alftore Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hei jeg har laget et backup script som tar backup av alle filene som ligger på webserveren og lagrer det i en katalog. /etc/cron.daily/backup_web tar -cpf /storage/backup/$(date +%Y_%m_%d)_htdocs.tar /var/www/htdocs/ Filene er tilsammen på 1.3 GB og derfor ønsker jeg å slette alle backupfiler som er eldre enn 7 dager. Noen som kan hjelpe meg med et script som gjør dette? Lenke til kommentar
Entropi Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Hva med noe ala dette: find /storage/backup/ -maxdepth 1 -regex .\*htdocs\\.tar -ctime +7 -exec rm \{\} \; Helt utestet, så du bør kanskje bytte ut -exec rm med noe tryggere (f.eks ls -l) før du setter i gang kommandoen på en produksjonsserver. Edit: En tryggere sletting kan du f.eks. gjøre ved å bytte ut -exec rm med noe a'la dette: mkdir /tmp/deleteme && find /storage/backup/ -maxdepth 1 -regex .\*htdocs\\.tar -ctime +7 -exec mv {,/tmp/deleteme/}\{\} \; Og så slette det som ligger i /tmp/deletethis/ dersom du ser at de riktige filene ble flyttet. Ellers er det bare å flytte dem tilbake igjen. Endret 8. august 2005 av Entropi Lenke til kommentar
alftore Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Skal teste det første scriptet. Men jeg fant også et nyttig script på Gentoo wiki Mulig jeg kommer til å satse på differensiell og full backup kun hver måned. Uansett har lagringserveren vår 7TB ledig så jeg har litt å gå på Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Du bør ta en titt på rsync, den passer perfekt til backup oppgaver. Lenke til kommentar
alftore Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Du bør ta en titt på rsync, den passer perfekt til backup oppgaver. Ja, jeg har brukt det tidligere men jeg ønsker ikke å innstallere rsync på lagringsserveren. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Eg har laga eit backupscript som tek vare på dei mappene eg vil og lagrar dei etter dag, slik at eg alltid har backup for ei veke bakover. Scriptet bruker rsync (dvs den tek berre backup av endringar), og er satt opp slik at du får ein identisk kopi ein anna plass på disken, men scriptet kopierar altså berre dei nødvendige filene. Sei i frå om du er interessert. Lenke til kommentar
alftore Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Vel du kan jo kanskje poste scriptet ditt for om ikke jeg er interresert så er det kanskje noen andre som er det Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Scriptet (/usr/sbin/backupscript - husk å gjere executable): #!/bin/bash BACKUP="/mappe/1 /mappe/2" PLASSERING="/backup/$1" for MAPPESTRUKTUR in $BACKUP; do mkdir -p $PLASSERING/$MAPPESTRUKTUR rsync -av --delete $MAPPESTRUKTUR/ $PLASSERING/$MAPPESTRUKTUR/ done exit 0 (Hos meg er altså /backup eigen disk) Desse mappane må lagast: /backup/mandag /backup/tysdag /backup/onsdag /backup/torsdag /backup/fredag /backup/laurdag /backup/sondag rsync må vere installert BACKUP = Mappene som skal takast backup av PLASSERING = Sti til der backup skal havne ($1 må vere med) Crontaben til root: 0 3 * * 0 /usr/sbin/backupscript sondag 1>/dev/null 2>/dev/null 0 3 * * 1 /usr/sbin/backupscript mandag 1>/dev/null 2>/dev/null 0 3 * * 2 /usr/sbin/backupscript tysdag 1>/dev/null 2>/dev/null 0 3 * * 3 /usr/sbin/backupscript onsdag 1>/dev/null 2>/dev/null 0 3 * * 4 /usr/sbin/backupscript torsdag 1>/dev/null 2>/dev/null 0 3 * * 5 /usr/sbin/backupscript fredag 1>/dev/null 2>/dev/null 0 3 * * 6 /usr/sbin/backupscript laurdag 1>/dev/null 2>/dev/null Crontaben køyrer backupscriptet kvar natt klokka 3, og backupen for mandag havnar i /backup/mandag osv Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Hvordan kan man INKREMENTELL backup (?=rsync) til en annen maskin over netverk uten at backupprogrammet har root tilgang på backupserveren, og samtidig får muligheten til å bevare brukernavn og filrettigheter? Aller helst skal det hele skje med kompresjon før sending over nett, og det er da ingen grunn til å dekomprimere før lagring på backupserveren. Noen forslag på dette? Lenke til kommentar
alftore Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Hmm.. interresant Men et par ting. For det første ønsker jeg å skrive alt innholdet til kun en fil. For det andre finnes det en syntax for å eksludere filer some f.eks. .exe filer? Er det mulig å få rsync til å kopiere filene over ftp? eks noe sånnt: rsync -av --delete /var/www/htdocs/ -ftp:'ftp://bruker:[email protected]/backup/' Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Kan i alle fall få den til å skrive filene over SSH (med bruk av passordløs innlogging, dvs nøklar) Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 rsync har også sin egen serverløsning med kryptering og kompresjon. Problemet, uansett om man kjører rsync server eller ssh tunell er at det trengs root-tilgang på serversiden for å kunne beholde brukernavn. (Brukernavnene må vel også eksistere på serveren for å kunne bevares?) Rsync har også innebygget kompresjon som kan gjøres før den sender over nett, men det dekomprimerer på serversiden, og lagrer data ukomprimert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå