Gå til innhold

pc som klient mot terminalserver

JKJK

Anbefalte innlegg

Har noen gamle pc'er her på bruket (amd duron 700-800 mhz med 64MB minne og 20GB disk) som vi kunne tenkt oss å bruke som klienter mot en terminalserver (via RDP) istedet for at elevene skal jobbe på lokalt OS.

Hva er den beste løsningen for dette? Tynnklientene våre har installert enten ce.net eller linux, men hva blir den beste løsningen for disse pc'ene? Et windows-alternetiv er det enkleste for oss.

Elevene må ikke kunne gjøre noe på lokalt OS, men pc'ene må logge på terminalserveren automatisk ved oppstart.

Hva blir den beste løsningen? Kan CE.net installeres på slike pc'er, eller finnes det andre løsninger for dette?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 2000 Server/Terminal skal klare dette iallefall. Men hvordan det vet jeg faktisk ikke. Noen bedrifter bruker Citrix til denne jobben. Iallefall den bedriften jeg har sett, som har gjort sånne ting. men da må man ha passord og sånn, men dette regner jeg med kan ordnes slik at man logger inn atuomatisk.

Jeg er ikke HELT sikker, men jeg tror også at man kan gjøre dette med VNC. dette er et utrolig enkelt program. det man gjør da er å installere VNC på Terminal Serveren, så legger du/dere bare VNC Vieweren på skrivebordet på alle maskinene.

oi, der kom jeg på en ting. da må du jo gjøre det lokalt sikkert :blush:

Lenke til kommentar

vell... vi HAR en terminalserver som vi bruker tynnkliendene våre på (HP med windows ce.net og RDP i stedet for citrix). CE.net kan enkelt konfigureres til å logge på en terminalserver automatisk ved oppstart. Poenget er å få til det samme på en "vanlig pc".

Driver nå å eksperimenterer med http://thinstation.sourceforge.net , men blir litt mye prakk å installere på en fast partisjon i tillegg til win2k. Derfor kunne jeg tenkt meg en annen løsning som er ment for windows.

øh... VNC viewer? Den blir litt for amatørmessig. Man setter ikke opp en terminalserver for så å bruke VNC på en skole :p

I korte trekk: Det jeg trenger er et søtt lite OS som loader en RDP klient som er ENKEL å installere på pc'er der det skal være mulighet for å boote f.eks. win2k i tillegg. Thinstation er litt for lite brukervennlig til dette da det kan bli snakk om ganske mange pc'er etter hvert.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...