Gå til innhold

Disc Stakka lagrer 100 plater

Anbefalte innlegg

Man har jo slike systemer for biler (rack med 5+ CD´er), og de kom på markedet for 15 år siden (?). Det stemmer liksom ikke helt at man ikke kan ha noe tilsvarende for PC.

Hei,

Finns da til PC!

Jeg har en 7-8 år gammel "Nakamichi 5-disc CD-ROM Mini Changer MJ-5.16" (16x speed).

Den er samme størelse (5 1/4") som en vanlig intern CD-spiller for PC.

Var veldig handy før i tiden - før der kom software der ku 'mounte' CD'er.

Brukte den til 2 disc spill, forskjellige 'Encartas' og telefonkatalogen.

Edit: Slenger på et bilde av "Gismoen":

5discCD.jpg

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CD'er og DVD'er er også kjent for å være upålitelige. Etter min vurdering er det mer upålitelig som lagringsmedie enn harddisk.

Det forutsetter da selvsagt at man klarer å velge ut en harddisk som ikke plutselig går dukken. Husker du en viss serie IBM-disker? Skyhøy feilprosent. Tror ikke de var sikrere enn CD / DVD. Har fortsatt CDer liggende som ble brent for 4-5 år siden. Fungerer utmerket.

Jeg har 12 disker gående nå, og har aldri opplevd diskkræsj, men det er ikke engang det viktigste sikkerhetsaspektet med en disk. Om du setter det opp ordentlig, så får du beskjed det øyeblikket en disk ikke fungerer, og da vet du det. Med CDer risikerer du at plata ikke akn leses lenger den dagen du trenger backupen.

AtW

Lenke til kommentar
CD'er og DVD'er er også kjent for å være upålitelige. Etter min vurdering er det mer upålitelig som lagringsmedie enn harddisk.

Det forutsetter da selvsagt at man klarer å velge ut en harddisk som ikke plutselig går dukken. Husker du en viss serie IBM-disker? Skyhøy feilprosent. Tror ikke de var sikrere enn CD / DVD. Har fortsatt CDer liggende som ble brent for 4-5 år siden. Fungerer utmerket.

Hvor stor sjanse er det for at noen velger å lagre på den 3-4 år gamle harddisk-serien der? Jeg har også CD'er som er 3-4 år gamle og fungerer. Men også 3-4 år gamle CD'er som IKKE fungerer, faktisk ganske mange som har en eller annen korrupt fil. Men når det gjelder harddisker så har jeg ingen som har feilet, selv etter 3-4 års bruk.

En annen ting er at CD'er og DVD'er forvitrer bit for bit, noe ikke harddisker gjør. Der får man klar beskjed med en gang, og kan sende inn disken på reklamasjon/garanti eller kjøpe en ny. Så er det bare å kjøre backup på nytt, noe som er gjort på kort tid, i motsetning til det å brenne ut noen spindler med CD'er eller DVD'er.

Lenke til kommentar
Etter min mening burde den hatt en kapasitet på 250 plater.

Kjøp 2-3 stykker. De kan settes oppå hverandre og fungere som en stk. Prisen blir riktignok rundt 3500kr da, vekt 12kg og størrelsen omentrent som et bredt maxitower, men det er prisen man må betale for en slik løsning fremfor en liten og kompakt ekstern harddisk.

Lenke til kommentar
Fordelen med å ha CD´er og DVD´er i CD-mapper, er at når en tyv kommer på besøk, og ser den uuuuuuuuutrolig lekre Disc Stakka, så forsvinner han med den under armen... :roll:

Eller om han er litt smartere: Minitoweret eller den bærbare PC'en som står like ved. Men nå er vel ikke tyver kjent for å være smarte akkurat.

Lenke til kommentar
..klipp klipp..

Hvis man velger å kjøpe film og musikk på plastplater (noe jeg ser på som upraktisk) og velger å lagre de på harddisk så trenger man ikke å ha platene liggende å slenge rundt.

Ser saken din med tanke på musikk. Men hvor får du tak i disse lovlige filmene på nettet? :innocent:

Regner jo med at du ser film(du nevnte noe om at du så film via dataen tidligere) og siden du ikke synes det er praktisk å kjøpe film, så regner jeg med at du laster ned filmer på ett eller annet vis!? *kaste en del stein i glasshuset mitt*

Jeg er av typen som liker å ha en fysisk dvd eller cd av film/musikk som jeg virkelig liker, men har nesten helt sluttet å ta backup på cd/dvd-plater da jeg har funnet ut at de altfor ofte ikke overlever lange lagringsperioder.. Originale plater derimot har jeg kun hatt ett problem med og det er en cd fra midten av 80-tallet.. Ellers har de holdt meget bra. Skal sies at jeg behandler platene mine meget fint!

Musikk og film jeg virkelig liker blir også sett/hørt via dvd-spilleren(tilkoblet fullt snurre-rundt-lyd-anlegg) min som, i hvert fall til jeg får råd til å mekke en maskin ala den Mastiff lagde i guiden sin, gir overlegen bilde og lydkvalitet i forhold til noen av de datamaskinene jeg har med tv-ut muligheter. Kunne eventuellt brukt xboxen som har overaskende bra bildekvalitet(ved bruk av scart for da blir det rgb-signal så vidt jeg vet) og digital lyd, men denne blir vel mer brukt til avspilling av film og musikk som er innhentet litt mer på kanten av de moralske grenser for opphavsrett :innocent: Å se film på pc er i mitt hjem ansett som blasfemisk oppførsel, laptop på langtur er selvsagt lov :D

Så poenget mitt blir at for mitt bruk er ikke en ekstern disk ett reellt valg som langrings-medium for musikk og film jeg virkelig bryr meg om. MEN for all annen lagring har jeg blitt hodestups forelsket i min maxtor 300gig ekstern disk!! Tror aldri mer jeg kommer til å kjøpe en intern harddisk ment for lagring så jeg skjønner fordelen med eksterne disker, men for oss som liker å ha original dvder og cder til å spille av i standalone dvd/cdspillere så er ikke en løsning med å ha all film/lyd på harddisk aktuell.. Skal sies at jeg har all musikken min på harddisk(delt til xboxen med samba) også, men cdene blir plukket fram når jeg virkelig skal kose meg med ei god plate :love:

Hehe, problemet for meg og en slik stakka-sak er at jeg også liker å ha dvd/cd i original-coveret sitt... Så for meg blir det nok enda endeløse hyllermeter med cder og dvder :roll: Hadde jeg ikke vært så glad i å ha coveret tilgjengelig så ville jeg seriøst vurdert en slik stakka eller 2 hvis bare prisen sank en del.

PS! Jeg hadde også ett system liknende det atwindsor har med regneark og fint system. Har vel 4sånne svære cdmapper liggende her med nærmere 1000cder, men de blir aldri brukt:) Etter oppdagelsen av D-tools for endel år siden og store nok harddisker så sluttet jeg helt å brenne ut cder/dvder med datainnhold for lagring. Jeg har det jeg trenger på harddisk og sletter det jeg aldri kommer til å bruke igjen(det viktigste sørger jeg for å lagre på 2 forskjellige disker til enhver tid i tilfelle ekstrem disk-crash). Har hatt noen disker som har avgått med døden opp igjennom tidene men har alltid klart å redde filene før disken sovnet stille inn for godt. Fint å ta hintet når det plutselig kommer masse bad-sectors og harddisken blir fryktelig treig :thumbup:

Lenke til kommentar
En annen ting er at CD'er og DVD'er forvitrer bit for bit, noe ikke harddisker gjør. Der får man klar beskjed med en gang, og kan sende inn disken på reklamasjon/garanti eller kjøpe en ny. Så er det bare å kjøre backup på nytt, noe som er gjort på kort tid, i motsetning til det å brenne ut noen spindler med CD'er eller DVD'er.

Det er vel litt vanskelig å bare kjøre en backup på en ødelagt harddisk?

Mener du at du tar backup av alle dine filer, vel da skal jeg gjerne se ditt regnestykke ang. pris på lagring av f.eks 300 DVD filmer? Det blir vel noe dyrere enn tre Disc Stakka? Og så kjedelig det er å rippe 300 DVDer da, ikke minst etter en harddisk kræsj...urg

jim

Lenke til kommentar

Har en slik på butikken der eg jobber (til salgs, selfølgelig) og eg må berre få sagt det en gang for alle: Bortkasta penger. Du får et vanvittig "jalla" inntrykk av den når du plukker den opp. For all del, kan godt hende den er praktisk for si målgruppe, men likevel. En ekstra harddisk eller to er å foretrekke. :)

Lenke til kommentar

Det beste hadde vært at den kunne spille av platene også, slik som noen har nevnt.

Husker til DVDens barndom (skikkelig mimring tilbake til '98-'99) Da ga Sony ut en spiller som lagret 400+1 plate. Den hadde en enkel skuff, samt lagring for 400 plater, som den kunne spille automatisk i fra. Denne hadde også det geniale at du kunne kjøpe en tilleggs-enhet som tok 400 plater. Denne enheten var ikke en egen DVD spiller, men leste platene, og sendte disse til hovedenheten. Totalt kunne det koples til 5 stykker tror jeg det var. Altså totalt 2000+1 plater.

Det må da sies at disse spillerene var litt større en denne Stakkan. Men genialt var det nok. Også en annen produsent hadde noe lignende. Har noen anmeldelser i gamle DVD blader.

Det kjedelig var at man måtte katelogiere hver enkelt disk via fjernkontrollen, med noe lignende SMS tasting. Men tror den fra Sony hadde mulighet for tilkopling av tastatur.

Lenke til kommentar

Det er vel litt vanskelig å bare kjøre en backup på en ødelagt harddisk?

Jepp, det er derfor man skal bruke reklamasjon/garanti eller bare kjøpe en ny (dersom reklamasjon/garanti ikke dekker tapet av disken). Når man får den nye, fungerende, disken så går det som en lek å ta backup igjen.

Angående regnestykket: Tid er penger. Å brenne ut 500GB på DVD tar rundt 16 timer, inkludert et par minutter til å skifte plate. Hvis du tar med tiden du bruker på å sove, noen spisepauser i blandt, TV-pause osv. så tar det fort en hel helg med jobbing for å lage backup av samlinga. Med harddisk så gjør man noen museklikk, velger de partisjonene man vil ta backup av og så går hele prosessen av seg selv i løpet av noen få timer. Siden tid er penger så vil jeg påstå at DVD-backup blir langt dyrere.

Lenke til kommentar
Angående regnestykket: Tid er penger. Å brenne ut 500GB på DVD tar rundt 16 timer, inkludert et par minutter til å skifte plate. Hvis du tar med tiden du bruker på å sove, noen spisepauser i blandt, TV-pause osv. så tar det fort en hel helg med jobbing for å lage backup av samlinga. Med harddisk så gjør man noen museklikk, velger de partisjonene man vil ta backup av og så går hele prosessen av seg selv i løpet av noen få timer. Siden tid er penger så vil jeg påstå at DVD-backup blir langt dyrere.

Det vil jo tilsi at man har alt materiellet liggende på disk fra før av, noe som ikke alltid er tilfellet.

Har man masse dvdfilmer liggende som spiser hyllemeter er dette en enklere løsning enn å ha de på disk (pluss en gang til som backup). Har man alt på disk er det selvfølgelig lettere å ha en ekstern harddisk.

Lenke til kommentar
..klipp klipp..

Hvis man velger å kjøpe film og musikk på plastplater (noe jeg ser på som upraktisk) og velger å lagre de på harddisk så trenger man ikke å ha platene liggende å slenge rundt.

Ser saken din med tanke på musikk. Men hvor får du tak i disse lovlige filmene på nettet? :innocent:

Regner med at han ripper det til disk, noe jeg slev har tenkt til å begynne med snart, slipper jeg blant annet å blir tvangsforet med tåplige antikopieringstrailere.

AtW

Lenke til kommentar

Enig i det. Men om det lå på CD eller DVD fra før så er det jo bare ennå mer jobb å brenne ut en backup.

En annen ting er at brente backuper har dårlig holdbarhet og ofte får feil over tid. Dermed må man brenne ut en ny backup etter en viss tid for å beholde en feilfri backup.

Ennå en ting er at mindre endringer på enkeltfiler ikke er mulig på R-plater. Dermed må en hel ny plate brennes ut dersom man gjør en endring. Dette er ikke et problem på harddisk.

Om ikke det var nok så er det en ulempe å ha en haug med lagringsmedier som er begrenset til 4,7GB fremfor ett stort lagringsmedie. F.eks om du deler opp harddisken i ørten partisjoner av 4,7GB så vil det alltid bli mye overhead (små biter med ledig plass som ikke kan brukes fordi det er for lite for en stor fil/mappe). Hvis vi sier at det i gjennomsnitt brukes 4,2GB av hver plate så vil 100 plater gi 50GB med overhead, plass som ikke kan brukes fordi det er for lite for noe fornuftig. En slik spindel med 100 DVD-plater vil dermed bare gi i realiteten 420GB og ikke 470GB. Hvis man derimot hadde 470GB plass på harddisk så hadde man kunnet brukt mye nærmere 470GB. F.eks hadde 469GB gått fint, og man fortsatt har en GB ledig. på DVD-platene ville man derimot bare hadd 420GB og ikke plass til ekstra filer på over 0,5GB.

Lenke til kommentar
Denne greia er helt perfekt for å skjule sin DVD-film samling. Dere vet den typen film man ikke har i hylla når svigermor kommer på besøk. :whistle:

For mitt vedkommende er den for dyr og for liten. :thumbdown:

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Vel er det noe som i hvert fall ikke fortjener ekstra bryderi med tanke på backup er det vel slike høykulturelle filmer :thumbup:

I hvert fall ikke verdt å spandere masse penger for å lagres fint..

Lenke til kommentar

Jeg husker at HW testet en lignede sak for 3-4 år siden, om ikk enda lengre bak i tid.

Boksen hadde samme funksjon, men et noe annet design. Fulgte da med et programs som scanet alle cder og la inn all informasjon i ett medfølgende program. Om en da letet etter en spesiel fil var det bare å søke, så roterer cd boksen og spytter ut riktig cd.

Prøvde å finne fram til den testen som HW har gjort av den gammle versjonen, men finner den desverre ikke igjen.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har faktisk en Sony 51 disc spiller i anlegget mitt.. lurer på om den kunne konverteres til bruk med pcen? veldig kjekt når man f.eks. har komplett Monty Pythons Flying Circus på 14 dvder :)

Ser mye bedre ut enn DiscStakka tingen også :)

CDer og dvder lagrer jeg ellers i cd-mappe (backup og slikt) eller i hylla (DVDer og musikkcder)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...