Gå til innhold

diskriminering i av tyskerne WW2 spillene

pfa87

Anbefalte innlegg

I alle WW2 fps'er (f.eks. medal of honor, call of duty osv.) kan man aldri spille på tyskernes side, kun på de alliertes. Dette synes jeg er feil og diskriminerende.

Jeg sier ikke dette fordi jeg er nasjonalsosialist (nazist) eller noe lignende, for det er jeg overhode ikke! Likevel synes jeg at alle nasjonene som deltok i krigen bør likestilles, uansett politisk holdning.

Dessuten hadde det vært litt tøfft å spille spill som call of duty eller medal of honor på tyskernes side.

Hvis noen har andre synspunkt vil jeg gjerne høre dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med trådstarter at dette er litt teit.

På den annen side så har jeg en kamerat som aldri spilte som japaner/tysker i Battlefield fordi de var 'de slemme'. Og han ble nesten fornærmet når jeg sa at det bare var et spill og ga mer variasjon når man kunne spille som begge sider :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg synes det bare er rett og rimelig at aksemaktene ikke er spillbare i slke spill. Tyskerne bør ikke likestilles. De startet jo krigen og myrdet myrdet millioner av uskyldige mennesker :dontgetit:

Blir litt feil, liksom. Kjempe for hitlers 3. rike. Mulig at jeg tar det litt seriøst, men foretrekker å spiller som dem som frigjør okkuperte land, ikke de som erobrer land:

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Det er litt rart. De som utkjempet krigen (de tyske fotsoldatene), var ikke slemme. Skylden ligger hos Hitler eller Der Führer, som de kalte ham. Dessuten var ikke Russland noe snillere enn Tyskland. Begge landene var imperialistiske, og Stalin forfulgte mongolske folkegrupper i Russland akkurat som Hitler forfulgte jødene, men likevel kan man spille som russer (og ikke tysker) i CoD.

Hømbøgg! :nei:

Lenke til kommentar
Jeg synes det bare er rett og rimelig at aksemaktene ikke er spillbare i slke spill. Tyskerne bør ikke likestilles. De startet jo krigen! ;)

Blir litt feil, liksom. Kjempe for hitlers 3. rike. Mulig at jeg tar det litt seriøst, men foretrekker å spiller som dem som frigjør okkuperte land, krigsfanger og konsentrasjonsleirfanger, ikke som det stikk motsatte :hmm:

Vel, I CS får du jo spille terrorister, bare for å sette det litt på spissen.

Jeg begynner å bli ganske lei av alltid å knalle de slemme tyskerene og være stor helt på de alliertes side. Det begynner å bli gammelt, og jeg mener man burde ha kommet litt lenger enn å kategorisk avvise det å kunne spille de "slemme".

Lenke til kommentar
Det er litt rart. De som utkjempet krigen (de tyske fotsoldatene), var ikke slemme. Skylden ligger hos Hitler eller Der Führer, som de kalte ham.

Nesten hele den tyske befolkning hadde samme syn som Hitler på "undermennesker". F. eks var det ingen i Werhmacht som protesterte da Hitler i

-41 gav ordre om at alle russiske offiserer som ble fanget, skulle skytes på stedet

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
  Jeg synes det bare er rett og rimelig at aksemaktene ikke er spillbare i slke spill. Tyskerne bør ikke likestilles. De startet jo krigen og myrdet myrdet millioner av uskyldige mennesker dontgetit.gif

Blir litt feil, liksom. Kjempe for hitlers 3. rike. Mulig at jeg tar det litt seriøst, men foretrekker å spiller som dem som frigjør okkuperte land, ikke de som erobrer land

Er det galt å erobre et fientlig land? I Rome:Total war skal du erobre hele Europa som romer. De myrdet også krigsfanger, men i R:TW blir romerne fremstillt som helter.

Ser vi bort fra jødeforfølgelsen, ville et tysk styre i østblokk-landene vært bedre enn det russiske komunistiske styret som de fikk etter at de ble erobret av Soviet.

Lenke til kommentar
Det er litt rart. De som utkjempet krigen (de tyske fotsoldatene), var ikke slemme. Skylden ligger hos Hitler eller Der Führer, som de kalte ham.

Nesten hele den tyske befolkning hadde samme syn som Hitler på "undermennesker". F. eks var det ingen i Werhmacht som protesterte da Hitler i

-41 gav ordre om at alle russiske offiserer som ble fanget, skulle skytes på stedet

Heh, "litt" generaliserende synes jeg. Prøv å se med hele fargeskalaen, og ikke bare sort/hvitt, enten/eller, 1/0.

Lenke til kommentar

Før Soviet ble angrepet av Tyskland, utførte Stalin en grotesk massaker: Han gav nemlig ordre om å skyte alle sine egne offiserer (bare fordi han var paranoid).

Derfor var den sovietiske hæren så uorganisert og gav tyskerne så lite motstand de første årene av krigen.

Lenke til kommentar

Ehh..hvis vi holder oss til spillene så er jeg helt enig med trådstarter om at det har vært ensidig fokus på de allierte som spillerne kan identifisere seg med, som flere allerede har vært inne på. Selvsagt er realismen i ww2 mye mer nyansert enn det bildet spillene gir av krigen. Det drøyer nok ikke lenge før det dukker opp nye ww2-spill som endrer på dette. Tross alt begynner ww2-sjangeren å bli oppbrukt. Problemet er å finne hvilken måte man kan fremstille de tyske soldatene som heltemodige, uten å bryte for mye med historiske fakta. Krig er uansett en lei affære med mye død og smerte.

Lenke til kommentar

Det er få WW2 spill som lar deg spille som tyskerne eller japanerne. Dette er et faktum. De allierte blir framstilt som heltene som slakter de slemme tyske soldatene. Spill vil aldri gjengi historien slik den egentlig var.

Problemet ligger i at de fleste utviklerne av slike spill er fra Amerika eller en annen alliert nasjon. Da vil de selvfølgelig favorisere sin egen nasjon. Dette er feil, men slik er det nå en gang. Dersom noen tyske utviklere hadde utviklet et ww2-spill hadde det nok sett litt anderledes ut. Ikke fordi de ville favorisert nazistene/tyskerne, men fordi de ville vært mer politisk nøytrale.

Det er tre spill jeg vet om som lar deg spille som tyskerne. Dette er Battlefield 1942, Call of Duty (UO) og Silent Hunter-serien. Jeg har selv ingen ting i mot å spille som Tyskere eller Japanere. Jeg støtter på ingen måte Hitlers burdkap.

Nå må du gjerne være uenig med meg, men jeg mener at Amerika spredte mye unødvendig smerte og død selv. Jeg snakker selvfølgelig om atombomben over Hiroshima og Nagasaki. Joda, de ville ende krigen, men at det skulle ende på denne måten? Fortsatt er det folk med blodkreft. Unger med deformasjoner fødes. De mangler en ram, eller et hode. Det er forferdelig.

Jeg synes ikke at måten spillene framstiller krigen på er riktig. Ingen av nasjonen gjorde noe som var å være stolt over. Krig er noe man skammer seg over. Jeg kan med ganske stor sikkerhet si at veteraner fra Vietnamkrigen eller andre kriger ikke er stolt av det de gjorde. MEst sannsynlig tenker de tilbake på tiden som soldat med en hvis avsky.

Skal man framstille krigen i et spill skal man gjøre det historisk, politisk og etisk korrekt.

Snorre :)

Lenke til kommentar

På den Tyske siden så støttet vel de fleste Hitler, men ingen av dem ville egentlig være i hæren. Spesielt frykten for

A. Den Russiske vinteren

B. Stalins "sende 100 mann mot et maskingevær og håp at noen overlever" taktikk

C. Frykten for å bli fanget, spesielt av Russerne

Sånn generelt var det få som ville være i hæren. Husker en historie om 2 Tyske rekrutter som fikk brevene om hvor de skulle sendes, de var kamerater. Begge ser brevet sitt, og tenker "Hurra, jeg skal bli sendt til Norge, men hvor skal kameraten min sendes? Jeg tør ikke tenke på Russland" og de så hverandre i øynene, og til slutt skjønte de at de begge mente "Norwegen". Så begynte de å danse rundt i gata. Tyske soldater var Ikke onde, de var egentlig bare tvunget til å være i hæren, for hvis ikke så står det en Tysk offiser med MP-40 utenfor døra di.

På den Japanske siden så var det vel mest at alle var helt lojale til keiseren, slik de hadde vært siden tidenes morgen. Keiseren styrte egentlig ingenting under krigen, det var mest den gigantiske patriotismen i Japan som gjorde at så mange ga seg bort til Kamikazefly, banzaiangrep osv.

Lenke til kommentar
hetl helt feil! det var de færreste av de tyske soldatene som i det hele tatt kunne kalles nazister!

Hely feil? Jødene ble da trakassert av den tyske befolkningen allerede lenge før krigen. Jeg er enig i at ikke alle var nazister.

Men svært, svært mange tyske soldater behandlet sivile i de okkuperte landene, spesielt i Sovjetunionen, forferdelig. Kvinner ble voldtatt, mennesker henrettet og bønder ble tvunget ut av husene sine og etterlatt til seg selv, selv om det var mitt på vinteren. Dette var ikke Hitlers nærmeste som utførte, men SS eller vanlige soldater.

Jeg mener derfor at det er forståelig at aksemaktene ofte ikke er spillbare, selv om det bare er spill vi snakker om.

Edit: Japaneserne var ikke stort bedre. F. eks ble mer enn 200 000 kinesere henrettet i Nanjing i -38. Denne hendelsen har gått over i hstorien som "Nanjing- massakren"

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Ble en ww2 tråd dette her, foreslår at dere tar det i OT forumet, før dere får denne tråden stengt. Tilbake til et godt topic:

Denne trenden (At det bare er mulig å spille alliert felttog) er hovedsakelig i FPS, i Strategi spill er trenden ikke den samme. Se på alt fra Close Combat (Litt eldre, men utrolig bra spill) til (Nyere titler som) Blitzkrieg til Empire Earth 2.

Men skulle likt å spille litt flere sider i ww2 fpser...

EDIT: Noe jeg savner i et WW2 FPS spill er at mer av gameplayet og oppdragene handler om å overleve. Det var ikke akkurat så veldig mange soldater som drepte 2k Tyskere i rambo raid. Kunsten i krig er å overleve infernoet.

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...