Blir ellers litt merkelig å diskutere om tyskere og japanere er snille når de erobrer andre nasjoner for land og ressurser. Var neppe snilt av spanjolene å gå løs på inkaene. Også i krig har hver enkelt soldat plikt til å sjekke ordre opp mot geneve-konvensjonen (ja den kom etter nevnte eksempel), selvom det sikkert er lettere sagt enn gjort. Ellers så er jeg enig i sitatet. Folk flest ønsker bare å overleve, og sikre seg selv og sine. Det er meget sjeldent i spill Lenke til kommentar
Sigga Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Synes ikke tyskerne blir diskriminert. En grunn til at det finnes så mange SP spill der du bare kan spille Allied, er fordi gjennom filmen og lignede, er det som oftest de som er helter, og de som er mest populære? Det blir som om man skal lage spill om en enkelt fotballspiller: Man tar selvsagt å lager spillet om den fotballspilleren som er mest kjent, ikke en ukjent 7. divisjons spiller. My 5 cents. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Synes ikke tyskerne blir diskriminert. En grunn til at det finnes så mange SP spill der du bare kan spille Allied, er fordi gjennom filmen og lignede, er det som oftest de som er helter, og de som er mest populære? Det blir som om man skal lage spill om en enkelt fotballspiller: Man tar selvsagt å lager spillet om den fotballspilleren som er mest kjent, ikke en ukjent 7. divisjons spiller. My 5 cents. du sammenligner andre verdenskrig allierte vs axis med et fotballspill kjentspiller vs 7.divisjonsspiller? skjønner ikke helt hva du vil fram til for den "slemme" siden er mye mer kjent enn de allierte fra 2.verdenskrig fins mye mer litteratur og nedskevet historie om tyskerene enn de allierte på den perioden alle har hørt om hitler liksom winston churchill er så klart også kjent men mindre kunnskap om han blant menneskene nå i dag en det er om hitler Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 du er de allierte fordi det var de som vant krigen. finnes få spill der de slemme har vunnet. kommer til å tenke på at jeg aldri har sett et Tyskerne vant vel et betydelig antall større slag der de allierte ble feid helt av banen i andre verdenskrig. Blant annet greide 10 Tyske tanks å ødelegge en hel alliert panserdivisjon i Normandie mm det varfordi de tyske "tiger"tanksa var mye bedre en "hva pokker de heter er jeg ikke sikker på" til allierte Nei, flere allierte tanks var bedre enn de Tyske Tigerne, og dessuten så var det ikke bare Tigere som var der, det var også vanlige Panzer III og Panzer IV.... Men om du sitter i en Sherman og møter 2 Tiger tanks så kan du bare hilse alle kjente.....har selv opplevd lignende i BF1942 Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Mulig at jeg tar det litt seriøst, men foretrekker å spiller som dem som frigjør okkuperte land, ikke de som erobrer land: Du spiller aldri som Sovjet da? Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Mulig at jeg tar det litt seriøst, men foretrekker å spiller som dem som frigjør okkuperte land, ikke de som erobrer land: Du spiller aldri som Sovjet da? Selv spiller jeg nesten aldri som Sovjet i BF1942. Brettene deres er aldri min stil, enten slag i trange gater med tanks rundt hvert hjørne og snipere i hvert vindu, eller store åpne sletter som det tar timesvis å gå over og med dårlige fly Lenke til kommentar
Sigga Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Synes ikke tyskerne blir diskriminert. En grunn til at det finnes så mange SP spill der du bare kan spille Allied, er fordi gjennom filmen og lignede, er det som oftest de som er helter, og de som er mest populære? Det blir som om man skal lage spill om en enkelt fotballspiller: Man tar selvsagt å lager spillet om den fotballspilleren som er mest kjent, ikke en ukjent 7. divisjons spiller. My 5 cents. du sammenligner andre verdenskrig allierte vs axis med et fotballspill kjentspiller vs 7.divisjonsspiller? skjønner ikke helt hva du vil fram til for den "slemme" siden er mye mer kjent enn de allierte fra 2.verdenskrig fins mye mer litteratur og nedskevet historie om tyskerene enn de allierte på den perioden alle har hørt om hitler liksom winston churchill er så klart også kjent men mindre kunnskap om han blant menneskene nå i dag en det er om hitler Ikke nødvendigs mer kjent, men mer populær. Dessuten, i de fleste spill spiller du de gode. Lenke til kommentar
exmx Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Ikke særlig gøy å spille et spill der du vet at du kommer til å tape i slutten Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Ikke særlig gøy å spille et spill der du vet at du kommer til å tape i slutten Tja. Man kan sammenligne med spillene som har utgangspunkt i Vietnam. Amerikanerne vant mange av trefningene, men tapte krigen. Spørsmålet tror jeg dreier seg om hvilket land eller hvilke soldater som "fortjener" å få heltestatus. Spillutviklerne har ikke særlig toleranse for grå nyanser i en verden med svart-hvit oppdeling av helter og skurker. Se f.eks. på konflikten i Irak...regner med at det vil komme spill med utgangspunkt om Irak en gang i tiden, hvor amerikanerne blir sett på som heltene, selv om strategien der etter Saddam lenge har gått i dass. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Historien (og heltehistoriene) skrives av seierherrene, enkelt og greit. (Var mer sant før "mediaveldet" da). Selv spiller jeg alltid "the underdog". WW2 spill= tyskerene har som regel overlegne våpen, i spill som CoD plukker jeg oppen Kar98 med en gang...MG42 vs 30cal? heh... Skulle inderlig ønske ett spill satt i en tysk vernepliktig sitt synspunkt. Ikke noe SS eller noe, bare en normal tysk menig... Samme med VC i Battlefield Vietnam for eksempel...mye mer gøy å "føle presset" (ok, mest ettersom de fleste lamejoinet USA siden da jeg spillte) Lenke til kommentar
pfa87 Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Ikke nødvendigs mer kjent, men mer populær. Dessuten, i de fleste spill spiller du de gode. Vi har poengtert gjennom hele tråden at man nødvendigvis ikke kan kalle tyskerne slemme. Det var Hitlers jødeforfølgelse som var ugjerningen Det måtte jo skje før eller siden. Jødene har lenge vært forhatt og forfulgt, ja i tusenvis av år. Det finnes også en generell misunnelse eller forargelse mot mange jøder, siden det sies at de har gode evner til å "få fart på finansene", dvs. tjene mye penger på forretninger. Dette så Hitler som en trussel mot sivilisasjonen. Han hadde noen poeng, men han drog det alt for langt. Men til saken: Jeg tror at en fps om tysklands glansperiode (blitzkrieg, klipetangtaktikk, panzergrupper som tar selvstendige avgjørelser, teknisk overlegenhet osv.) i årene 1939 til 1942 hadde vært bra! Man kunne jo fokusert på de mest ærefulle seierne til Deutschland. F.eks. Rommels praktfulle Afrika offensiv eller den knusende seieren over Frankrike. Jeg tror at et slikt spill ville solgt bra, men da må dette kun konsentrere seg om tysklands krigskunst, og ikke om Hitlers politikk. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Nei, flere allierte tanks var bedre enn de Tyske Tigerne, og dessuten så var det ikke bare Tigere som var der, det var også vanlige Panzer III og Panzer IV.... Men om du sitter i en Sherman og møter 2 Tiger tanks så kan du bare hilse alle kjente.....har selv opplevd lignende i BF1942 De allierte lå langt bak Tyskland og Sovjet nar det gjaldt panserstyrker. En sherman var altfor høy, og dermed et lett mål for de overlegne tyske tanksene. Styrken til Sherman-tanksene, var at det ble produsert så sinnsykt mange tusen stykker. (40 000, om jeg husker riktig) On topic: Synes fortsatt at det er unødvendig å la tyskerne være spillbare, og om de blir det, må utviklerne være ekstremt forsiktige. De bør f. eks ikke vise krigsfanger på vei til arbeidsleirer, SS-offiserer o.l. Endret 9. august 2005 av Donkey Kong Lenke til kommentar
Campari Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 On topic: Synes fortsatt at det er unødvendig å la tyskerne være spillbare, og om de blir det, må utviklerne være ekstremt forsiktige. De bør f. eks ikke vise krigsfanger på vei til arbeidsleirer, SS-offiserer o.l. Hvorfor er det unødvendig å spille som tyskere? Vi spiller jo da som russere i Call of Duty, og Stalin var da minst en like ille massemorder som Hitler. Poenget er at man ikke skal idolisere eller rettferdigjøre lederne eller politikken, men skildre krigen fra en annen side. Jeg synes absolutt det kunne vært interessant å spilt som en tysker, hvis spillet klarte å være mer enn en "slakte-ned-fiendene-orgie". Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Donkey Kong: To ord: SE STALINGRAD! Tyskland under 2. Verdenskrig var ikke 110% nazister og "sieg heil"! Aner du hvor mange tyskere det var som ble TVUNGET til å være med i krigen? Mange ville ikke slåsse, fordi de mente det var helt feil! I begynnelsen var de fleste med Hitler, men etter hvert ble det så ekstremt, så mange ville trekke seg ut. Da var det for sent, for da hadde Hitler fått fullmakt i Tyskland. En hel haug med folk ble myrdet om de ikke værvet seg til hæren for å kjempe! Det var kjempemange tyskere som prøvde å sabotere Hitlers planer etter hvert, men de ble drept, da det var for sent å begynne med slikt. Hitler var for stor da, og ingen i tyskland kunne gjøre noe med det. Jeg synes det hadde vært fint om det hadde vært en scene i det WW2-som-tysker spillet, en sånn scene at man gikk med laget sitt forbi en slik fangeleir, hvor man kan se at noen fanger prøver å rømme, mens en vakt skyter ham kaldblodig ned. Samtidig kan kanskje du (som karakteren) eller en av kompisene dine som trasker nedover veien sammen med deg, hviske til hverandre hvor ondt tyskland egentlig har blitt, eller noe sånn. Når jeg tenker mer etter, tror jeg egentlig at det er LIVSNØDVENDIG å få laget et slikt spill. Den eneste betingelsen må være at den baserer seg på fakta (ALLE tyskerne skal ikke være snille, men så skal ikke ALLE tyskerne være kaldblodigeog onde). På denne måten, ved å lage et slikt spill, vil mange lære hvordan tyskerne var under krigen. De vil få skildret hvordan det faktisk var å være soldat på den tiden. Det er veldig mange (flere "patrioter" som egentlig ikke vet noe annet om WW2 enn hva de så i Saving Private Ryan, bare her i tråden til og med!) som trenger en slik leksjon. Historien er viktig. Denne krigen må ikke glemmes. Men fortsetter det slik som dette, med at USA faktisk var et land med bare snille folk og folk som hadde blitt sendt av gud, mens tyskerne egentlig var middagen som satan spydde opp, så ender det jo med en ny krig. Dataspillerne går til angrep mot tyskerne (som nå er veldig reale folk)! Det aller siste der var bare tull, men likevel, dere skjønner vel hva jeg vil fram til? Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Ja, man må si det, det er alt for mange som tror at Amerikanerne drepte 10K Tyskere hver og at alle Tyskerne var medelem av SS og Gestapo og var nærmest Satan på steroider. De vet også ingenting om østfronten, har sett Amerikanske skolebøker, de viser nærmest at USA vant krigen alene, Britene får kanskje en liten rolle, da gjerne i form av El Alamein, og Russerne eksisterer nærmest ikke Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 (endret) Kenneth11 skrev det... Enig. Men jeg er ikke helt enig med noe annet han skrev Nei, flere allierte tanks var bedre enn de Tyske Tigerne, og dessuten så var det ikke bare Tigere som var der, det var også vanlige Panzer III og Panzer IV.... Men om du sitter i en Sherman og møter 2 Tiger tanks så kan du bare hilse alle kjente.....har selv opplevd lignende i BF1942 Var ikke så mange allierte som var så mye bedre enn Tigern. De hadde bedre panser og kanoner. Problemet til Tigerne var at de var vanskelig å bygge og drive. De krevde materialer som tyskerene gikk tom for utover i krigen. I tillegg var størrelsen et problem og Tigeren ble slitt fort (Alt fra belter til motor). Russiske T34 og opprinnelige amerikanske Shermans var kanskje bedre, fordi de kunne masseproduseres og de var driftssikre. Men det var også de eneste fordelene de hadde overfor Tigern. Tror jeg har hørt noe sånt som at en vanlig Tiger 1 kunne stå i mot ca. 9 til 11 Shermans helt alene før den tapte slaget. Tanksene i BF1942 er ikke helt.. autentiske, de er basert på at spillet skal være balansert. Hadde de laget de litt mer autentiske så hadde axis vunnet dagen lang. Endret 9. august 2005 av Zythius Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Var mange soldater på både den Tyske og den Allierte (inkluderer Russere) som ikke fyrte av et skudd før de døde....og da døde ikke alle ved å bli meid ned av maskingevær eller å få en tank i fjeset.....mange så en Tysker/Amerikaner/Brite/Russer/Franskmann/Polakk/Belgier/Jugoslav/Finne/Greker/Nordmann/Danske/Italiener som han kunne drepe, og da var den han så den som også skjøt først Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Kenneth11 skrev det... Enig. Men jeg er ikke helt enig med noe annet han skrev Nei, flere allierte tanks var bedre enn de Tyske Tigerne, og dessuten så var det ikke bare Tigere som var der, det var også vanlige Panzer III og Panzer IV.... Men om du sitter i en Sherman og møter 2 Tiger tanks så kan du bare hilse alle kjente.....har selv opplevd lignende i BF1942 Var ikke så mange allierte som var så mye bedre enn Tigern. De hadde bedre panser og kanoner. Problemet til Tigerne var at de var vanskelig å bygge og drive. De krevde materialer som tyskerene gikk tom for utover i krigen. I tillegg var størrelsen et problem og Tigeren ble slitt fort (Alt fra belter til motor). Russiske T34 og opprinnelige amerikanske Shermans var kanskje bedre, fordi de kunne masseproduseres og de var driftssikre. Men det var også de eneste fordelene de hadde overfor Tigern. Tror jeg har hørt noe sånt som at en vanlig Tiger 1 kunne stå i mot ca. 9 til 11 Shermans helt alene før den tapte slaget. Tanksene i BF1942 er ikke helt.. autentiske, de er basert på at spillet skal være balansert. Hadde de laget de litt mer autentiske så hadde axis vunnet dagen lang. De senere T-34 modellene kunne drepe hadde en 1:5 kill:death ratio, mens Tigerene hadde en 1:9 om jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
Pels Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Det er litt rart. De som utkjempet krigen (de tyske fotsoldatene), var ikke slemme. Skylden ligger hos Hitler eller Der Führer, som de kalte ham. Nesten hele den tyske befolkning hadde samme syn som Hitler på "undermennesker". F. eks var det ingen i Werhmacht som protesterte da Hitler i -41 gav ordre om at alle russiske offiserer som ble fanget, skulle skytes på stedet Ok ? Selvfølgelig sa de ingenting imot det Hitler ellers hadde de også blitt skutt selv vel? Jeg tror du burde skifte synsvinkel og ikke sitte lat i stolen og være etterpåklok, finnes nok av de. Situasjonen i 1940 og utover var litt annerledes. Stalin ga også ordre om å drepe alle russiske soldater som stakk av tilbake til Russland og til og med mange som kom hjem fra fangenskap ble skutt. Man tror kanskje han var snillere pga. han var med å "bekjempe" tyskerne. Mange US soldater brukte faktisk heller tyske våpen, som MP 40, enn deres egene. Og det er vel ikke tvil om at tyskerne har peil på teknikk? Når Tyskland måtte kjempe på 2 fronter så er det vel kanskje ikke så rart at de tapte krigen. Men On topic igjen så bryr jeg meg lite om jeg spiller en tysk eller russisk soldat. Så lenge det er gøy. Jeg ser hvertfall på Return to Caste Wolfenstein og Wolfenstein ET at AXIS-team alltid er full av spillere. Og ingenting slår tysk-engelsk aksent Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Og ingenting slår tysk-engelsk aksent hehe, vel, muligens russiske-engelsk aksent... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå