Gå til innhold

D70- rense bildebrikken! -Service?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med en pris på en god del hundrelapper (mellom 800-1000,-) for å få rengjort bildebrikka blir det svinedyrt å sende kameraet fra seg hver gang slikt må gjøres.

Det er en enkel jobb som alle kan klare (såfremt man ikke er plaget med voldsomme skjelvinger el.l da).

En pakke med Sensor Swabs + ei flaske rensevæske koster rett over tusenlappen, men da har du utstyr til å rengjøre bildebrikka de ivertfall 6 ganger (det er 12 Swabs i en pakke og ved veldig skitten brikke kan man være nødt til å benytte 2).

Selv rengjør jeg brikka minst en gang i mnd, oftere om jeg har byttet mye optikk ute med pollen og dritt flyvende.

Lenke til kommentar
Hei..

begynner å komme endel støv på bildebrikken som sees på bildene.

vil ikke prøve å rense selv.

hvor kan jeg levere den til rens?

pris?

er det interfoto som gjør slikt?

Både Nikon og Olympus anbefaler det som ÅkkenBom beskriver.

http://www.photosol.com/swabproduct.htm

Les også denne:

http://www.serviceproffen.no/rens.asp De tar ca NOK 650 for helrens i vakuumkammer.

I tillegg vil jeg anbefale deg denne:

http://www.hama.de/portal/articleId*3086/action*2563

Kjøp for all del IKKE "luft" på boks. Den er flytende og faktisk fryser ned sensoren hvis flytende luft treffer på brikka (sensoren kan krakkelere pga kuldesjokk) og den lager flekker som er vanskelig å få bort.

Sett kamera på "sensor rens" (det er det i allefall på CANON). Hold kamera med åpningen ned, og press ballongen sammen et par ganger. Ikke stikk blåsespissen for langt inn. Det vil fjerne en del støv/rusk som ligger løst på sensoren. Jeg gjør dette et par ganger i uken.

En grei måte å finne ut om det er mye støv på sensoren:

Sett på manuell AV-ekspo. Sett kamera tett opp til PC/MAC skjermen din, mot et hvitt område (ikke tenk på å gjøre det skarpt - det motsatte er best). Blend ned til minste blender - f22 eller mer. Ikke vær redd for lang lukkertid - har du støv, så ligger det på samme plass uansett lukkertid. Ta et bilde eller to, overfør det til PC/MACen.

Da ser du hvor støvet ligger (husk at det som er nede til venstre på bildet er oppe til høyre på brikka).

Se vedlagte bilde - før og etter rens

Håper dette funker - Online var offline et øyeblikk (tåler ikke lyn/torden)

Se også denne topics http://forum.akam.no/index.php?showtopic=452024

post-208-1123518361_thumb.jpg

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

I pakka med rensevæske (Eclipse(?)) følger det med et papir som omtrent er det samme som på Sensor Swab'sene. Hvis du ikke kaster disse plastikk"pinnene", kan du klippe til, å bruke dette i stedet for å kjøpe nye swab's. Da koster det deg kun Eclipse væsken. Jeg gjør dette og merker ingen forskjell fra det orginale papiret.

Lenke til kommentar
kan man bruke sånn "øre-ballong" man kjøper på apoteket?

(er nok endel billigere enn de som faktisk er beregnet til foto apparater?)

bigk

Jeg vil ikke bruke Q-tips eller "øre-ballong". Den loer, selv i våt tilstand.

I tillegg "tar" den for liten flate av gangen, Det kan fort bli skjolder.

Bomull er heller ikke egnet til rensing av linse-okular, speil og sensorer.

Bruker "optiker-kluter" til objektivene, men ikke på speil eller sensor.

Lenke til kommentar
trodde øreballong var sånn plast-dings som blåste luft jeg?

bigk.

Sorry, da misforsto jeg deg. Dattera mi kaller Q-tips (av den store typen fra apoteket) for ballonger.

Det som er viktig er at "ballongen" blåser "tørr" luft og ikke for hardt. Små luftkompressorer beregnet for airbrush (har hos Claes Ohlson) kan også brukes. Pass i så fall på at den har filter.

For de litt mer avanserte:

For å fjerne partikler/støv som har satt seg fast på "veggene"(ikke på speil eller sensor), kan du bruke MAGIC-tape til å plukke opp dette. Et trykk med tapen, så bytt tapested. Vær imidlertidig forsiktig så ikke limrester sitter igjen på bevegelige deler i kamera.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...