Jon-d Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Jeg tror disken med bootpartsjonen er i ferd med å ta kvelden. Masse rare pipelyder fra den, nekter ofte å starte, og henger maskinen helt eller for kortere perioder når jeg bruker den. Kommer også masse i/o relaterte feilmeldinger i loggen under system (sier det er noe feil med controlleren, men det tviler jeg på. Sikkert bare der feilen oppdages....). Selve Windows ligger på en nyere disk, men boot.ini og de systemfilene der ligger altså på den aldrende disken Uansett; det jeg lurer på er om det er noe lette knep jeg kan utføre for å slippe å re-installere alt. F.eks noe i recovery console eller lignede? Edit: leif Endret 8. august 2005 av Jon-d Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Det finnes helt sikkert noe i recorvery console, men det har jeg aldri brukt. Hvis du vil formatére / bytte ut problemdisken så gjør følgende: * Ta backup av "ntldr", "boot.ini" og eventuelle andre oppstartsfiler på problemdisken. Ta kopi på cd-plate eller noe lignende. * Bytt ut problemdisken, eller formatér den på nytt. * Bruk diskett til å boote og kopiér oppstartsfilene fra cden (som du tok backup av). Hvis du gjør dette, så tror jeg det skal gå bra. Det eneste som kan være problem (så vidt jeg kan se), er at bootsectoren på nyedisken/nyformatérte disken kanskje ikke vil lese ntldr og boot.ini. Isåfall må du ta backup av bootsectoren også. Dette her kan kanskje hjelpe deg med det. Jeg kan ikke garantére at dette vil gå, men det virker logisk. Det er best å stille eventuelle spørsmål før du setter i gang. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Jeg tror disken med bootpartsjonen er i ferd med å ta kvelden. Masse rare pipelyder fra den, nekter ofte å starte, og henger maskinen helt eller for kortere perioder når jeg bruker den. Kommer også masse i/o relaterte feilmeldinger i loggen under system (sier det er noe feil med controlleren, men det tviler jeg på. Sikkert bare der feilen oppdages....). Her er det bare en ting å gjøre; Sikkerhetskopier dataene fra disken og kast den. En HD som oppfører seg slik og med mekaniske lyder som ikke har vært der før, er ingenting å satse på. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 8. august 2005 Forfatter Del Skrevet 8. august 2005 Her er det bare en ting å gjøre; Sikkerhetskopier dataene fra disken og kast den. En HD som oppfører seg slik og med mekaniske lyder som ikke har vært der før, er ingenting å satse på. Er klar over at den må skrotes. Ny er bestilt. "Problemet" er at jeg gjerne ville slippe å formattere /reinstallere disken som inneholder OS og programmer, men som mangler oppstartsfiler og bootsektor (?). Skal kikke nærmere på forslaget til effikan i kveld... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Her er det bare en ting å gjøre; Sikkerhetskopier dataene fra disken og kast den. En HD som oppfører seg slik og med mekaniske lyder som ikke har vært der før, er ingenting å satse på. Er klar over at den må skrotes. Ny er bestilt. "Problemet" er at jeg gjerne ville slippe å formattere /reinstallere disken som inneholder OS og programmer, men som mangler oppstartsfiler og bootsektor (?). Skal kikke nærmere på forslaget til effikan i kveld... Du vil altså beholde stasjonsbokstaven på OS-partisjonen etter du har byttet ut problemdisken? Disken er du har operativsystemet har ikke oppstartsfiler, men har muligens oppstartssektor. Problemet med å gjøre denne til første partisjon, er at den muligens ikke er "primary partition" og at windows tror at alle mappene ligger på den andre stasjonsbokstaven. Så å gjøre om slik at dette blir den første partisjonen kan føre til mange problemer. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 9. august 2005 Del Skrevet 9. august 2005 Du kan endre hvilken bootdisk du vil bruke. Følg oppskriften: 1. Først må du boote opp maskinen med din WinXP-CD. Gå inn i BIOS på forhånd for å velge CD/DVD som første 'boot device'. 2. Velg at den skal boote opp i 'Recovery Console' 3. Når du får frem kommando-vinduet skriver du inn fixboot X: og trykker Enter. (X er den nye bootstasjonen) Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 9. august 2005 Forfatter Del Skrevet 9. august 2005 Genialt! Takk for det! Skal forsøke etterpå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå