Gå til innhold

diskriminering i av tyskerne WW2 spillene

pfa87

Anbefalte innlegg

I alle WW2 fps'er (f.eks. medal of honor, call of duty osv.) kan man aldri spille på tyskernes side, kun på de alliertes. Dette synes jeg er feil og diskriminerende.

Jeg sier ikke dette fordi jeg er nasjonalsosialist (nazist) eller noe lignende, for det er jeg overhode ikke! Likevel synes jeg at alle nasjonene som deltok i krigen bør likestilles, uansett politisk holdning.

Dessuten hadde det vært litt tøfft å spille spill som call of duty eller medal of honor på tyskernes side.

Hvis noen har andre synspunkt vil jeg gjerne høre dem.

du er de allierte fordi det var de som vant krigen. finnes få spill der de slemme har vunnet. kommer til å tenke på at jeg aldri har sett et

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg spiller alltid axis, altså de slemme, som oftest tyskland eller japan. Men det på grunnlag av hvordan landene er i dag, ikke på den tida.

Syntes det blir for dumt.

Det er akkurat det denne tråden kritiserer, folk som spiller/lager spill med politiske meninger. Det er jo ikke akkurat som Tyskland kommer til å få det noe bedre fordi du bare spiller de. Og jeg har 0 forståelse for hvorfor du bare spiller Japan og Tyskland i et spill som simulerer noe som skjedde for over 50 år siden, fordi du liker landene som de er i dag.

Mulig jeg ikke er opplyst nok, men forstår deg ikke i det heletatt.

Lenke til kommentar
I alle WW2 fps'er (f.eks. medal of honor, call of duty osv.) kan man aldri spille på tyskernes side, kun på de alliertes. Dette synes jeg er feil og diskriminerende.

Jeg sier ikke dette fordi jeg er nasjonalsosialist (nazist) eller noe lignende, for det er jeg overhode ikke! Likevel synes jeg at alle nasjonene som deltok i krigen bør likestilles, uansett politisk holdning.

Dessuten hadde det vært litt tøfft å spille spill som call of duty eller medal of honor på tyskernes side.

Hvis noen har andre synspunkt vil jeg gjerne høre dem.

du er de allierte fordi det var de som vant krigen. finnes få spill der de slemme har vunnet. kommer til å tenke på at jeg aldri har sett et

Vietcong, Battlefield Vietnam.

Kan diskuteres hvem som var slemme, men China og Nord Vietnam var hvertfall ikke særlig snille.

EDIT: Det var USSR som vant mest på ww2 så det er mulig å vinkle det som at de var en god nr.2 badguy og hvis du ser det sånn er det bare å ramse opp alle spillene som lar deg spille russerne.

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

I det kommende MMO-FPS Battleground Europe velger spillerne om de vil være Allierte (Franske og Britiske styrker), eller om de vil spille Axis (Tyskerne).

Skaperne av spillet (CRS) lurte på om det virkelig var noen som ville spille Tyskland, og var veldig redde for at det skulle bli ubalansert spill. Men det ser ut til at det er mange som liker seg On The Dark Side. Axis har vunnet mange flere Campaigns enn Allies.

Jeg er selvsagt alliert.

Lenke til kommentar
Problemet ligger i at de fleste utviklerne av slike spill er fra Amerika eller en annen alliert nasjon. Da vil de selvfølgelig favorisere sin egen nasjon. Dette er feil, men slik er det nå en gang. Dersom noen tyske utviklere hadde utviklet et ww2-spill hadde det nok sett litt anderledes ut. Ikke fordi de ville favorisert nazistene/tyskerne, men fordi de ville vært mer politisk nøytrale.

Ja, det er nok mye av grunnen. Mange spill blir utviklet i Storbritannia og USA, og disse vil ofte velge å fokusere på De Allierte. Det synes jeg er naturlig og greit. Jeg har ikke noe sterkt behov for å spille som tyskere, men det kunne likevel vært fint med variasjon.

Nå må vi dessuten huske på at det ikke trenger være noen legimitering av Nazi-Tysklands intensjoner ved å gi spilleren mulighet til å være en tysk soldat. I Call of Duty spilte man som russer for et av tidenes mest brutale regimer og diktator (Stalin), men ingen stilte spørsmål ved det. Så jeg ser ingen moralske dilemmaer ved å la oss være tysker for engangs skyld, så lenge det ikke er snakk om være vakt i en konsentrasjonsleir eller noe liknende.

Lenke til kommentar

Filmen "Stalingrad" er en tysk film som handler om en liten vennegjeng som har værvet seg til den tyske hæren.

Etter hvert begynner de å spørre seg selv om de virkelig er klar for å dø for alt dette, osv osv.

Denne filmen er veldig bra, og jeg skjønner ikke hvorfor et spill som omhandler en tysk vennegjeng (omtrent slik som i BiA) som kjemper krigen. Spillet MÅ ikke handle om å drepe uskyldige jøder mens man roper "sieg heil" og vandrer i en SS-skinnjakke.

Spillet kan være temmelig likt krigsspill som omhandler de allierte, bare at det viser tyskernes synspunkt på krigen.

Jeg kan se for meg at grunnen til at et slikt spill ikke har kommet (og muligens aldri kommer, med mindre ALLE andre WW2-spillidèer blir opptatt), er fordi de skjønner at de feite (dumme) amerikanerne vil nekte å spille det, siden de vant krigen, og alle tyskere er nazister, osv osv.

Dermed vil spillet selge dårlig.

Lenke til kommentar
Filmen "Stalingrad" er en tysk film som handler om en liten vennegjeng som har værvet seg til den tyske hæren. Etter hvert begynner de å spørre seg selv om de virkelig er klar for å dø for alt dette, osv osv.

Fantastisk god film. En av mine krigsfavoritter.

Denne filmen er veldig bra, og jeg skjønner ikke hvorfor et spill som omhandler en tysk vennegjeng (omtrent slik som i BiA) som kjemper krigen. Spillet MÅ ikke handle om å drepe uskyldige jøder mens man roper "sieg heil" og vandrer i en SS-skinnjakke. Spillet kan være temmelig likt krigsspill som omhandler de allierte, bare at det viser tyskernes synspunkt på krigen.

Nettopp. Et slikt spill, hvis en klarte å lage et bra et, ville nok definitivt slått til. WW2 settingen er jo en av de mest oppbrukte, og det ville vært veldig fint om en fikk noen nye vrier på det. Særlig hvis en klarte å skildre følelsene til deg og medsoldatene, mens krigen utviklet seg. Vi mangler helt klart flere spill fra 2 Verdenskrig som kan være mer enn "skyt-hundre-tyskere" varianten.

Jeg kan se for meg at grunnen til at et slikt spill ikke har kommet (og muligens aldri kommer, med mindre ALLE andre WW2-spillidèer blir opptatt), er fordi de skjønner at de feite (dumme) amerikanerne vil nekte å spille det, siden de vant krigen, og alle tyskere er nazister, osv osv. Dermed vil spillet selge dårlig.

Her tror jeg egentlig utviklerne er litt for redde. Som sagt er WW2-settingen godt brukt, og hvis man i fremtiden vil fortsette å selge slike spill kan en ny vri være stikkordet. Selv om det er tåpelig å kalle alle amerikanere både dumme og feite (som om generalisere alle tyskere som nazier), er det nok sant at mange vil rynke på nesa ved å få servert et WW2-spill med en tysker i hovedrollen. Men samtidig sitter de nasjonalistiske følelsene først og fremst i de eldre ikke-spillene generasjoner, og den jevne Amerikanske/Britiske gamer gir ganske langt f i hvilket lag det er, så lenge spillet er bra.

Jeg har god tro på at vi kan få et godt WW2-tysker spill i fremtiden, som kan skildre de unge sinnene til Hitlers tropper. Og kanskje vi får det samme fra Japan engang?

Lenke til kommentar

SELVFØLGELIG ville ikke hver eneste tyske mann inn i hæren for å okkupere land og jakte på deler av befolkningen. (Jøder, f.eks)

Problemet var at man hadde ikke akkurat så mye valg og derfor ble man bare med..

Litt mer on topic, World War II online tilbyr (Dette er Battleground Europe, som eranro nevnte):

- Spill som alliert eller akse.

- Mesteparten Europa i halv størrelse som du kan bevege deg fritt rundt i.

- Styr infanteri, tanks, lastebiler, angrepsbiler, fly, båter og kanoner (Anti luft og tanks f.eks)

- Karriere i hæren, dvs at du får mer rank for oppdrag du utfører og fiender du knerter. Mens du stigeri rank får du tilgang til bedre utstyr.

Spillet har hatt en del problemer gjennom de 4-5 årende jeg har spilt det, men nå er det faktisk ganske bra og utgiverne skal utgi nye CD-er til butikkene slik at det kan kjøpes der og ikke bare lastes ned fra nett. Det re-lanseres som Battleground europe. (Spillet koster forresten penger i måneden)

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
(Spillet koster forresten penger i måneden)

Som maaange andre MMO-spill.

Hundrings i måneden er ikke så gæli da.

Det er veldig mange amerikanere i spillet, siden det kun ble lansert i Nord-Amerika da det kom ut i 2001 - dermed også mange amerikanere som spiller Axis. Når man innser at det kun er et spill, så er det ikke så ille, er det vel?

SELVFØLGELIG ville ikke hver eneste tyske mann inn i hæren for å okkupere land og jakte på deler av befolkningen. (Jøder, f.eks)

Problemet var at man hadde ikke akkurat så mye valg og derfor ble man bare med..

Minner meg om Band of Brothers-scenen, episode 2, der hvor deler av easy-company går forbi tyske soldater som har overgitt seg (og senere blir skutt). Han ene tyskeren sier han kommer fra USA, samme sted som Malarkey, og ble bare med i den tyske hæren fordi familien "answered the call, return to the fatherland".

Lenke til kommentar

Tyskerne vant vel et betydelig antall større slag der de allierte ble feid helt av banen i andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
(Spillet koster forresten penger i måneden)

Som maaange andre MMO-spill.

Hundrings i måneden er ikke så gæli da.

Det er veldig mange amerikanere i spillet, siden det kun ble lansert i Nord-Amerika da det kom ut i 2001 - dermed også mange amerikanere som spiller Axis. Når man innser at det kun er et spill, så er det ikke så ille, er det vel?

Minner meg om Band of Brothers-scenen, episode 2, der hvor deler av easy-company går forbi tyske soldater som har overgitt seg (og senere blir skutt). Han ene tyskeren sier han kommer fra USA, samme sted som Malarkey, og ble bare med i den tyske hæren fordi familien "answered the call, return to the fatherland".

1) Ja, jeg vet at det er maaange andre som koster penger i måneden, skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i at jeg opplyser folk på forumet..

2) Jeg vet.. det meste, har spilt spillet i nesten 5 år. :)

3) Husker den scenen fra Band of Brothers jeg og. (Volksdeutsche eller noe sånt sier han)

Battleground Europe er et spill uten så mye story innblandet, rett og slett bare Europa, autentiske kjøretøy/våpen/fly osv, og fienden.

Lenke til kommentar

pfa87: Er helt enig på alt du sier...

Tror det har noe å si HVEM som produserer spillene( De fleste er amerikanske produsere). Ikke alle, men de felste lager spillene slik Amerikanerne så på krigen ikke fra fakta... Eks: Dice synest jeg lager spillene slik de burdte være, men Dice er jo ikke Amerikansk heller :p

Selv spiller jeg som Akse på de fleste spillene...

Lenke til kommentar

Tyskerne vant vel et betydelig antall større slag der de allierte ble feid helt av banen i andre verdenskrig.

Og uansett, hvem i huleste sier at man MÅ vinne krigen?

K9, har du fulgt med i historietimene, burde du visst at USA ikke vant Vietnam-krigen, men likevel finnes det nok flere Vietnam-relaterte spill enn du kan telle på alle fingrene dine. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

jeg tror spillutviklere velger å gjøre det slik på grunn av økonomiske grunner

et spill hvor man kan hjelpe hitler tyskland i krigen hvor du blant annet på henrette jøder og lignende kan bli banna fra veldig mange land

og folk kjøper heller spill hvor de er på den gode siden har jeg et inntrykk av

Lenke til kommentar

Blant annet greide 10 Tyske tanks å ødelegge en hel alliert panserdivisjon i Normandie

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Blant annet greide 10 Tyske tanks å ødelegge en hel alliert panserdivisjon i Normandie

mm det varfordi de tyske "tiger"tanksa var mye bedre en "hva pokker de heter er jeg ikke sikker på" til allierte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...