Mala Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg synest at en norsk spillutvikler skal laget et spill hvor man er en norsk gruppe i motstansbevegelsen, og gjør illegalt arbeid mot all odds..hadde vært noe Hadde vert kanon! Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg synest at en norsk spillutvikler skal laget et spill hvor man er en norsk gruppe i motstansbevegelsen, og gjør illegalt arbeid mot all odds..hadde vært noe Ingen (andre enn nordmenn) som ville la seg interissere av det, med mindre det var sånn helst sykt bra, og hadde fått dritbra kritikk overalt. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 [iC' date=13/08/2005 : 15:47] Jeg synest at en norsk spillutvikler skal laget et spill hvor man er en norsk gruppe i motstansbevegelsen, og gjør illegalt arbeid mot all odds..hadde vært noe Ingen (andre enn nordmenn) som ville la seg interissere av det, med mindre det var sånn helst sykt bra, og hadde fått dritbra kritikk overalt. Enig der ja. Selv om det har vært en del store opperasjoner i Norge under andre verdenskrig. Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 [iC,13/08/2005 : 15:47] Jeg synest at en norsk spillutvikler skal laget et spill hvor man er en norsk gruppe i motstansbevegelsen, og gjør illegalt arbeid mot all odds..hadde vært noe Ingen (andre enn nordmenn) som ville la seg interissere av det, med mindre det var sånn helst sykt bra, og hadde fått dritbra kritikk overalt. Enig der ja. Selv om det har vært en del store opperasjoner i Norge under andre verdenskrig. Narvik og Kirkenes (og Vemork) noen? Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) [iC,13/08/2005 : 15:47] Jeg synest at en norsk spillutvikler skal laget et spill hvor man er en norsk gruppe i motstansbevegelsen, og gjør illegalt arbeid mot all odds..hadde vært noe Ingen (andre enn nordmenn) som ville la seg interissere av det, med mindre det var sånn helst sykt bra, og hadde fått dritbra kritikk overalt. Enig der ja. Selv om det har vært en del store opperasjoner i Norge under andre verdenskrig. Narvik og Kirkenes (og Vemork) noen? Fortsatt ikke noe viktig for folk utenom Norge. Ingen andre enn historikere (og nordmenn) som vet om disse operasjonene. EDIT: Den eneste opearasjonen (veldig få) utlendinger vet om, er den som foregikk i Telemark, med Tungtvann. Endret 13. august 2005 av MeTa][iC Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 [iC' date=13/08/2005 : 17:32] [iC,13/08/2005 : 15:47] Jeg synest at en norsk spillutvikler skal laget et spill hvor man er en norsk gruppe i motstansbevegelsen, og gjør illegalt arbeid mot all odds..hadde vært noe Ingen (andre enn nordmenn) som ville la seg interissere av det, med mindre det var sånn helst sykt bra, og hadde fått dritbra kritikk overalt. Enig der ja. Selv om det har vært en del store opperasjoner i Norge under andre verdenskrig. Narvik og Kirkenes (og Vemork) noen? Fortsatt ikke noe viktig for folk utenom Norge. Ingen andre enn historikere (og nordmenn) som vet om disse operasjonene. EDIT: Den eneste opearasjonen (veldig få) utlendinger vet om, er den som foregikk i Telemark, med Tungtvann. Jepp, Vemork. Er ikke mange som vet om de andre operasjonene Det at ingen legger merke til at Kirkenes var Europas nest mest bombede by (etter en eller annen by på Malta, og Kirkenes igjen er tett etterfulgt av et par engelske og tyske byer) er litt rart Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 [iC' date=13/08/2005 : 16:32] EDIT: Den eneste opearasjonen (veldig få) utlendinger vet om, er den som foregikk i Telemark, med Tungtvann. Det er det vi andre kaller Vemork.. Og den er var faktisk veldig viktig for alle land involvert i andre verdenskrig. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) [iC,13/08/2005 : 16:32] EDIT: Den eneste opearasjonen (veldig få) utlendinger vet om, er den som foregikk i Telemark, med Tungtvann. Det er det vi andre kaller Vemork.. Og den er var faktisk veldig viktig for alle land involvert i andre verdenskrig. Ja, om den lille operasjonen hadde gått i vasken, kunne faktisk Tyskland nå være den som hersket over hele verden i dag. Men sa jeg at den var ubetydelig? NEI! Det jeg sa var at det er NESTEN INGEN utlendinger, andre enn historikere og spesielt interisserte, som i dag vet om Vemork-operasjonen. Grunnen er så enkel som èt ord: Hollywood. Endret 14. august 2005 av MeTa][iC Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hvis man ser på filmer som omhandler WW2, så er det alltid tyskerne som er skurkene. Det de gjorde under krigen, er vel ikke noe eksempel til etterfølgelse, men de allierte har vel noen svin på skauen de også... Noen nevner bomben over Hiroshima. Det var vel ikke noen vakker handling det heller? Krig er grusomme greier, og det finnes skurker og helter, også på tysk side. Jeg må innrømme at det hadde vært morro å se det fra tyskernes side i et spill. Våpen, kjøretøy, uniformer og strategier, ja det var tyskerne gode på. Dessuten dropper jeg de moralske sidene når jeg spiller. Det er det som er så fint med å spille data. Man kan skyte, skrike, slå i bordet og svi av noen verbale kraftsalver! I kampens hete, så kan man høre junior skrike i senga. Da er det ut med tåteflaska. Jeg ser egentlig ikke mer komplisert på det. Om det er på tysk eller alliert side. Men spillutviklerne er vel redde for at slike spill ikke vil selge. Jeg tror det er derfor vi må spille alliert hele tiden. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 . Noen nevner bomben over Hiroshima. Det var vel ikke noen vakker handling det heller? Vel, Japan var i ferd med å vinne asia fra de allierte og drastiske tiltak måtte til. Hvem vet hva som hadde skjedd om de ikke hadde gjort det. Japan ville ha fått olje og andre ressurser til videre krigføring, noe de manglet på den tiden. Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 . Noen nevner bomben over Hiroshima. Det var vel ikke noen vakker handling det heller? Vel, Japan var i ferd med å vinne asia fra de allierte og drastiske tiltak måtte til. Hvem vet hva som hadde skjedd om de ikke hadde gjort det. Japan ville ha fått olje og andre ressurser til videre krigføring, noe de manglet på den tiden. Eh...javel. På det tidspunktet the bomb ble sluppet så hadde faktisk de allierte lagt en detaljert plan om å invadere Japan, og Japanerne var egentlig redusert til et par ubetydelige småøyer i Stillehavet, selve Japan og den sørlige delen av Korea. Så det å si at Japan fortsatt kunne være en fare er vel ikke særlig sannsynlig Hovedgrunnen til at bomben ble sluppet var at en ren invasjon av Japan ville kostet alt for mange liv, på både alliert og Japansk side. Vanlige Japanske skolegutter ble opplært til å kjempe med pinner om de måtte Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 . Noen nevner bomben over Hiroshima. Det var vel ikke noen vakker handling det heller? Vel, Japan var i ferd med å vinne asia fra de allierte og drastiske tiltak måtte til. Hvem vet hva som hadde skjedd om de ikke hadde gjort det. Japan ville ha fått olje og andre ressurser til videre krigføring, noe de manglet på den tiden. Jeg er ikke sikker på om jeg skal eller Ken11 har rett selvsagt... Lenke til kommentar
espinos Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hvis man ser på filmer som omhandler WW2, så er det alltid tyskerne som er skurkene. Det de gjorde under krigen, er vel ikke noe eksempel til etterfølgelse, men de allierte har vel noen svin på skauen de også... Noen nevner bomben over Hiroshima. Det var vel ikke noen vakker handling det heller? Krig er grusomme greier, og det finnes skurker og helter, også på tysk side. Jeg må innrømme at det hadde vært morro å se det fra tyskernes side i et spill. Våpen, kjøretøy, uniformer og strategier, ja det var tyskerne gode på. Dessuten dropper jeg de moralske sidene når jeg spiller. Det er det som er så fint med å spille data. Man kan skyte, skrike, slå i bordet og svi av noen verbale kraftsalver! I kampens hete, så kan man høre junior skrike i senga. Da er det ut med tåteflaska. Jeg ser egentlig ikke mer komplisert på det. Om det er på tysk eller alliert side. Men spillutviklerne er vel redde for at slike spill ikke vil selge. Jeg tror det er derfor vi må spille alliert hele tiden. De atombombene hadde litt mer å gjøre, enn å bare vinne 2. Verdenskrig. Lenke til kommentar
kenneth11 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hvis man ser på filmer som omhandler WW2, så er det alltid tyskerne som er skurkene. Det de gjorde under krigen, er vel ikke noe eksempel til etterfølgelse, men de allierte har vel noen svin på skauen de også... Noen nevner bomben over Hiroshima. Det var vel ikke noen vakker handling det heller? Krig er grusomme greier, og det finnes skurker og helter, også på tysk side. Jeg må innrømme at det hadde vært morro å se det fra tyskernes side i et spill. Våpen, kjøretøy, uniformer og strategier, ja det var tyskerne gode på. Dessuten dropper jeg de moralske sidene når jeg spiller. Det er det som er så fint med å spille data. Man kan skyte, skrike, slå i bordet og svi av noen verbale kraftsalver! I kampens hete, så kan man høre junior skrike i senga. Da er det ut med tåteflaska. Jeg ser egentlig ikke mer komplisert på det. Om det er på tysk eller alliert side. Men spillutviklerne er vel redde for at slike spill ikke vil selge. Jeg tror det er derfor vi må spille alliert hele tiden. De atombombene hadde litt mer å gjøre, enn å bare vinne 2. Verdenskrig. Var like mye å vise seg fram for Russerne ja Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hvis man ser på filmer som omhandler WW2, så er det alltid tyskerne som er skurkene. Det de gjorde under krigen, er vel ikke noe eksempel til etterfølgelse, men de allierte har vel noen svin på skauen de også... Noen nevner bomben over Hiroshima. Det var vel ikke noen vakker handling det heller? Krig er grusomme greier, og det finnes skurker og helter, også på tysk side. Jeg må innrømme at det hadde vært morro å se det fra tyskernes side i et spill. Våpen, kjøretøy, uniformer og strategier, ja det var tyskerne gode på. Dessuten dropper jeg de moralske sidene når jeg spiller. Det er det som er så fint med å spille data. Man kan skyte, skrike, slå i bordet og svi av noen verbale kraftsalver! I kampens hete, så kan man høre junior skrike i senga. Da er det ut med tåteflaska. Jeg ser egentlig ikke mer komplisert på det. Om det er på tysk eller alliert side. Men spillutviklerne er vel redde for at slike spill ikke vil selge. Jeg tror det er derfor vi må spille alliert hele tiden. De atombombene hadde litt mer å gjøre, enn å bare vinne 2. Verdenskrig. Var like mye å vise seg fram for Russerne ja Nei det tviler jeg sterkt på. Amerikanerne var ikke i en sånn konflikt med Russland på den tiden. Men espinos har rett, det var andre grunner de hadde for å bombe Japan, i tillegg til å ende krigen, men noen visning for russerne handlet det absolutt ikke noe om. Lenke til kommentar
espinos Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) [iC,14/08/2005 : 17:46] Hvis man ser på filmer som omhandler WW2, så er det alltid tyskerne som er skurkene. Det de gjorde under krigen, er vel ikke noe eksempel til etterfølgelse, men de allierte har vel noen svin på skauen de også... Noen nevner bomben over Hiroshima. Det var vel ikke noen vakker handling det heller? Krig er grusomme greier, og det finnes skurker og helter, også på tysk side. Jeg må innrømme at det hadde vært morro å se det fra tyskernes side i et spill. Våpen, kjøretøy, uniformer og strategier, ja det var tyskerne gode på. Dessuten dropper jeg de moralske sidene når jeg spiller. Det er det som er så fint med å spille data. Man kan skyte, skrike, slå i bordet og svi av noen verbale kraftsalver! I kampens hete, så kan man høre junior skrike i senga. Da er det ut med tåteflaska. Jeg ser egentlig ikke mer komplisert på det. Om det er på tysk eller alliert side. Men spillutviklerne er vel redde for at slike spill ikke vil selge. Jeg tror det er derfor vi må spille alliert hele tiden. De atombombene hadde litt mer å gjøre, enn å bare vinne 2. Verdenskrig. Var like mye å vise seg fram for Russerne ja Nei det tviler jeg sterkt på. Amerikanerne var ikke i en sånn konflikt med Russland på den tiden. Men espinos har rett, det var andre grunner de hadde for å bombe Japan, i tillegg til å ende krigen, men noen visning for russerne handlet det absolutt ikke noe om. De bombet japen for å vise hele verden at USA var verdens sterkeste nasjon. Og landet/nasjonen de mest ville bevise det til var Sovjet. Så det var nok en av grunnene at de tok det valget. Og det var grunnen til at de to supermaktene ble uvenner noen måneder etter freden kom. Kalde krigen var begynt. Endret 14. august 2005 av espinos Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Den kalde krigen startet vel i 1950 eller '55, gjorde den ikke? Uansett tviler jeg nå på at USA ville vise at de var større enn Russland, som absolutt ikke var så forferdelig mektig på den tiden (de ble langt mektigere de tiårene som fulgte)! De var jo selvfølgelig store, med så mange land de eide og sånn, men likevel var alle disse landene fattige og dårlig utrustet (spesielt etter krigen. Det var russerne som mistet mest folk). Uansett, hvorfor skulle de starte en krig rett etterpå bare fordi de "kranglet" om å være størst? "Jeg er mektigst!" "Nei jeg er mektigst!" "Nei jeg er mektigst, og med å starte en krig som vil vare i mange tiår, skal jeg bevise det!" ... ...? Endret 14. august 2005 av MeTa][iC Lenke til kommentar
espinos Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Den ble kaldt kalde krigen for det ikke ble brukt våpen direkte mot hverandre.. og nettopp sånn var det! jeg er mektigst, nei jeg er mektigst. De kranglet om hvem som hadde best samfunn og styreform, hvem som kom seg til rommet og månen først, og ikke minst hvem som hadde sterkest og mest masseødeleggelse våpenkraft. Dette viste USA lederene om fra før. Så de ville vist de at de hadde atomvåpen for verdens "nest største" supermakt. De var jo ikke direkte venner under krigen til tross for at de var alliert Edit: Den kaldekrigen hadde heller ingen begynnelsedato. Men frykten mellom USA og Sovjet startet som sagt bare noen måneder etter fredsavtalen. Endret 14. august 2005 av espinos Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Allerede i 1945 begynte USA/Russland konflikten... Den kalde krigen startet riktignok ikke før i 55 elns, når russland fikk bomba.. (det er jo derfor den kalles den "kalde" krigen...fordi ingen av partene turde gjøre no i frykt for "bomba" ) Mye av problemene var Russlands inntog i de frigjorte østeuropeeiske landene, samt grunnleggende politiske differanser selvsagt... Lenke til kommentar
Campari Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Morsomt hvordan denne tråden hele tiden sporer av... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå